11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    nieuwsgroepen

Hoe Kalibreer ik mijn scherm(en)?

Hoe kalibreer ik mijn schermen (imac/acer/ibook) zodat deze tov elkaar dezelfde kleuren laten zien en het liefst ook zo dat op deze schermen bewerkte foto’s er elders ook goed uitzien. Tot voor kort paste ik bijna nooit een kleurcorrectie op foto’s toe maar door toenemende handigheid hierin de laatste tijd steeds vaker, echter kleuren corrigeren terwijl je niet weet of je monitor niet teveel afwijkt kan natuurlijk voor verrassingen zorgen.

ik weet niet in welk forum dit tuishoort (hardware/video/grafisch/web ontwikkeling), dus graag iemand van omt die dit op de juiste plek zet.

Arjan

[mod name=Night url=/profiel/night]Verplaatst naar ‘Grafisch'[/mod]

Bijdrager

Systeem instellingen> beeldschermen> kleur > kalibreer

Bijdrager
    Ir.Bob

Kalibreren is eigenlijk alleen nuttig als je daarvoor speciale hardware gebruikt (Spyder3, X-rite i1 of X-rite colormunki zijn een paar van die apparaten). Zeker gezien het feit dat je schrijft: “en het liefst ook zo dat op deze schermen bewerkte foto’s er elders ook goed uitzien”. Je kan kalibreren op het oog, via Systeemvoorkeuren>beeldscherm>kleur, maar dat is zeer subjectief en eigenlijk maar een fractie beter dan niet kalibreren.

Belangrijker is dat je jezelf goed in leest in de theorie van kleurbeheer als je wilt dat het er overal hetzelfde uitziet. Je zult namelijk met kleurprofielen moeten kunnen omgaan en weten welk profiel je wanneer aan welk bestand moet hangen. Dit is complexe materie, maar als je het niet snapt bereik je jouw doel niet. Een goed begin is het boek Real World Colormanagement van Bruce Fraser.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Volgens mij toch gewoon via systeemvoorkeuren -> beeldschermen?
    Dan krijg je dit:

Het is overigens wel zo dat de meeste standaard beeldschermen niet overweg kunnen met de professionele kleurprofielen. Dus verschil t.o.v. afgedrukte foto’s blijf je houden. Vink je “toon alleen profielen voor dit scherm” aan, dan blijven in mijn geval alleen de 2 bovenste over.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Systeemvoorkeuren>Beeldschermen>Kalibreer. Je kan ook het het profiel op een Mac kalibreren en dan met het Color-sync hulpprogramma exporteren en op je iBook importeren. Ik neem aan dat die Acer Windows gebruikt? Windows kent geen kleuren-calibratie.

Bijdrager
    Pieterr
    Waffle op 15 november 2010

Windows kent geen kleuren-calibratie.

Dat valt wel mee hoor. Klik.:wink:

Verder eens met Ir.Bob.
    Overweeg de aanschaf van een colorimeter als de Datacolor Spyder 3 Express (of de Pro variant).

Als je wilt weten hoe eea in z’n werk gaat: klik.

Bijdrager
    Dick de Roos
    Ir.Bob op 15 november 2010

Kalibreren is eigenlijk alleen nuttig als je daarvoor speciale hardware gebruikt (Spyder3, X-rite i1 of X-rite colormunki zijn een paar van die apparaten).

Hiermee kan ik het alleen maar eens zijn.
    Ik kalibreer mijn schermen met (de wat oudere) Spyder 3 Pro. Ik ben daar erg tevreden over, maar het kan nog altijd beter (en daardoor duurder:wink: )

Bijdrager
    Macosxachist

Hoe goed die hardware kalibratie ook kan zijn, drie compleet verschillende beeldschermen zullen nooit dezelfde kleuren laten zien. En hoe de foto’s er elders uitzien, heb je al helemaal niet in de hand.

Inactief
    Anoniem

Hardware calibratie is anders wel de enige manier om in ieder geval zeker te zijn dat de kleuren op jouw eigen monitor het meest de werkelijkheid zullen benaderen.

Dat het er op verschillende monitoren anders uit zal zien is overigens niet waar als deze door dezelfde computer en type spyder zijn gecalibreerd.

Dat het er toch op andere systemen anders uit zal zien komt doordat deze andere systemen niet zijn gecalibreerd. Niet omdat een calibratiespyder zijn werk niet doet.

Op het oog kalibreren zal altijd prutswerk blijven dat de werkelijkheid niet zal benaderen!

Bijdrager
    nieuwsgroepen

aan allen: Ik zoek inderdaad naar een externe kalibratie methode, waarmee ik mijn schermen kan afstellen richting een standaard. Iets als een spyder 3 (of een ander merk of model). Dat ik de vraag hier stel is uiteraard dat ik iets zoek wat werkt op de mac.

aan Waffle: de acer is een scherm H223HQ die aan een mini hangt.

aan Macosxachist: mochten de drie schermen niet 100% gelijk zijn dat is gezien mijn hobbymatig gebruik niet zo’n probleem, maar nu zie ik heel duidelijk grote verschillen. Op alle drie de systemen heb ik dezelfde achtergrond (ladybug), maar het groen is op alle drie de schermen behoorlijk verschillend en dat verschil wil ik kleiner hebben. Dat ik niet weet (of kan weten) of de foto’s bij een ander er wel goed uitzien is waar, maar ik wil wel dat iemand die zijn schermen ook kalibreert in ieder geval het juiste te zien krijgt.

aan allen: van de colorimeters (nieuw woord geleerd) zijn er toch wel een aantal, is duurder ook beter, of betekend duurder alleen meer opties die handig zijn als je beroepsmatig dagelijks je schermen wilt controleren. Als je maar eenmalig (of met hele lange tussenpozen) je schermen wilt kalibreren/controleren volstaat dan de goedkoopste.

eventueel is huren een optie?

Dank tot zover al voor de geboden informatie,

Arjan

Bijdrager
    Ir.Bob
    Macosxachist op 15 november 2010

Hoe goed die hardware kalibratie ook kan zijn, drie compleet verschillende beeldschermen zullen nooit dezelfde kleuren laten zien. En hoe de foto\’s er elders uitzien, heb je al helemaal niet in de hand.

Beide statements zijn niet waar. Verschillende beeldschermen (ook twee van hetzelfde merk en type) hebben nooit dezelfde gamut (het pallet kleuren dat ze kunnen laten zien). Maar als de schermen goed geprofileerd en gekalibreerd zijn, dan zullen de kleuren die in-gamut zijn op alle monitoren er hetzelfde uit zien.

Hoe foto’s er elders uitzien kan je wel degelijk in de hand houden. Maar het hangt er vanaf hoe je elders definieert. Als elders betekend foto’s die terug komen van een professionele printshop die ICC-profielen respecteert, dan zijn de resultaten altijd voorspelbaar. (mits jij je kalibratie-zaakjes op orde hebt). Als elders is een Henk of Ingrid die jouw Flickr-profiel bezoekt, dan wordt het een ander verhaal. Maar ook hier geldt zolang jij netjes je foto’s naar Flickr stuurt met een embedded sRGB profiel zijn de resultaten tot op zekere hoogte voorspelbaar. Als je ze naar iemand stuurt die ook een netjes gekalibreerde workflow erop na houdt is er geen vuiltje aan de lucht. (N.b. dit geldt allemaal alleen maar voor kleuren die in-gammut vallen, maar dat is nou eenmaal een fysieke beperking van het medium waarop gewerkt wordt die niet te overkomen is)

@nieuwsgroepen. Over het algemeen is duurder beter. Maar duurder betekend soms ook meer opties. In de eerste plaats is er verschil tussen de sensor: een colorimeter of een spectrophotometer. De laatste is nauwkeuriger. Wat betreft de extra opties, dat betekend vaak of zo’n apparaat alleen beeldschermen kan kalibreren of ook jouw printer. Als hij ook jouw printer kan kalibreren is ‘ie duurder. Huren bestaat voor zover ik weet niet. Verder verlopen beeldschermen met de tijd, daarom minimaal maandelijks opnieuw kalibreren.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.