5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Bart_R

Hoe iMovie-project 1-op-1 kopiëren (in nieuw project), met exact zelfde lengte?

Beste One More Thing-ers,

Goedemiddag, prettig kennis te maken. Dit is mijn eerste post hier, dus als deze topic al eerder langs is gekomen, vergeef me. Ik heb hem in ieder geval zelf nog niet kunnen vinden.

Dit is mijn probleem: ik wil een project (van 1 uur 50 min lang) in zijn geheel kopiëren in een ander/nieuw project, om ervoor te zorgen (met een tijdelijk beginclipje) dat de framerate 30 FPS is ipv 25 FPS (project zou al gewoon 30 FPS moeten zijn, maar exporteert steeds in 25 FPS. Maar dat terzijde…).

‘Waarom is dit een probleem?’ zul je misschien denken. Nou, omdat, gek genoeg na het kopiëren het project ineens 13 seconden langer wordt. Individuele clipjes zijn soms ineens een tiende van een seconde langer dan ze waren  in het originele project. Heel vreemd!

Dit is vooral frustrerend omdat het beeld dan niet meer matcht met de muziek die ik eronder heb gezet. (Ik monteer heel ritmisch, waarbij cuts precies op het juiste moment in de muziek moeten komen…)

Is het normaal dat iMovie ineens clips verlengt? Het lijkt me niet.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Het zou geweldig zijn als iemand me verder zou kunnen helpen.

Bij voorbaat dank!

Mvg,

Bart.

p.s. Heb gebeld met Apple Helpdesk en zij kunnen me weinig vertellen over iMovie. (Ze hebben wel even remotely meegekeken op mijn scherm en me geduldig aangehoord, op zich hulpvaardig genoeg dus. Maar ik heb er uiteindelijk niets aan gehad.).

p.p.s. Oh, ik gebruik trouwens Mojave 10.14 en iMovie 10.1.11

(Verder heb ik een iMac 21,5 inch late 2012, Fusion Drive, 2,7 Ghz, 8Gb RAM).

• Dit onderwerp is gewijzigd 5 dagen, 1 uur geleden door  Bart_R.

Bijdrager
    ossccar

Het project dupliceren bij “projecten” en daar verder mee werken, is dat wat?

groet

Bijdrager
    TheBigZ

Belangrijke vraag: Is het bronmateriaal 25 of 30 fps?

Je kunt, als je begint met een nieuw project in iMovie, instellen of je een PAL of NTSC project wilt maken.

https://support.apple.com/kb/PH2115?locale=nl_NL

Kies een optie uit het venstermenu Beeldsnelheid. Kies hierbij dezelfde beeldsnelheid als u hebt gebruikt voor het opnemen van de video.

NTSC, PAL en Cinema zijn standaarden voor videostructuur waarmee het aantal beelden per seconde (bps) in uw video-opnamen wordt aangeduid. Over het algemeen wordt in videocamera’s die in Noord-Amerika zijn gekocht, de NTSC-structuur gebruikt (30 bps), en in camera’s die in Europa zijn gekocht, de PAL-structuur (25 bps). De beeldsnelheid van video met de Cinema-structuur is 24 bps. Als uw camera bij het opnemen van de videobeelden was ingesteld op de Cinema-structuur, kiest u deze optie.

Bijdrager
    Bart_R

<p class=”cite”>ossccar op 15 april 2019 om 22:17</p>
    Het project dupliceren bij “projecten” en daar verder mee werken, is dat wat?

groet

Hallo ossccar,

Dank voor je reactie. Nee, dat lost het niet op, want het gaat er – als ik het goed begrijp – om dat de eerst geplaatste clip 30 FPS is. En als ik dupliceer krijg ik gewoon hetzelfde project zonder dat ik de mogelijkheid heb gehad eerst een andere clip vooraan te plaatsen.

Hoewel ik bij mijn huidige project ook gewoon ben begonnen met een 30 FPS clip (en hiervoor heb ik er wel een deel van in 30 FPS geëxporteerd, alleen dat was in High Sierra), maakt ie er nu steeds 25 FPS van. Het is wel zo dat ik later een still vooraan heb gezet, maar dat zou volgend mij geen invloed moeten hebben. (Het is ook onhandig dat ik niet kan checken wat nu de framerate van mijn project is.)

Bijdrager
    Bart_R

<p class=”cite”>TheBigZ op 15 april 2019 om 22:41</p>
    Belangrijke vraag: Is het bronmateriaal 25 of 30 fps?

Dank voor je reactie, TheBigZ. Bronmateriaal is 30 fps (vooral 4K). En toen ik delen van dit project in High Sierra exporteerde lukte het wel gewoon in 30 FPS (alleen toen had ik dus ook het probleem dat deze gekopieerde stukken niet meer matchten met de muziek…)

Je kunt, als je begint met een nieuw project in iMovie, instellen of je een PAL of NTSC project wilt maken.

https://support.apple.com/kb/PH2115?locale=nl_NL

Dit gaat over iMovie ’11 (9.0, uit 2010) https://en.wikipedia.org/wiki/IMovie#Version_history

Ik werk met iMovie 10.1.11  (die lang na iMovie ’11 kwam). Daar zie ik die optie niet… Ook is dat nu niet mijn grootste probleem. Als het goed is zou de framerate van het project zich moeten aanpassen aan de eerst geplaatste clip. Dus hoef ik er alleen voor te zorgen dat ik zeker weet dat die clip 30 FPS is. En dat is geen probleem. Ik moet dan alleen een nieuw project creëren, met dit clipje erin, en mijn huidige project erachter copy-pasten.

En daar gaat het dus mis. Als ik een project in een nieuw project plak, verandert de lengte gek genoeg.

Kies een optie uit het venstermenu Beeldsnelheid. Kies hierbij dezelfde beeldsnelheid als u hebt gebruikt voor het opnemen van de video.

NTSC, PAL en Cinema zijn standaarden voor videostructuur waarmee het aantal beelden per seconde (bps) in uw video-opnamen wordt aangeduid. Over het algemeen wordt in videocamera’s die in Noord-Amerika zijn gekocht, de NTSC-structuur gebruikt (30 bps), en in camera’s die in Europa zijn gekocht, de PAL-structuur (25 bps). De beeldsnelheid van video met de Cinema-structuur is 24 bps. Als uw camera bij het opnemen van de videobeelden was ingesteld op de Cinema-structuur, kiest u deze optie.

Dit venstermenu kan ik dus niet vinden in de nieuwste versie van iMovie (10.1.11). Maar het zou me ook niet helpen, ben ik bang.

Heb je enig idee hoe ik een project helemaal goed kan kopiëren? Met exact dezelfde lengte?

• Deze reactie is gewijzigd 4 dagen, 20 uur geleden door  Bart_R.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.