9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    sedikit

[Opgelost!]Hoe "hervullen" leeggemaakte partitie externe schijf

-Externe schijf met twee partities

-eerste partitie: Mavericks back-up, tweede partitie: El Capitan

-interne HD: Mavericks

-Op de tweed partitie stond  Mountain Lion back-up, Die partitie heb ik met Schijfhulpprogramma/Wissen verwijderd

-Daarvoor in de plaats wilde ik El Capitan installeren. Wat ik ook probeerde met Schijfhulpprogramma, het lukte me niet. Ik kreeg allerlei

venstertjes over Guid e.d.

-uiteindelijk is het me gelukt met SuperDuper vanaf de boot USB-stick, met daarop El Capitan, de installatie op de voor El Capitan bedoelde

partitie te plaatsen

-opstarten van de computer met Alt-toets toont nu de mogelijkheid de partitie van El Capitan te openen, en deze daarop te installeren.

Mijn vragen:

-hoe had ik het met Schijfhulpprogramma moeten doen?

-is mijn methode, via SuperDuper wèl ok?

• Dit onderwerp is gewijzigd 9 maanden geleden door  sedikit.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 9 maanden geleden door  sedikit.

Moderator
    Night

Om van een (extern) volume op te kunnen starten moet deze HFS+ (journaled) geformatteerd zijn met een GUID partition map. Dit had je kunnen doen in de ‘Wissen’ tab bij (ik heb een Engelstalig systeem) ‘Scheme’:

Je had de partitie overigens niet hoeven verwijderen; wissen was genoeg geweest.

Bijdrager
    sedikit

@night,

Dank voor je reactie. Alles wat je zegt heb ik gedaan. Alleen bij bij de keuze van wissen van de partitie, en de keuze in dat venster van Mac OS Uitgebreid (journaled), heb ik een ander venster dan jij. Ik denk dat jij jouw schijf (USB) helemaal wilt partitioneren, en je dan die GUID optie krijgt. Omdat ik slechts één partitie wil wissen verschijnt bij mijwaarschijnlijk niet die optie GUID Partition Map in. Ik heb nu SuperDuper gebruikt, en dan is die partitie wel benaderbaar. Dank SuperDuper staat er nu de El Capitan Install op.

Mijn twee vragen zijn dan ook:

-hoe moet dat in mijn Wis-venster, waarop niet die GUID-optie staat, bereiken wat in jouw venster wèl staat?

-kan ik, omdat kennelijk SuperDuper gedaan heeft wat bij mij niet mogelijk was (GUID enz), de El Capitan installeren met  deze situatie?

Hier mijn “wis” venster:

Alvast mijn dank!

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden geleden door  sedikit.

Moderator
    Night

Dat klopt; die optie krijg je alleen te zien als je een hele disk wist, niet één volume.
    Of dat volume dan ook na het wissen GUID/GPT blijft, durf ik niet te zeggen maar volgens mij veranderd die niet. Dus als het volume GUID geformatteerd was, blijft dat zo.

Desgewenst kan het ook via Terminal. Je moet dan eerst even kijken welke disk-node-ID jouw volume heeft:

diskutil info “DISK NAME” |grep Device

En vervolgens kan je die ‘disk’ formatteren:

diskutil eraseVolume JHFS+ GPT[Format] NieuweNaam /dev/DiskNodeID

Een volledig overzicht van alle opties kan je in Terminal nalezen door het volgende commando in te geven:

man diskutil

Bijdrager
    Shmoo

Heeft ie het weer stukgemaakt. 😆

Bijdrager
    sedikit

@night,mijn grote dank voor je genomen moeite! Ik heb inmiddels uitgevonden dat je gelijk hebt met “Dus als het volume GUID geformatteerd was, blijft dat zo.” Op onderstaand (onderaan) screenshot staat Partitieschema-indeling : GUID-partitietabel 

Wat ik dus kan/moet doen:

-òf jouw Terminal-commando’s opvolgen. Durf ik niet aan

-òf de hele externe schijf wissen en opnieuw partitioneren en deze twee erop zetten (Mavericks Back-up, en fresh install El Capitan). Maar dat is me te veel werk.

-maar wat ik dan sowieso nu kan gaan doen is, de partitie (geschikt gemaakt door SuperDuper) “vullen” met de fresh install El Capitan.

Mijn conclusie (denk ik): kennelijk is een gewiste partitie niet zomaar weer opnieuw te vullen, als er nog een “gevulde” partitie gehandhaafd blijft.

Moderator
    Night

Je kan het even testen door de partitie gewoon leeg te maken (wissen) en kijken of het inderdaad klopt dat de GUID indeling – zoals zou moeten – gehandhaafd blijft.

Maar zover ik kan nagaan, kan je een GUID partitieindeling niet door wissen van één enkele partitie ongedaan maken. De Disk is zo ingedeeld, dus als je gaat stoeien met de inhoud van een partitie, is dat verder niet van invloed van de disk- en partitie-formattering. Alleen de inhoud van de partitie zal veranderen.

Bijdrager
    sedikit

@night,

Wat er precies loos was zou ik niet weten. Maar het is opgelost. Ik heb nogmaals die partitie gewist (er stond dus-via SuperDuper- de El Capitan Install op). En nu was de lege partitie wèl weer benaderbaar, en kon ik de El Capitan op de partitie zetten. Night , je wordt hartstikke bedankt. Ik zal “opgelost” boven de topic zetten

Moderator
    Night

Graag gedaan:-)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.