19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    FreBo

Hoe iMac uitzetten ??

Hoi, ik heb sinds een week een iMac. Vroeger werkte ik met windows en daarom moet ik nog wat leren om te gaan me de mac. Als ik de mac wil uitzetten klik ik gewoon op de aan/uit knop. Maar soms start hij gewoon terug op zonder dat ik iets doe. Sluit ik de mac verkeerd af ?? Is er nog een andere manier om de mac af te sluiten ??

Bijdrager
    Afroman

Ja nu zeg je tegen je Mac dat die moet gaan slapen. Je moet dus (om je Mac volledig af te sluiten) naar het Appeltje linksboven en dan kijk je naar beneden naar Zet Uit of Shut Down.

Bijdrager
    FreBo

@Afroman hartelijk dank voor uw hulp.

Bijdrager
    Dick de Roos

Die aan/uitknop is eigenlijk alleen een aan-knop.
    Uitzetten en slapen doe je via het ?-menu. (linksboven)
    Naar beneden scrollend zie je achtereenvolgens: “Sluimer” “Herstart” en “Zet uit”.
    Dat is de keuze die je hebt als je de Mac met rust wilt laten.
    Overigens welkom hier.:nerd:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Even wat vollediger: je kunt een Mac uitzetten, en je kunt hem in sluimerstand zetten.

De bedoeling van de sluimerstand is dat je die gebruikt als je de computer binnen afzienbare tijd weer opnieuw wilt gebruiken — bijvoorbeeld als je ’s middags bezig bent en ’s avonds of de volgende dag ook weer met de computer wilt gaan werken. Je kunt de computer in sluimerstand zetten door te klikken op het ?-menu en dan Sluimer te kiezen, zoals hierboven al uitgelegd is, maar ook door de aan-/uitknop even in te drukken. Dat laatste had je zelf al ontdekt, zo te zien, maar je had alleen niet door wat de functie er echt van was:) (De computer komt dan weer uit de sluimerstand als je op een toets of muisknop drukt.)

Wil je de computer langere tijd niet gebruiken, dan raadt Apple aan om hem uit te zetten. Dit doe je normaal gesproken via het ?-menu -> Zet uit… en niet met een fysieke knop op de computer. Wat wel mogelijk is, is om de aan-/uitknop een seconde of tien ingedrukt te houden, waarna de computer ook uitgaat. Doe dit alleen als hij nergens anders meer op reageert want op deze manier forceer je de computer zichzelf uit te zetten — het is net zoiets als de stekker uit het stopcontact trekken, en dat kan leiden tot verlies van gegevens e.d.

Bijdrager
    FreBo

Hartelijk dank voor jullie uitleg. Beetje bij beetje zal ik het leren.:smile:

Bijdrager
    Groverr

haha, als beginner heb ik dit ook een aantal maanden volgehouden. De randapparatuur zit op dezelfde stekkerdoos en daarom trek ik altijd de stekker uit het stopcontact. De mac heeft nooit geklaagd dat de computer verkeerd was afgesloten. Zijn van die typische verschillen tussen de bruikbaarheid van een mac en het gezeur van een windowsbak.

Bijdrager
    AppleStef
    Groverr op 14 januari 2012

De mac heeft nooit geklaagd dat de computer verkeerd was afgesloten. Zijn van die typische verschillen tussen de bruikbaarheid van een mac en het gezeur van een windowsbak.

Het wil niet zeggen dat je Mac er niet over klaagt dat het goed is voor je Mac.:ftim:

Bijdrager
    1984
    FreBo op 14 januari 2012

Beetje bij beetje zal ik het leren.:smile:

Kijk eens op http://macmiep.nl/1-basisinfo.html een handige site voor vragen die je hebt beteft de Mac en MacOsx

Bijdrager
    penseel

Of met sneltoetsen,ctrl-eject. Hier nog meer sneltoetsen; http://www.machelp.nl/macsupport/sneltoetsen_shortcuts.html

Bijdrager
    1984
    penseel op 14 januari 2012

Of met sneltoetsen,ctrl-eject

Dat is vreemd bij de IMac , normaal toets ik voor sluimer alt,cmd eject echter alleen bij de iMac springt hij direct of wat later dan weer aan.? via het Apple -menu gaat hij wel slapen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Groverr op 14 januari 2012

De mac heeft nooit geklaagd dat de computer verkeerd was afgesloten.

Maar hij start wel langzamer op omdat de computer onder andere de harde schijf controleert nadat je hem op die manier uitgezet hebt. Dit duurt niet zolang als de schijfcontrole van Windows (waar je soms gerust een uur op kon wachten … ) maar je merkt het wel degelijk als je het weet:)

Mijn tip, als je alles aan één stekkerdoos wilt hangen: koop er eentje die speciaal voor computers bedoeld is en zichzelf uitschakelt wanneer het eerste stopcontact geen stroom meer gebruikt. Als je dus de stekker van de computer in dat eerste contact doet, gaat alles uit zodra de computer uitgaat, en krijgt alles ook weer stroom wanneer je de computer weer aanzet — niks geen extra schakelaars in moeten drukken of zo, je hoeft alleen de computer te bedienen.

Bijdrager
    App69

Aan knop indrukken krijg je dit venster

En dan Enter.

Bijdrager
    Groverr

@Jakko Westerbeke,
    Bedankt voor het advies van die stekkerdoos. Ik wist niet dat deze bestonden. Ik heb nu enkele jaren een schakelaar aan de stekker zitten die ik als laatste omhaal als ik klaar ben op de computer. Werkt prima en bespaart ook stroom.

@App69,
    Dat is in te stellen. Als je een iMac met Leopard kocht vroeg hij daar niet standaard om.

Bijdrager
    Groverr

@Applestef,
    Ik was in de veronderstelling dat ik hem goed afsloot. Ik baalde ervan dat later bleek dat ik het niet goed deed en daarmee mogelijk schade had kunnen aanrichten. De iMac gaf simpelweg geen melding.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Aan knop indrukken krijg je dit venster

Alleen op een MacBook — een iMac zet zichzelf in sluimerstand na op de aan-/uitknop te drukken.

Bijdrager
    guus

crtl +alt+cmd+uitwerptoets

Bijdrager
    1984
    Bijdrager
    SunKeeper

Bedankt voor het advies van die stekkerdoos. Ik wist niet dat deze bestonden. Ik heb nu enkele jaren een schakelaar aan de stekker zitten die ik als laatste omhaal als ik klaar ben op de computer. Werkt prima en bespaart ook stroom.

Bespaart misschien wel op elektriciteitskosten, maar niet op je apparatuur.

Nu weet ik niet precies over welke randapparatuur het gaat, maar over het algemeen geldt wel dat de steeds herhalende stroompiek op het moment van inschakelen van de stekkerdoos geen best effect heeft op de levensduur.

Daarnaast is het beter voor de Mac om die altijd te laten draaien, of in sluimerstand te zetten. Je hoeft minder lang op opstarten te wachten, en alles staat direct gereed. Qua hardware blijft de temperatuur constanter, waardoor je dus (harde bewijzen zijn vrij lastig) een langere levensduur zou hebben.

Als dat weer zou resulteren in het minder vaak kopen van nieuwe apparatuur, hoeft er indirect ook minder geproduceerd te worden, wat dus minder grondstoffen kost. Dan ben je beter voor het milieu bezig dan dat beetje elektriciteitsverbruik wat je zou willen besparen.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.