14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    nielsz

hoe haal ik info van 7jr oude cd’s die mn mac niet pakt…

De titel zegt al genoeg denk ik.
    Ik heb oud grafisch werk op (denk ik niet al te beste) cd’s staan,
    dat ik niet verloren wil laten gaan. Meerdere keren heb ik ze
    geprobeerd te openen op het systeem waarin ik ze gebrand had (9.2.1),
    maar geen succes dus.

De mac heb ik in de tussentijd al een keer helemaal leeggehaald,
    macos opnieuw geïnstalleerd (liep niet meer zo lekker) ook hopend
    dat de cd’s nu wel gezien zouden worden.

Ik heb ook een nieuwere mac, de bekende witte halve bol met systeem 10.4.9.
    Daar spuugt-ie de cd sowieso al gelijk uit, dus dat lijkt me geen optie.

Mijn vraag is dus: weet iemand een manier om de bestanden toch nog van de cd’s te kopiëren???

thnX voor de hopelijk vele tips… :lol:

Bijdrager
    Nikita

Klinkt misschien wat stom hier, maar is er een Windows PC in de buurt? Die zijn vaak wat minder kieskeurig… Met een beetje geluk kan je je bestanden er dan nog van af halen.

Bijdrager
    nielsz

3e computer hier is een pc….niet erg stabiel met windows ME erop,
    ik zal es kijken of dat een succes is.

anders kan ik ook nog uitwijken naar de nieuwe pc van mn pa met XP erop.
    zou dat nog wat uitmaken?

Bijdrager
    nielsz

die pc hier is geen succes in ieder geval…. :(

Bijdrager
    trabant

Kijk eens of er een computer in de buurt is met een Plextor CD-drive.
    Wat zijn het eigenlijk voor schijfjes? Platinum, silver circle, arita, kruidvat, Lifetec? Dan moet je er geen wonderen van verwachten.

Een idee om spul langdurig op CD op te slaan is om de data te voorzien van PAR bestanden zodat er foutcorrectie kan plaatsvinden. PAR wordt gebruikt in nieuwsgroepbinaries om beschadigde downloads te repareren.
    En dan nog zou je elk jaar alle gebrande data moeten controleren want die schijfjes zijn veel minder tijdsbestendig dan de fabrikanten ons willen doen geloven. Eigenlijk is het van de gekke dat er op zo’n vluchtig medium een auteursrechtenheffing zit…

Bijdrager
    nielsz

Plextor…pfoe, ik ga es in de rondte kijken daarvoor.
    Niet zo 1-2-3 aanwezig denk ik…iedereen gaat toch vaak voor de goedkopere merken.
    Maar thnx voor de tip.

De schijfjes zijn trouwens van ‘That’s Write!’ – CD-R80.

Bijdrager
    awi

gebruik voor de echt belangrijke dingen kodak gold cd’s, gemaakt door mitsui. Deze zijn 300 jaar houdbaar door de gouden reflectielaag in de cd.
    Normale CD’s hebben een aluminium laag die kan gaan corroderen en dan niet meer goed reflecteerd.

http://shop.cdfreaks.com/index/1/2/0/878

Bijdrager
    nielsz

voor dat geld mag het inderdaad wel even meegaan! :o

maar iemand anders nog ideeën over hoe ik de bestanden eraf kan krijgen???

Bijdrager
    Turbanus

Ja maar om nou voor de zekerheid elk jaar de schijven weer te vervangen (overzetten) dat kost ook een vermogen. Dan is mischien de ouderwetse microfilm nog het best…..:wink:

Bijdrager
    renegrader

That’s Write, in het verleden een hoop ellende mee gehad, na een jaar begonnen de CD-R’s de reflectielaag te verliezen.

Hoop voor je dat dit niet het geval is, bij mij begon het aan de randen, als een soort zwarte corrosie

Bijdrager
    505

Ook hier That’s Write ellende. Valt niets meer op te lezen, jammer.

Hopelijk is het bij jou iets anders maar ik vrees het ergste.

Bijdrager
    wimbo
    ”Turbanus”

Ja maar om nou voor de zekerheid elk jaar de schijven weer te vervangen (overzetten) dat kost ook een vermogen. Dan is mischien de ouderwetse microfilm nog het best…..:wink:

Wat kost een cd’tje (of DVD) tegenwoordig nog. Je moet wel heel erg veel archief materiaal hebben wil het duur gaan worden.

Overigens, PAR bestanden werken natuurlijk ook alleen maar als je cd nog kan lezen en er enkele bestanden niet leesbaar zijn. Een bestand is dan wel of niet leesbaar. Gedeeltelijk copieren van een bestand werkt over het algemeen niet. In dat geval moet je minimaal 50% van de CD reserveren voor PAR bestanden. Niet echt rendabel. Dan is het makkelijker om alles in tweevoud (op meerdere media) te archiveren.
    Als de cd onleesbaar is, dan werken die PAR bestanden ook niet.

Bijdrager
    nielsz

de conclusie is dus eigenlijk dat ik het wel kan vergeten dat ik er nog wat af kan halen?
    of wellicht dat er in de toekomst geavanceerdere technieken zullen komen om bestanden
    van dit soort beschadigde cd’s te halen….

:?

Bijdrager
    CaDoc

Uit m’n Windows-tijd weet ik dat er ook wel tooltjes zijn om toch te proberen spullen van CD af te halen. Even Googlen naar bekende namen “van toen”:

IsoBuster
    CD Data Rescue
    CD Roller

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.