4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    vic

hoe hd wissen en wat met iTunes muziek?

Hoi!

mijn iMac graphite 400 MHz G3 256 MB SDRAM begint al oud te worden en is ondertussen zééééér traag. Hij draait nu 10.3.9
    plan: proberen tijger er op te zetten (sommigen zijn wel optimistisch over tijger op maar 256 mbram)

hoe begin ik er aan?
    ik had graag alles gewist en helemaal met een schone lei begonnen:
    1)wissen uit hulpprogramma’s? of wissen als ik opstart met de installatie cd-rom, wat is het verschil?

verder:
    2)had ik graag mijn internetfavorieten behouden, hoe?
    3)bepaalde muziek graag behouden uit iTunes, meer bepaald enkele afspeellijsten, is dit mogelijk?
    4)kan ik bepaalde programma’s die ik vroeger gedownload heb bewaren en later weer er op zetten? ik heb een ipod die ik er aan kan hangen en eventueel ook een eMac via firewire-firewire. Kan ik dat gewoon slepen? moet ik bepaalde delen uit de bibliotheek of dergelijke halen?
    5)dingen die ik over het hoofd zie?

alvast bedankt!
    Vic

Bijdrager
    passenger

Ten eerste: Ram bijsteken! Als maak je er maar 512 MB van, daar wordt-ie een stukje soepeler van, simpelweg omdat OSX onder normale omstandigheden al 128 MB wil hebben.

Verder kan het best handig zijn ‘schoon’ te installeren, daarmee heb je een vers systeem. Kan helpen, zeker als je systeem er al jaren op staat. Zoiets vervuilt, hoewel daar ook oplossingen voor zijn. Jeepee heeft daar een zeer nuttig stukje over geschreven, hier te vinden bij de tips en truuks.

Als je schoon gaat installeren, doe dat vanaf de opstart-cd. Alleen daarmee kun je de hele harde schijf opnieuw formatteren. Daarme ben je overigens wel alles kwijt, wil je het echt grondig doen dan vink je in het installatieprogramma ‘overschrijf in nullen’ aan. Wil je zaken behouden, dan zul je een backup moeten maken. Kan met externe harde schijf, CD-brander of usb-stick. Zorg wel dat je alle programmatuur op CD hebt. Geinstalleerde software kun je niet ‘even’ overzetten naar CD. Kan een hoop werk worden dus… Wellicht dat je met Diskwarrior je systeem kan schoonmaken. Wordt-ie ook een stukje soepeler van…

Tussendoor, muziek zul ook fysiek over moeten zetten, al is dat eenvoudig door de hele map iTunes Music over te kopieren (naar cd of wat dan ook).

Afrondend, het kan de moeite waard zijn, want een 400 MHz iMac kan best nog mee als je accepteert dat hij wat langzamer is. Mijn 500 MHz iMac DV Snow is nog net geschikt voor Tiger en dat loopt eigenlijk nog beter dan verwacht. Maar ik heb dan ook 512 MB Ram en een 120 GB 7200 rpm Western Digital harde schijf erin zitten. Scheelt een hoop, net als nog eens 250 GB externe LaCie…

Bijdrager
    guru
    Bijdrager
    Maccessory

Je Safari bookmarks vind je in Bibliotheek/Safari/Bookmarks.plist in je gebruikersmap.

Misschien ook handig om je email te bewaren?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.