10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Bruce27

hoe in numbers doku vernieuwen met andere naam en oude ook bewaren?

Numbers: Volgens de helpfunctie bestaat “bewaar als”. niet dus. Ik wil een planning van 2015 bewaren en die iets aanpassen voor 2016. hoe doe je dat zo dat beide bewaard blijven? Ik heb zo iets geks (geen “bewaar als”) ook al bij pages meegemaakt. Het was toch altijd zo dat als je andere naam geeft je dan een ander douku hebt? Als ik dat nu doe is het oorspronkelijke ook aangepast. ik snap de apple logica al heel vaak niet meer (iTunes, iPhoto, drama’s) en ben al een uur kwijt.
    Het zal weer heel simpel zijn maar vindt het maar…
    En bij het apple helpforum werkt het ontmoedigingsbeleid 100%.

bvd

Bijdrager
    Hansi2124

Het is inderdaad zeer simpel….:)
    Open je document. Dubbelkllik op de naam van het document wat je voor je hebt staan. Je kan nu een andere naam ingeven, terwijl het origineel ook wordt bewaard.

Inactief
    Anoniem

Of…

Archief > Dupliceer (shift + cmd + s)

Bijdrager
    Bruce27

op naam klikken; ik neem aan midden boven in het doku? als ik daar verander en opsla is de oude weg zelfs al geef ik een nieuw map op. (je kan nl alleen “verplaatsen”; “opslaan” bestaat niet meer. vreemde “logica”.

de laatste optie is zoals apple bedoeld vermoed ik; een kopie maken (nb met “cmd d”) en die openen en opslaan onder andere naam en event. in andere map.
    (maar de helpfunctie in numbers is fout (geen “bewaar als”) en niet bereikbaar om dit te melden.

Beiden: dank voor de hulp!

goed 2016!

Bijdrager
    feek

Bewaar als bestaat nog steeds (althans hier in El Capitan):

Hou Opt/Alt ingedrukt als je op Menu>Archief drukt, dan wordt “Bewaar als” weergegeven.

Je kan ook de snelkoppeling CMD-OPT-SHIFT-S gebruiken

Bijdrager
    Bruce27

inderdaad, maar nu word ik echt kwaad want hoe weet je dat en wat voor stompzinnige logica zit hier achter?

ik krijg steeds meer de neiging weer eens in windows te duiken, zijn die inmiddels niet beter geworden?

mvg,

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het probleem is geen stompzinnige logica, maar een combinatie van twee dingen:

• Het door Apple introduceren van een iets andere manier van werken, en
    • Het niet doorhebben van veel gebruikers dat Apple een iets andere manier van werken heeft geïntroduceerd.

In plaats van een document te openen en dat dan te kunnen bewaren onder óf z’n originele naam óf een nieuwe naam, is de manier van werken die Apple voor ogen staat dat je een document opent en eraan werkt zonder het bewust te hoeven bewaren — dat wordt automatisch voor je gedaan zonder elke keer op ⌘S te hoeven drukken. Om toch een kopie onder een andere naam te kunnen maken, is er „Dupliceer…” in plaats van „Bewaar als…” en die heeft ook de oude vertrouwde ⇧⌘S-sneltoets.

Ik heb zo het vermoeden dat je nu wilt klagen dat dit een stomme manier van doen is, dat het zo niet hoort, en nog meer van dat soort dingen, maar vraag jezelf eerst eens af: waarom zou de andere („oude”) manier per se beter zijn?

Bijdrager
    Bruce27

ik heb altijd het eenmalig opslaan gedaan met een naam (anders “naamloos 1” etc) en daarna niet meer want apple slaat (uitstekend) automatisch op, tot op de laatste letter. En wanneer ik een andere naam wilde voor het doku kon ik het met “opslaan als” een nieuwe naam geven. Logisch, klaar.
    En nu moet je ineens weten dat het anders moet (dupl. vragen) en beter is geworden terwijl de hulpfunctie nog steeds uitlegt “bewaar als” te kiezen wat je alleen kan vinden als je alttoets indrukt.
    Sorry hoor, dit is toch echt niet te prijzen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Bruce27 op 06 januari 2016

ik heb altijd het eenmalig opslaan gedaan met een naam (anders “naamloos 1” etc) en daarna niet meer want apple slaat (uitstekend) automatisch op, tot op de laatste letter. En wanneer ik een andere naam wilde voor het doku kon ik het met “opslaan als” een nieuwe naam geven. Logisch, klaar.

Je herinnering is hier foutief, heb ik de indruk. Voordat Versies (dat is de naam van het automatisch bewaren) geïntroduceerd werd, werkten programma’s in OS X in dit opzicht net als onder Windows: je opende een document, en dat werd pas bewaard wanneer je Archief → Bewaar koos (of ⌘S indrukte), op welk punt je een naam ervoor op moest geven; daarna werd het alléén bewaard als je dat zelf bewust koos met opnieuw Archief → Bewaar/⌘S. Als een programma automatisch het document bewaarde, dan deed het dat op z’n eigen houtje en over het algemeen als reservekopie in plaats van door het origineel te vervangen.

Vanaf OS X 10.7 (Lion) in 2011 is het veranderd zoals ik beschreef: wanneer je een nieuw document maakt dan wordt dat automatisch bewaard; geef je er een naam aan, dan krijgt het die naam, en die kun je vanuit het programma zelf veranderen. „Bewaar als…” is vervangen door „Dupliceer” zodat de manier van werken die je hierboven beschrijft niet meer mogelijk is — behalve als je ⌥ indrukt.

En nu moet je ineens weten dat het anders moet (dupl. vragen)

Het is niet alsof dit ineens met het afgelopen nieuwjaar uit de lucht is komen vallen …

beter is geworden

Daar ben jij het duidelijk niet mee eens, maar afgaande op de manier waarop je het erover hebt is mijn idee dat je dat vooral vindt omdat je er niet uitkwam, niet omdat het een inherent slechtere manier van werken is.

terwijl de hulpfunctie nog steeds uitlegt “bewaar als” te kiezen wat je alleen kan vinden als je alttoets indrukt.

Dat de help het verkeerd aangeeft (in welk programma trouwens?) is natuurlijk niet goed: die hoort uit te leggen hoe het nú werkt, en niet vijf jaar achter te lopen.

Bijdrager
    Bruce27

dank voor je uitvoerige uitleg. inderdaad is het al een tijd zo maar omdat ik zelden met numbers en pages werk viel het me nu weer op. en idd is het automa. opslaan beter dan het ooit was. de helpfunctie van numbers is gewoon in het eigen numbersmenu maar ook dan moet je goed zoeken voor je het vindt want het staat nergens als “trefwoordl” in de inhoud maar ergens onderaan als “ook gezocht”. Erg vaag dus en ze zijn niet te bereiken om te attenderen. (Dat heb ik eerst geprobeerd maar die drempel is erg hoog en dan (voor tips geven áán) principieel geen zin in)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.