18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

Kan ik iPhoto in zijn geheel op externe HD zetten?

Mijn MacBook Pro 15″ van eind 2011 loopt langzamerhand vol. En ik kan er maar weinig van weggooien. HD had ook maar 350GB en vooral de iPhoto neemt met zo’n 30.000 foto’s veel te veel ruimte in. Nu ik iPhone 6 Plus hebt met 64GB kan ik ‘m niet meer syncen. Niet meer genoeg geheugen over. Nu denk ik erover om alle foto’s over te zetten op een externe HD en zo ruimte te creĆ«ren op mijn MacBook. Kan dat zomaar?
    Hoe doe ik dat? Ik ben helemaal niet technisch, dus daarom vraag ik het hier even. Kan ik iPhoto zo ergens vandaan overslepen naar de externe HD? Hoe doe ik dat en waar? Als iPhoto extern staat en ik ga daarna mijn iPhone 6 Plus syncen, gaan de foto’s dan vanzelf naar iPhoto op de externe HD? Wat voor externe HD kan ik het beste kopen; goede kwaliteit voor redelijke prijs? Veel vragen, ik weet het. Maar het helpt mij!

Bijdrager
    SMTR

Je foto’s zitten in de iPhoto-bibliotheek, standaard vind je deze in je afbeeldingenmap. Je kan die zeker naar een externe schijf kopiĆ«ren, en dan blijven gebruiken (zou iets langzamer kunnen gaan reageren, afhankelijk van verbinding ext. schijf)

Start na het kopiƫren en verwijderen van de bibliotheek van de originele locatie, Iphoto de eerste keer op met alt ingedrukt, dan kan je de nieuwe plek van de bibliotheek (ext schijf) toewijzen.

Bijdrager
    KarelWillem

Gebruiker > Afbeeldingen > iPhoto-bibliotheek

Die kun je in zijn geheel overzetten naar een externe harddisk.
    Open daarna iPhoto met ALT ingedrukt. Kies je bibliotheek op de externe harddisk.

Klaar. Hierna functioneert iPhoto gewoon als altijd. Ook met syncen met je iPhone.

Vrijwel elke externe harddisk is goed. Vergelijk prijzen en koop er Ć©Ć©n. Zo moeilijk is dat niet.

Moderator
    Night

Ik zou een 1TB USB3 disk nemen. Die hebben een goede prijs/opslagcapaciteit verhouding. En volgens mij zijn die bij de Mediamarkt in de aanbieding ook nog.
    [edit] oh, niet meerā€¦ Nu ben je tegen de ā‚¬ 60,00 kwijt [/edit]

Bijdrager
    KarelWillem

15 euro er op, en je hebt 2 TB.

Bijdrager
    Afroman

http://tweakers.net/categorie/334/externe-harde-schijven/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hjogpcmpvpl5SlYGOkrFQAm3zJyS1KJiJatqJUMDA0MQnQuSVjIyAAOgIbmJFUC-iQVUoLa2FgA

Harddiskruimte kost echt geen reet meer tegenwoordig inderdaad. Met het oog op de toekomst wel opletten dat het minimaal USB 3 is. (hoewel je tegenwoordig weinig USB2.0/FireWire800 ziet)

Bijdrager
    GoeieDag

Maar staat je HD wel echt vol? Toch niet veel ‘zooi’? Heb je al eens OmniDiskSweeper gebruikt?

Bijdrager
    Rickje

(Algemene tip:) Let wel op dat als jij je iPhoto bibliotheek op een externe schijf gaat zetten je, je die externe schijf het liefst Ć³Ć³k backupt. Anders kun je (nog steeds) in 1 klap al je foto’s kwijt zijn.

Moderator
    Night

Inderdaad goed om daar nog even extra op te wijzen, @Rickje Daar kan niet genoeg op gehamerd worden, goede backups maken.

Bijdrager
    MacAanZee

Bedankt voor de tips! Ik ga eerst een externe HD kopen. Misschien is 2TB wel slimmer als het echt maar zo weinig scheelt. Is USB3 echt nodig. Zit dat ook op mijn MacBook pro uit 2011? Nog niet denk ik he. Ik ga het proberen.

Ik begrijp idd ook niet helemaal hoe die 350GB vol komt. M’n kinderen hebben hem ook vaak gebruikt voor downloaden films etc, maar de meeste heb ik eraf gegooid. Omnidisc Sweeper heb ik idd wel ’s gedaan en niks vreemds gezien.

Ik heb nu nog hooguit 6GB over. Soms iets meer.
    Maar m’n iPhone 6 Plus is nu voor de helft vol. Dat is 30GB en blijkbaar kan ik daardoor niet meer syncen en muziek eraf halen en nieuwe erbij zetten.

Moderator
    Night

USB3 is sowieso backwards compatible met USB2, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Alle goedkope externe HDDs hebben tegenwoordig USB3.

Als je een nieuw Finder venster (in list-view) opent, kun je met de rechtermuisknop op de regel klikken waar ‘naam’, ‘datum’ etc staat. Je kunt dan ook ‘size/bestandsgrootte’ aanvinken. Als je daarmee eens door je systeem wandelt, kun je zien welke mappen/documenten zeer omvangrijk zijn.

Bijdrager
    SMTR
    MacAanZee op 21 januari 2015

Bedankt voor de tips! Ik ga eerst een externe HD kopen. Misschien is 2TB wel slimmer als het echt maar zo weinig scheelt. Is USB3 echt nodig. Zit dat ook op mijn MacBook pro uit 2011? Nog niet denk ik he. Ik ga het proberen.

USB3 is niet erg interessant als het icm een HDD gebruikt wordt. Wanneer er een SSD in het doosje zit wordt het wel aantrekkelijk.

Bijdrager
    GoeieDag
    MacAanZee op 21 januari 2015

Ik heb nu nog hooguit 6 GB over. Soms iets meer.

Dat is echt te weinig! Daar kan je Mac mee in de problemen komen. Niet alleen voor syncen e.d.
    Ik zou nog eens OmniDiskSweeper erover halen. Want wat volgens mij klopt het niet. Laat eens een screenshot zien van het resultaat.
    Hoeveel ruimte neemt de iPhoto Library in? Want met 30.000 foto’s heb je toch nog lang geen 100 GB in gebruik?

En bij (ook) professioneel gebruik van een Mac, zou ik zelf NOOIT mijn kinderen er ook mee laten spelen.

Bijdrager
    SvS

Ter aanvulling:
    Gewoon 2x losse HD’s kopen ipv 1 en zo nu en dan die HD metfoto’s backup maken op andere HD. Carbon Copy Clone of zoiets heet het programma die het 100% backupt.

Bijdrager
    SvS

@GoeieDag Het kan wel bij professioneel gebruik, gewoon een aparte user account aanmaken voor kinderen. Anders kan je imacs blijven kopen voor ieder gezinslid.

Bijdrager
    GoeieDag
    SMTR op 22 januari 2015

USB3 is niet erg interessant als het icm een HDD gebruikt wordt. Wanneer er een SSD in het doosje zit wordt het wel aantrekkelijk.

Leg uit! Want SATA is een stuk sneller dan USB 2. Je hebt zeker voordeel met elke externe HD met USB 3. Behalve als je zelf geen USB 3 poort op je Mac hebt, maar dat kan natuurlijk veranderen (als je een keer een nieuwe Mac koopt).

Bijdrager
    GoeieDag
    SvS op 22 januari 2015

@GoeieDag Het kan wel bij professioneel gebruik, gewoon een aparte user account aanmaken voor kinderen. Anders kan je imacs blijven kopen voor ieder gezinslid.

Ja, dat moet dan maar. EƩn extra is dan genoeg, natuurlijk. En met de financiƫle voordelen die je hebt van een zakelijke Mac (geen BTW, aftrekpost), Ʃn wetende dat je je salaris op het ding bij elkaar sprokkelt, ben je gek als je het NIET doet.

Andere gebruikers maken kan, uiteraard. Maar je moet ze dan wel heel goed dicht timmeren met ouderlijk toezicht. Want ze kunnen je HD nog steeds vullen met allerlei shit, ze kunnen Genieo binnen halen, ze kunnen browser extensies binnen halen die je HELE systeem slopen (zelf meegemaakt), etc.

Ik zou het wel weten. Sterker: mijn kinderen komen niet aan mijn MBA (terwijl ik het maar semi-professioneel nodig heb). Duidelijk voor ze.

Bijdrager
    GoeieDag

Zie dat TS MacOpZee afhaakt. Tja, zullen we wel weer veel draadjes krijgen waarom het allemaal niet op de externe HD gaat lukken.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.