12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    eldece

Hoe groot formaat digitaliseren?

Ik ben momenteel bezig met een project waarvoor we een archief van posters gaan digitaliseren.
    De vraag is echter hoe digitaliseer je het best een poster (meestal formaten A2 tot A0).

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt

Bijdrager
    KarelWillem
    Bijdrager
    TheBigZ

Met een moderne DSLR kom je ook al een heel eind (100 ppi). Met een goede prime (bv 60mm macro) erop. Heb je dat al geprobeerd?

(A0 = 47×33 inch, 15MP DSLR met 4800×3200 pixels.)

Bijdrager
    iep

Vanwaar de keuze voor de 60mm macro eigenlijk?

Bijdrager
    TheBigZ

100mm mag ook, dan zul je alleen wat verder weg moeten gaan staan om die A0 er helemaal op te krijgen. En macro omdat die objectieven lekker scherp zijn, vooral op kortere afstanden. Maar als je nog een andere goede prime mocht hebben liggen, natuurlijk gewoon proberen.

Bijdrager
    iep

Macro voor korte afstanden inderdaad. Dan hebben we het over centimeters en objecten van enkele millimeters groot. Voor iets kleins als een A5 is een macro lens onzin omdat je er te ver vanaf moet gaan staan. Als je dan even doorrekent: een A4 is 2x zo groot als een A5, een A3 is 2x zo groot als een A4, een A2 is 2x zo groot als een A3, enz. Laten we maar eens beginnen bij groothoeklenzen, kunnen we het daarna over allerlei soorten vertekeningen hebben en waarom het nog meer niet zo’n goed idee is. Ik zou het ook eerder bij de link van KarelWillem zoeken, scannen lijkt me wat beter voor de kwaliteit.

Bijdrager
    TRML

Macrolenzen kan je toevallig ook erg goed gebruiken voor portret fotografie, dus waarom dan niet om poosters te fotograveren. Ik heb ooit een serie dia’s op die manier gedigitaliseerd en dat ging verbazingwekkend snel en met erg goede kwaliteit.

Ik heb een 100mm tokina op mijn D90 en die maakt inderdaad erg scherpe beelden, en dan niet alleen van enkele cm afstand.

Bijdrager
    eldece

Voor zo een scanner is er helaas het geld niet.

Het zal vermoedelijk fotograferen worden.

Bijdrager
    iep

@TRML: dat ligt aan de grootte van de poster. Als je alles in 1x erop wil hebben dan zit je al vrij snel aan een groothoeklens of je moet echt ver naar achter kunnen lopen. Gevolg daarvan is wel weer dat alles kleiner wordt. Je kunt ook stukjes gaan fotograferen maar dan moet je alles weer aan elkaar plakken wat enorm veel (rot)werk is. Alles moet dan kloppen: witbalans, compositie, sluitertijd, diafragma, enz.

Als ik met die 100mm macro lens van mij gaat fotograferen heb ik toch echt wel de nodige meters nodig wil ik iemands gezicht mooi in beeld krijgen. Een poster is doorgaans heel wat groter dan een hoofd dus moet ik weer een stuk verderop gaan staan. Zoals gezegd wordt de boel dan alweer heel wat kleiner.

Ik denk dat je beter zo’n poster kunt laten scannen door een firma. Makkelijker en de kwaliteit is ook beter.

Bijdrager
    TheBigZ

Om de A0 op je APS-C sensor te krijgen zul je met een 60mm objectief op ongeveer 3 meter afstand moeten staan (1189 / 22.5 * 60 = 3171mm, 841 / 15 * 60 = 3364mm). Bij gebruik van een 100mm objectief kom je uit op ruim 5 meter afstand. Vandaar mijn eerste suggestie voor een 60mm objectief. Ik heb zelf met zo’n objectief in het verleden een aantal kunstwerken gedigitaliseerd. Voor A2 kom je uit op de halve afstand, 1.5 meter (594 / 22.5 * 60 = 1584mm, 420 / 15 * 60 = 1680mm).

Bijdrager
    iep

Volgens mij heeft een poster zowel een lengte als een breedte en niet alleen een lengte. Je zult dan eerder met oppervlakken moeten gaan rekenen, immers, je wilt het hele object volledig in beeld. Moet je ineens een heel stuk verderop gaan staan…

Bijdrager
    TheBigZ

Speciaal voor iep nog even de breedtes in de vorige posting erbij gezet.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.