20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Roosje

Hoe kan ik een Affinity Publisher document openen op de externe harde schijf?

Beste OMT-ers,

Op mijn externe harde schijf WD My Pasport staan al mijn documenten opgeslagen. Affinity Publisher en Affinity Photo documenten kan ik openen.

Wil ik van Affinity Publisher, versie 1.7.2,  een document openen op mijn iMac dat krijg ik de volgende melding: ’The file could not be opened because permissie was denied.’

Wat moet ik doen om dit te verhelpen? Graag jullie  advies.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door  Roosje.

Bijdrager
    SvS

En als je document kopieert naar desktop en van daaruit opent, krijg je dan nog steeds melding?

Bijdrager
    Roosje

SvS,

Als ik een document van mijn externe harde schijf naar mijn bureaublad sleep kan ik deze gewoon openen. Krijg ik de melding niet.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  Roosje.

Moderator
    Night

Klik in de Finder de MyPassport disk aan en druk op ⌘-i. Het scherm unlocken (hangslotje) en dan onderaan het venster even ‘Ignore ownership on this volume’ aanvinken.

Bijdrager
    jv65

Is het überhaupt wel verstandig om direct vanuit een Time Machine back-up te werken?

Moderator
    Night

Da’s inderdaad niet handig! Bovendien beschermt macOS de TM backup. Waarschijnlijk gelijk de reden waarom je de foutboodschap krijgt. Publisher maakt namelijk een temp file aan zo gauw je het bestand probeert te openen, maar geen enkele app behalve Time Machine heeft bevoegdheden om te schijven binnen een Time Machine backup.

De juiste handelswijze is dus om óf het originele bestand te openen óf (indien dat bestand niet meer bestaat) deze eerst uit de backup te halen (via de Restore optie binnen Time Machine of slepen in de Finder) en dan pas te openen.

Bijdrager
    Roosje

Night,

Heb je advies opgevolgd. Heb My Passport geopend. Slotje losgemaakt. Kan alleen ‘Ignore ownership on this volume’ niet vinden. Of kijk ik niet goed? Heb wel gekeken wie wat mag doen. Dit klopt. Daarna de iMac afgesloten. Opgestart. Via MyPassport een Publisher document proberen te openen. Krijg weer de zelfde melding. Wat is nu je advies?

Moderator
    Night

Dat kan kloppen: Het is een een ‘dedicated’ Time Machine disk (te herkennen aan het disk icoon). Je ziet dan ook in je schermafbeelding dat alleen het systeem hier toegang toe heeft. Jij niet, apps niet, alleen Time Machine. Vandaar dat mijn eerdere suggestie hiermee ook vervalt. Ik had duidelijk over het woordje ‘backups.backupdb’ heengelezen. Mijn excuses.

Bijdrager
    Roosje

Night,

Ik kan dus alleen een document van MyPassport naar mijn bureaublad slepen. Het dan openen en bewerken. Op deze manier werkt het ook en daar gaat het om. Begrijp alleen niet waarom ik wel een Photo- en een Designer-document wel kan openen. Hartelijk dank voor het meedenken. Ga nu het document aanpassen.

Bijdrager
    GoeieDag

Zou Roosje wel lezen wat hier wordt gezegd?

Bijdrager
    Roosje

GoeieDag,

Ja, ik kan lezen. Ik kan het ook begrijpen. Ik ben geen systeembeheer. Toch leer ik elke keer wat bij. Denk in oplossingen. Niet in problemen.

Moderator
    Night

Vast wel. Nu moet het antwoord alleen nog die centimeter van het oor naar de hersenen overbruggen 😛

Voor wat de allerlaatste vraag: Deze apps slaan hun temp bestanden kennelijk niet op dezelfde plaats op als het document. Net als Photoshop gebruikt Photo een scratchdisk (hoogstwaarschijnlijk je interne disk) voor het opslaan van tijdelijke gegevens. Van Designer weet ik het niet zeker, maar dat zal ongetwijfeld iets soortgelijks zijn.

Dus het antwoord luidt: Je kan een Affinity document prima op een externe disk openen en bewaren mits dat geen Time Machine disk is.

Bijdrager
    Roosje

Night,

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? Wat moet ik aanpassen? Het staat nu zo ingesteld.

Bijdrager
    pruus

Een eenvoudige regel: NOOIT BESTANDEN OPSLAAN OP EEN TIMEMACHINE SCHIJF!!!

Bijdrager
    Roosje

pruus,

Dank voor de tip. Is de vraag hoe kan ik dit aanpassen?

Bijdrager
    GoeieDag

Wat wil je aanpassen?

Een backup is een backup, en geen plek waar je even met bestanden in de weer gaat. Blijf dus weg uit Backups.backupdb!

Bijdrager
    Roosje

GoeieDag,

Ik wil in principe niets aanpassen. Als leek geef ik via de laatste afbeelding aan hoe het nu is ingesteld. De vraag is hoe moet ik dan de tip van pruus interpreteren?

Moderator
    Night

Het is goed ingesteld zo. Je kan (en mag) alleen niets opslaan op een Time Machine disk. Punt. Staat een bestand alleen nog in je backup en niet meer op je gewone harddisk, gebruik dan de restore functie van Time Machine om het bestand terug te halen. Blijft verder alsjeblieft weg uit backups.backupdb voordat je iets verklooit waardoor je straks zelfs geen backup meer hebt.

Gebruik slechts de volgende manier:

1. Klik op het Time Machine icoontje in de Finder menubalk
    2. Navigeer naar de plek waar je Publisher bestand staat/stond. Evt. moet je je ‘in de tijd terug’ met de schijdschaal aan de rechterzijde, totdat je het bestand gevonden hebt.
    3. Klik op ‘Restore’
    4. Het bestand zal nu op de oorspronkelijke plek worden teruggeplaatst. Je kunt het nu verder gewoon bewerken en opslaan.

Bijdrager
    Roosje

Night,

Hartelijk dank voor de uitleg.

Bijdrager
    SvS

Eigenlijk heb je 2 (externe) harde schijven nodig. Een ‘normale’ waar je bestanden altijd kunt aanpassen, verwijderen en toevoegen. Vanuit je macintosh schijf werken of 2e losse Harde schijf werken.

En de Timemachine is bedoeld als backup, zoals hierboven geschreven. Die werkt systematisch. Die maakt kopie van de door jou ingestelde mappen. Je kunt daarbij teruggaan naar gewenste tijdstip voor de juiste versie van bestanden en/of het terughalen van verwijderde bestanden.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.