11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    jobnl

Hoe geluid van mpeg converteren naar goede kwaliteit aiff?

Van een filmpje met geluid wil ik graag het geluid als aiff op een Audio CD branden.
    Vraag:
    Is er een goed tooltje om MPEG te converteren naar een goede kwaliteit aiff?

Ik heb het geprobeerd met MPEG Streamclip maar dat geeft vervorming en ruis.
    Bij voorbaat dank!
    Jo, Weert

Bijdrager
    chatsmit

probeer eens filmpje in Garageband te slepen.

Je krijgt dan een filmspoor en een filmgeluidspoor
    Verwijder de filmspoor (apple-backspace)

Wanneer alleen het geluidspoor er nog staat:
    Deel -> Exporteer nummer naar schijf

Let wel op: het geluid kan NOOIT beter worden, hoogstens dezelfde kwaliteit behouden als de originele Mpeg.

Bijdrager
    jobnl

Het filmpje is een MPEG bestand (.mpg) en dat laat zich helaas niet openen in Garageband.

Is er misschien een conversieprogramma voor .mpg naar .aiff?

Bij voorbaat dank voor een tip.

Groeten,
    Jo, Weert

Bijdrager
    Pieterr

Zie de diverse manieren die genoemd worden in http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1647262#1647262
    bv het voorbeeld programma ExtractMovieAudioToAIFF doet wat jij wilt.

Bijdrager
    jobnl

Met ExtractMovieAudioToAIFF lukt het helaas niet om van .mpg te converteren naar .aif
    Het .mpg filmpje wordt wel geopend en als ik “extract klik” dan krijg ik “Save as: extracted Audio maar vervolgens verschijnt er een pop-up met: AIFFWriter Error.
    Extraction failed with -2184 error

Overigens kan ik met dat programma wel van .wmv naar .aif

Groeten,
    Jo, Weert

Bijdrager
    Pieterr

Kun je eens kijken welk formaat video en audio er in dat .mpg bestand zit? Je kunt daar het programma MediaInfo voor gebruiken.

Ik lees dat je MPEG Streamclip al geprobeerd hebt. Als je daar “Export Audio” kiest, en de settings “Format: AIFF”, “Channels: Stereo”, “Sample Rate: 44.1 kHz” dan zou je een goede .aiff file moeten krijgen (dwz niet minder dan het origineel).

Bijdrager
    jobnl

Hoi Pieterr,

Bedankt voor je hulp!
    De aiff die ik zo via Streamclip krijg is kwalitatief helaas veel slechter dan de oorspronkelijke .mpg. (Veel ruis en vervorming).

Mediainfo geeft aan voor de .mpg:
    MPEG Audio
    Audio Stram Bitrate 224 Kbps
    Bitrate Mode CBR
    Channels: 2
    Sampling: 48.0 kHz
    Bit depth 16 bits
    Audio Stram Delay: 193 ms

Ik heb nu nogmaals geexporteerd naar aiff op 48.0 kHz. Het werkt wel maar nog steeds is de kwaliteit veel minder dan van het origineel. Maar wat me opvalt is dat het geluid ook harder

Jo, Weert

Bijdrager
    Pieterr
    ”jobnl”

Ik heb nu nogmaals geexporteerd naar aiff op 48.0 kHz. Het werkt wel maar nog steeds is de kwaliteit veel minder dan van het origineel. Maar wat me opvalt is dat het geluid ook harder is.

MPEG Streamclip heeft in zijn “Export Audio” settings panel nog een “Adjustments…” knop. Je kunt daar met de vierde slider het Volume lager zetten (bv op -4.0dB). Misschien dat dat de oversturing die je nu hoort, verhelpt. Een andere test die je kunt doen is om de optie “Automatic Volume Control” aan te vinken.

Bijdrager
    jobnl

Beiden geprobeerd:
    Met het volume lager wordt inderdaad wat beter maar als ik dan van de .aiff een audio CD brand is de afspeelkwaliteit nog steeds een heel stuk minder dan van de mpg.
    Ik zal de “auteur” van de film maar eens het originele bestand vragen….

Bedankt voor het meedenken!

Jo, Weert

Bijdrager
    1984

QT Pro word wel vermeld in een link, dat werkt voor mij prima

Bijdrager
    jobnl

Wat ik zoek is conversie van .mpg naar .aiff met behoud van geluidskwaliteit.

Quicktime Pro laat de optie van .wmv naar .aiff bij een .wmv film wél zien bij maar helaas niet de optie van .mpg naar .aiff bij een .mpg film.

Groeten,
    Jo, Weert

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.