15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    computer space

Hoe Helvetica Neue vervangen?

Ik wil de standaard 12 Helvetica Neue fonts van OSX 10.6 vervangen door de volledige set. Maar dit lukt niet. OSX doet steeds een soort auto-restore als je Helvetica Neue weggooit. Kan het in ROOT wel? Of moet ik het in target-mode doen? Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Trouwens, waar is Neue voor nodig? Bij eerdere OSX-en werd die letter nog niet gebruikt, en ik zie m eerlijk gezegd ook nergens.

Bijdrager
    TheBigZ

http://www.fontgeek.net/blog/?cat=4

What can be done?

Turns out not much. Snow Leopard ships with a feature that was introduced in Leopard: Protected Fonts. What happens is if you remove or replace one of these Protected Fonts, Mac OS X will automatically place them back in the System Fonts folder. According to Apple these fonts are necessary to the operation of the the operating system and Apple’s applications. Removing any of these fonts can cause erratic behavior such as crashes and bizarre display issues.

One option is…

Stop using Helvetica Neue

Honestly, if you are creating a project and you determine that there is no font that would work other than Helvetica Neue, you need to try harder. Helvetica is dead, and Helvetica by any other name (even if it is Helvetica Neue) is Helvetica. Time to move on. Apple made this font a system font in Mac OS X and if almost ten years of ranting against its inclusion as a system font has not changed their mind, nothing will.

Get a new version of Helvetica Neue

How to Disable Protected Fonts

We mentioned earlier that Mac OS X 10.5 up had a feature called Protected Fonts. To disable Protected Fonts for HelveticaNeue.ttc first need to navigate to the folder listed below:

/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/Versions/A/Frameworks/ATS.framework/Versions/A/Resources/ProtectedFonts/

and remove the HelveticaNeue.ttc font. I suggest archiving it in case you need to replace it in the future.

Bijdrager
    computer space

Die theorie uit 2009 had ik inderdaad ook gevonden, maar het lijkt me dat inmiddels wel ontwerpers weten hoe het in real life uitpakt.
    Dus wat gebeurt er als je de OSX versie weggooit? Volgens mij gebruikt OSX namelijk nergens Neue.
    En hoe doet ie het met de originele volledige Type1 set in de plaats?

Bijdrager
    whispering

Is het niet mogelijk om de uitgebreide set toe te voegen met het programma Lettertypencatalogus? Krijg je dan niet 2 mapjes Helvetica Neue? De orginele set en de uitgebreide set? Als test heb ik de Adobe Neue toegevoegd uit de fontfolio 11. Ik weet niet of dat gelijk is aan wat jij toe wilt voegen. Ik heb het toevoegen gedaan met het tabje ‘computer’ geselecteerd.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Stop using Helvetica Neue

Honestly, if you are creating a project and you determine that there is no font that would work other than Helvetica Neue, you need to try harder. Helvetica is dead, and Helvetica by any other name (even if it is Helvetica Neue) is Helvetica. Time to move on.Waarom, als ik het vragen mag? Omdat “de typografen” dat zeggen? Dit klinkt als wanneer van die modetypes lopen te zeuren over witte sokken en zo … Ik zou denken: beslis lekker zelf welk lettertype je wilt gebruiken of niet.

Bijdrager
    iep

Er zit een heel groot verschil tussen mode en typografie. Bij dat eerste gaat het alleen om looks maar bij dat tweede is het goed kunnen lezen van de letters de nummer 1 prioriteit. In dit geval gaat het om een specifiek probleem met Helvetica Neue in Snow Leopard: Snow Leopard, Adobe InDesign and Helvetica Neue. Ter verduidelijking: daar vindt je ook de link naar waarom helvetica dood is: Preparing for Leopard: Helvetica is Dead.. De reden waarom ze de fonts willen verwisselen met hun eigen versie zit ‘m in de toepasbaarheid voor printing. De meegeleverde font kan bepaalde dingen niet omdat het van de verkeerde type is (althans dat haal ik uit het verhaal). De font die ze er op willen zetten is van een ander type waarmee dat wel kan. Zie het als een schroevendraaier met kruiskop krijgen terwijl je er eentje met pentalobe nodig hebt maar in het systeem worden ze beiden als “schroevendraaier” vermeld.

@TheBigZ: het is handiger als je direct naar het betreffende artikel linkt ipv naar de categorie waar het artikel in staat. Ik heb het artikel kunnen vinden (zie link hierboven). De introductie geeft in deze een grote nuancering van je citaat. Let op welke delen je citeert en probeer de juiste context mee te geven. Dat voorkomt vragen.

Inactief
    Anoniem

Is Helvetica Neue de nieuwe Comic Sans?

Bijdrager
    computer space

@whispering: die LT kun je er inderdaad naast zetten, maar dan kun je al je oude documenten gaan lopen updaten omdat ie dan steeds de lettertypen kwijt is. Ook schieten met LT sommige letters rare kanten op in Illustrator en Photoshop.

Bijdrager
    whispering

Stel dat je het voor elkaar krijgt om het standaardfont binnen het systeem te veranderen, krijg je dan geen tekstverloop als je bestaande documenten opent met het het nieuwe font geïnstalleerd? Het lijkt me ook tricky als je de documenten aan derden doorstuurt die dat uitgebreide font niet geïnstalleerd hebben.

Bijdrager
    iep
    koen op 09 augustus 2012

Is Helvetica Neue de nieuwe Comic Sans?

Nee. Comic Sans is gewoon een gevalletje verkeerde font voor het doel. Dat font is bedoeld voor gebruik in strips, de hint zit ‘m in de naam maar die hint wordt door velen niet opgepakt. De sufferds. Bij dit Helvetica verhaal lijkt het meer een technisch probleem te zijn waar men niet omheen kan. Enige oplossing waarbij je geen gezeik met het systeem (OS X) hebt is het niet gebruiken van de font.

Bijdrager
    TheBigZ
    iep op 09 augustus 2012

@TheBigZ: het is handiger als je direct naar het betreffende artikel linkt ipv naar de categorie waar het artikel in staat. Ik heb het artikel kunnen vinden (zie link hierboven). De introductie geeft in deze een grote nuancering van je citaat. Let op welke delen je citeert en probeer de juiste context mee te geven. Dat voorkomt vragen.

Gewoon even op de link klikken en zelf moeite doen om wat te lezen als je meer wilt weten. We hoeven hier niet álles voor te kauwen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    iep op 09 augustus 2012

Er zit een heel groot verschil tussen mode en typografie.

En dat is wat die lui die lopen te zeuren over dat lettertypes “uit” zijn iet doorhebben.

iep op 09 augustus 2012

In dit geval gaat het om een specifiek probleem met Helvetica Neue in Snow Leopard

Dat weet ik, maar daar reageerde ik alleen niet op:)

iep op 09 augustus 2012

waarom helvetica dood is: Preparing for Leopard: Helvetica is Dead.

Dat is een heel ander verhaal dan de reden die in de quote van TheBigZ genoemd wordt — hoewel de alinea waarop ik reageerde wel linkt naar het verhaal dat jij aangeeft. Maar het betoog in die alinea is toch dat Helvetica “écht niet meer kan in deze tijd”.

iep op 09 augustus 2012

Bij dit Helvetica verhaal lijkt het meer een technisch probleem te zijn waar men niet omheen kan.

Dat is hier, voor computer space (en anderen overal ter wereld), het probleem, ja — maar heel wat mensen ageren tegen Helvetica omdat het teveel gebruikt zou zijn, omdat het verouderd zou zijn, enz. Redenen die niks te maken hebben met of het wil installeren op je computer of niet, dus.

Bijdrager
    computer space

Ik heb nu eerst de herstelversie verwijderd.
    Geniale knop trouwens, cmd-shift-G in de Finder, dan kun je de link naar de map direct bereiken door m in de dialoog te plakken.

Daarna de versie in System/Library/Fonts weggooien
    Daarna alle oude T1 versies in deze map kopieren, inclusief de suitcases.

Ik laat nog wel weten of ik kuren tegenkom, maar vooralsnog laden alle documenten weer netjes met de gebruikte Helvetica Neue fonts.

Bijdrager
    iep
    Jakko op 10 augustus 2012

Dat is een heel ander verhaal dan de reden die in de quote van TheBigZ genoemd wordt — hoewel de alinea waarop ik reageerde wel linkt naar het verhaal dat jij aangeeft. Maar het betoog in die alinea is toch dat Helvetica “écht niet meer kan in deze tijd”.

Dat komt omdat TheBigZ te lui is om naar het juiste artikel te linken waardoor alles in de juiste context geplaatst wordt. Wat die sukkel nu doet is met z’n citaat iedereen op het verkeerde been zetten. Dat verhaal waar ik naar link is een verwijzing die in het verhaal waaruit TheBigZ citeert staat. M.a.w. negeer TheBigZ z’n post en lees het eigenlijke artikel want dat is heel anders dan wat het citaat hier doet vermoeden.

maar heel wat mensen ageren tegen Helvetica omdat het teveel gebruikt zou zijn, omdat het verouderd zou zijn, enz. Redenen die niks te maken hebben met of het wil installeren op je computer of niet, dus.

Dat is inderdaad ook debiel want er zijn fonts die je vooral gebruikt omdat ze mooi zijn maar er zijn ook fonts die puur gemaakt zijn om goed leesbaar te zijn. Helvetica is van dat laatste en wordt daarom ook gebruikt. Dat je dan niet meer uniek bent, tja… Dat soort mensen moeten we maar gewoon negeren, je kunt ze nou niet
    bepaald serieus nemen.

@TheBigZ: het probleem is niet om dat verhaal op te snorren, het probleem is dat je nu door gruwelijk bagger te citeren de context compleet uit z’n verband rukt en er iets totaal anders staat dan in het artikel waaruit je citeert. Daarmee zet je een ander op het verkeerde been. Misselijke actie.

Bijdrager
    TheBigZ

@iep: wat een zielig mannetje ben jij toch…. discussie is verder zinloos.:sick:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.