7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    boomkikker

Hoe geef ik het pad van een bestand weer vanuit “zoeken in deze Mac”?

Beste mensen,

Hoe geef ik het pad van een bestand weer vanuit “zoeken in deze Mac”?

Het ding is namelijk dat mijn vader is overleden. Hij was zijn leven lang een enthousiast filmer en fotograaf maar een enorme rommelkont.  Ik zou graag de filmpjes en foto’s er voor de familie uit zoeken. Hij heeft iets van 9 externe hd’s, 100 geheugenkaarten en USB sticks voor ons heeft achtergelaten zonder een systeem er in (mappen in mappen). (En dan heb ik het nog niet eens over alles soorten video 8 en videobandjes die er ook nog liggen) Veel dubbel en backup maar niet duidelijk wat waar op staat. Nu wil ik alles uitzoeken en op één grote schijf zetten. Ik had verwacht dat ik een bestand kon opzoeken op de ene schijf bijvoorbeeld “894359475.jpg” en dan via  “zoeken in deze Mac” kan zien of ie ook op de andere schijf staat. Ik zie dan wel als ik twee harde schijven aan mijn mac heb hangen dat het bestand meerdere keren voorkomt  Maar als je dan via “cmnd i” de informatie opvraagt geeft hij geen locatie weer.
    De locatie geeft hij via “cmnd i” wel weer als ik zelf op de externe HD zoek dus bijvoorbeeld: ik klik op de externe “Iomega” -> naar map “vakantie” -> naar map “2009” en daar uit een hele rij een bestand kies “894359475.jpg”

Ik wil het dus wel met twee schijven tegelijk aan mijn Macbook uitzoeken zodat ik t meteen kan controleren en kopiëren. Anders moet ik het bestand onthouden of opschrijven en dan de ene HD losmaken maar dan kom ik hier in geen jaren mee klaar.

Ik heb een Macbook pro macOS High Sierra 10.13.3

Tips?

Bijdrager
    Tegenwind

In het ‘toon info’ venster zou je onder ‘algemeen’ een optie ‘locatie’ moeten hebben welke het pad aangeeft.

Eenvoudiger is waarschijnlijk in Finder de optie ‘Weergave’ -> ‘Toon padbalk’ aanzetten, je krijgt dan onderaan een balk erbij welke het pad weergeeft.

Je kunt ook eenvoudig op zo’n mapje klikken om er naartoe te gaan.

Bijdrager
    janvanes

Misschien kun je ook eens kijken naar apps die hier speciaal voor bedoeld zijn? Ik noem maar wat namen: “Find any File”, “Gemini”, “Disk Drill”, “dupeGuru”, “Easy Duplicate Finder!” Je moet (bijv. bij Find any File) wel opletten dat je geen bestanden uit de Foto’s bibliotheek (of bibliotheken) met de hand gaat verplaatsen, verwijderen of toevoegen.

Bijdrager
    boomkikker

Dank voor jullie reacties!:)

Tegenwind: Dat klopt idd. Zo had ik ook verwacht dat het zou werken en via google kom ik daar ook op uit. Maar toen ik het ‘toon info’ venster opriep bij een bestand dat je vanuit “zoeken in deze Mac”. Gaf hij wel informatie over het bestand maar stond ‘locatie’ daar niet tussen. Meerder files geprobeerd (ook vanaf mijn eigen mac dacht ik). Als ik het nu thuis met een eigen HD probeer doet ie het wel. Raar. Ik ga het als ik daar weer ben weer bekijken. De padbalk kon ik ook niet aanzetten toen. Nu wel. Kan toch geen probleem zijn dat die HD’s van mijn vader via een Windows pc zijn gevuld? Of zou de mac toen in de war zijn geraakt omdat ik twee externe hd’s had aangesloten? Ik ga het weer proberen iig!

Janvanes: Ah! Ik had niet bedacht dat hier speciale apps voor zouden zijn. Kan heel handig zijn. Het liefste zie ik denk ik gewoon de padbalk ik heb denk ik geen extra functies nodig. Maar misschien is het toch wel heel handig. Ik zal eens kijken als het zo niet werkt. Klopt, dat weet ik van verplaatsen binnen de mappen van een bibliotheek.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door boomkikker.
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als het om veel bestanden gaat, ben je denk ik beter af met een programma dat daarvoor bedoeld is in plaats van zelf vanalles met de hand bij te gaan moeten houden.

Bijdrager
    Groentenboer

Waar heb je de locatie precies voor nodig?

Je kan de bestanden die je wilt behouden vanuit de zoekresultaten op je ene grote schijf zetten.

Bijdrager
    boomkikker

Inmiddels werkt het en vind ik via “Find Any File” de bestanden en kan ik via dat programma de locatie zien. Fijn! Nu is het een kwestie van stug doorzetten en later de dubbele bestanden (die ook al op zijn master-schijf stonden) er verder uit zoeken.

Jakko Westerbeke: Ik doe het nu steekproefsgewijs. bijv foto op titel en dan kijken of het idd dezelfde foto is. En op herkenning. Er is ook genoeg wat niet bewaart hoeft te worden. Het schiet redelijk op zo.

Groentenboer: Ik zet alles idd op mijn ene grote schijf. En de locatie heb ik nodig zodat ik kan zien waar het staat en of die mappen in mappen (en wat er nog meer in staat) overeenkomen. Zo kan ik zelf ook meer bij elkaar zetten.

Bedankt mensen!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.