6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    computer space

Hoe is nu de stand van zaken m.b.t. Cookiewet?

Kan door alle ruis niet meer goed zien wat nu wel en niet mag in Cookieland.

Als ik het goed begrijp:
    – Moet ik toestemming vragen voor gebruik van Cookies door derden
    – Mag ik wel cookies plaatsen voor eigen statistiek, bijvoorbeeld Piwik
    – Is Google Analytics dus niet toegestaan
    – Is het aan te bevelen om IP adressen te anonimiseren (bijv laatste nummer weg te halen).

Wie heeft er bronnen om eea te onderbouwen?
    Graag op basis van laatste aanpassingen, en dus niet de oude cookiewet als ruis toevoegen.

Het valt me ook op dat sommige sites je resoluut bannen als je een cookie weigert. Is dat verstandig? Ben benieuwd hoeveel dat invloed heeft op bezoekaantallen.

Bijdrager
    McWouter

Voor zover ik begrijp klopt dat. Tip: je kunt Piwik ook gegevens laten verzamelen zonder cookies, dat is zo ‘cookiewet’-proof als maar kan. Nadeel is wel dat je minder nauwkeurige data verzameld. En verder kun je ook een opt-out knop inbouwen, zodat bezoekers (ok, door middel van een cookie) er voor kunnen kiezen dat Piwik geen data verzameld van hun surfgedrag op je site.

Bijdrager
    f.zijlstra

Hi computer space,

Wat je zegt klopt deels en de vraag/constatering is erg begrijpelijk.

De regel is dat websites bezoekers moeten informeren en toestemming vragen alvorens zij een cookie of andere gegevens op de computer, laptop of mobiele telefoon plaatsen. Dit geldt niet voor cookies die noodzakelijk zijn voor de technische werking van de site. Bedrijven en websitebeheerders zijn zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop zij praktische invulling geven aan de nieuwe cookiebepaling.

Ik las laatst een artikel van Folkert v/d Wei : Wat moet ik nou met de nieuwe cookiewetgeving? Waarin je e.e.a ongetwijfeld duidelijker wordt.

Het klopt dat je toestemming moet vragen voor het plaatsen van cookies. Ook plaatsen voor eigen statistieken mag. Een webwinkel ontkomt niet aan cookies en die zijn ook toegestaan want die zijn noodzakelijk voor de werking van de website.

Dan kom je als laatst uit op google analytics, je kunt het anoniem houden met :
    _gaq.push ([‘_gat._anonymizeIp’]);

Dan heb je geen ip adressen meer in google analytics. (daar worden de laatste cijfers weggehaald zodat je een reeks overhoud)
    Mijn ip is bijv : 83.161.223.123 in Google Analytics wordt dit dan : 83.161.223.**

Natuurlijk kun je daarna uitleggen in de privacy-/cookiepagina waarom je Google Analytics gebruikt.

Bijdrager
    Ree

Webdeveloper zijnde hebben wij dagelijks met dit vraagstuk te maken en hetgeen hierboven staat is 99% correct.
    Dat ene percentje:

Cookies t.b.v. analyse (Google Analytics, Piwik, etc) zijn op dit moment nog NIET toegestaan geplaatst te worden zonder toestemming, echter, het is zo goed als zeker dat de wetswijziging hierover binnenkort wordt doorgevoerd. Het plaatsen van cookies t.b.v. analyse is dat wel toegestaan zonder toestemming.

En inderdaad, je moet je bezoekers te allen tijde accuraat informeren over welke cookies je website plaatst en waarom.

Het valt me ook op dat sommige sites je resoluut bannen als je een cookie weigert. Is dat verstandig? Ben benieuwd hoeveel dat invloed heeft op bezoekaantallen.

Ik heb zulke websites ook gezien en nee dat is natuurlijk niet verstandig, maar voor een enkele site kan ik het me wel voorstellen. Deze site was (is) van een bedrijf dat handelt in online advertenties en zonder cookies kunnen ze niets voor je betekenen, ben je als bezoeker niets waard en dus… bye bye:)

Voor zo goed als elke website is het niet handig om bezoekers kwijt te raken puur omdat je geen cookies mag zetten van ze. Een cookie-less alternatief bieden is dan veel interessanter.

Jammer genoeg (of is dat dan gelukkig??) heeft de EU niet door wat een enorme hoeveelheid werk er wordt geforceerd; grote bedrijven zullen het budget voor die cookie-shit hebben, maar kleine bedrijven en hobbyisten zullen een hoop tijd/geld kwijt zijn om hun website een waardige oplossing te geven anders dan “dan gebruiken we functie X niet” of “dan bezoek je mijn website maar niet”

Daarom zijn wij erg blij met deze wetswijziging, dat scheelt een hele hoop tranen:)

Geblokkeerd
    Anoniem

Duidelijke uitleg, dank ervoor Ree & f.zijlstra.
    Even van de discussie afwijkend : Is de wet niet een beetje gemaakt door digibeten?
    Natuurlijk is het wel goed dat de gebruiker beschermd word door 3de partijen die informatie van je willen “stelen”. Maar als bedrijf A een goede website heeft en paar statistieken bij wil houden en bedrijf B koekies wegzet om de webshop goed te kunnen laten functioneren moet dat toch zonder toestemming gewoon kunnen?
    Bij elke website moet ik nu ineens toestemming geven om erop te mogen.

Bijdrager
    Ree

Is inderdaad een andere, doch zeer interessante discussie.
    En zoals zo veel dingen zijn het de criminelen die het verpesten voor de rest.

Maar we zullen het ermee moeten doen.

Overigens; cookies voor een webshop zijn doorgaans functionele cookies en daar hoeft enkel over geïnformeerd te worden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.