8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Ruben

Hoe gebruik ik (eenmalig) NTFS schijven onder MacOSX 10.2?

Na lang wachten (maandje of 2) heeft mijn ex-werkgever eindelijk mijn privé servertje teruggegeven. Deze heeft 200 GB aan data die ik nog even door wil spitten voordat ik de schijven opnieuw formatteer.

Ik heb een externe bak middels welke ik via FireWire allerhande IDE apparaten aan mijn Mac kan hangen, de schijf wordt echter wel gezien, maar is niet te benaderen. Is het mogelijk om via een of andere tool of instelling de NTFS (Windows 2000 Server) geformatteerde schijven op mijn Mac te lezen? (Schrijven is niet noodzakelijk.)

Ik heb namelijk weinig zin weer een Wintendo monitor en toetsenbord op te moeten gaan snorren om de originele server weer aan de praat te krijgen. Deze ga ik gewoon strippen van onderdelen en de rest gaat in de container.

Bijdrager
    Beathoven

je wilt ‘m dus gewoon gaan hacken:P

je kunt niet zomaar ff bij de bestanden tenzij je:

– op de NT bak ingelogd staat als Administrator
    – de drive geshared is
    – er voldoende rechten zijn gegeven
    – ingelogd bent met een geregistreerde domein-gebruiker via SMB op je Mac.

Tools om dat te omzeilen ken ik niet en die zijn er waarschijnlijk ook niet. Anders zou je als gebruiker gewoon zonder toestemming kunnen binnendringen en dat is niet de bedoeling bij een server;)

Je zou een sessie kunnen starten op de server mbv Remote Desktop Connection ( http://www.microsoft.com/mac ). Daarvoor heb je geen monitor voor de server nodig, maar wel een keyboard.

Bijdrager
    Ruben
    ”Beathoven”

je wilt ‘m dus gewoon gaan hacken:P

Nee, ik wil ‘m niet hacken!:-D Het is MIJN server die ze EINDELIJK terug hebben gegeven. Probleem is alleen dat ik zelf alleen een iMac en een iBook heb. Ik heb dus geen monitor om aan een Wintendo te hangen en bovendien ook geen toetsenbord en muis meer. Ik kan natuurlijk proberen deze even bij iemand te lenen, maar ik dacht dat het ook wel mogelijk zou zijn om de harddisken in mijn externe FireWire doos te hangen.

Ik heb een beheerder-wachtwoord, ben tenslotte zelf de beheerder, maar ik ga de bak zelf niet aanzetten, het gaat mij puur om de data op de schijven. Maar als het onmogelijk is NTFS schijven op een Mac te lezen zal er niets anders op zitten dan dat ik toch maar ergens wat Intel hardware probeer te lenen. Als het kreng eenmaal goed geconfigureert is voor mijn netwerkje thuis heb ik deze in principe niet meer nodig natuurlijk.

Bijdrager
    Beathoven

Nee, ik wil ‘m niet hacken! Het is MIJN server die ze EINDELIJK terug hebben gegeven.

Beveiliging omzeilen en binnendringen met of zonder toestemming heet altijd hacken, daarbij maakt het niet zoveel uit of ’t je eigen PC is of een PC van een ander.;)

Bijdrager
    Ruben
    ”Beathoven”

Beveiliging omzeilen en binnendringen met of zonder toestemming heet altijd hacken…

Ik geloof dat je nog steeds niet helemaal snapt wat het “probleem” is.;-) Het is MIJN server, met MIJN data en ik geef MEZELF gewoon toestemming deze data te lezen.:lol: Probleem is echter dat ik er op het werk een 21″ bak van het werk aan had hangen en ik heb thuis geen monitor voor een Intel doos. Ik kan ‘m dus wel aanzetten, maar zie dan niet zoveel.

Ik wil gewoon de data van de schijven kunnen lezen op mijn Mac, daar is niks illegaals of hacken aan. Maar ik heb inmiddels al een beetje rondgezocht en geloof dat ik het wel kan vergeten om op mijn Mac NTFS schijven te kunnen lezen.:-(

Bijdrager
    Ruben

Het probleem is al opgelost!:-D

Mijn goede vriend en ex-collega liet weten dat hij “Remotely Anywhere” op de server had gezet, daarmee kan ik het ding gewoon aanzetten en geheel via de webbrowser remote overnemen!!! Echt een geweldig programma, ook al is het voor de Wintendo. Het enige wat ik moest doen was even zorgen dat mijn macjes in dezelfde IP range kwamen als het vaste IP address van de server. Geen monitor of toetsenbord nodig gehad!;-)

Bijdrager
    Beathoven
    ”iRuben”

Het probleem is al opgelost!:-D

strak:D

Ik geloof dat je nog steeds niet helemaal snapt wat het “probleem” is.

Ik heb een externe bak middels welke ik via FireWire allerhande IDE apparaten aan mijn Mac kan hangen, de schijf wordt echter wel gezien, maar is niet te benaderen. Is het mogelijk om via een of andere tool of instelling de NTFS (Windows 2000 Server) geformatteerde schijven op mijn Mac te lezen? (Schrijven is niet noodzakelijk.)

dit zette me een beetje op het verkeerde spoor denk ik:P

Mijn goede vriend en ex-collega liet weten dat hij “Remotely Anywhere” op de server had gezet,

tja, dat kon ik niet weten;)

n-y-way.. goed werk!

Bijdrager
    boesboes

euh, macosx kan gewoon fat32 geformateerde schijven lezen en beschrijven!!

dus waarschijnlijk ook wel nfts schijven!?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.