7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Zora la rousse

Hoe gaat InDesign om met afbeeldingen ?

Situatie:
    Klant levert InDesign document aan en afbeeldingen in JPEG RGB. In InDesign zijn de beelden door de klant normaal en geroteerd geplaatst (90 graden CW en CCW).

Handelingen:
    Omdat de beelden verder verwerkt moeten worden, en kwaliteitsverlies te voorkomen, worden de beelden in Photoshop omgezet in TIFF. De linken in InDesign worden hierna weer hersteld.

Probleem:
    Na het opnieuw linken van de beelden, nu in TIFF formaat, blijken een aantal beelden fout te staan. Dit betreft alleen de beelden die door de klant geroteerd zijn. In InDesign is deze toestand niet te herstellen, maar proefondervindelijk heb ik uitgevonden dat als je desbetreffende beelden in Photoshop ook roteert en in Indesign opnieuw koppelt, alles weer goed staat.

Hoe kan dit :oops: ?

InDesign en Photoshop CS2, systeem 10.3.9.

Bijdrager
    iJos

Dag Zora,
    Ik vind dat wel logisch gedrag van ID.
    Na gewijzigd opslaan als tiff, zijn het voor ID nieuwe bestanden die opnieuw de rotatie opgegeven moeten krijgen. Toch?
    Groet
    Jos

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Zora

Situatie:
    Klant levert InDesign document aan en afbeeldingen in JPEG RGB. In InDesign zijn de beelden door de klant normaal en geroteerd geplaatst (90 graden CW en CCW).

Als de klant in RGb aanlevert, hoeft dat (op zich) geen enkel probleem te zijn.
    Bij het PDF maken of printen naar Postscript converteren naar het CMYK doelprofiel en klaar ben je.
    Dit gaat goed, mits de RGB beelden een ingesloten profiel hebben, of, als ze geen ingesloten profiel hebben, bij de Indesign kleurinstellingen de RGB working space goed staat ingesteld (overeenkomend met de kleurruimte van het beeld)

”Zora

Handelingen:
    Omdat de beelden verder verwerkt moeten worden, en kwaliteitsverlies te voorkomen, worden de beelden in Photoshop omgezet in TIFF. De linken in InDesign worden hierna weer hersteld.

Dit heeft geen enkele zin. Eventuele kwaliteitsverlies is al gebeurd (door de JPG compressie)
    door het beeld opnieuw te bewaren als TIF win je niets daarvan terug, die moeite kan je je besparen.

Bijdrager
    Deskman

Ehm… Afgezien van het feit dat het niet veel zin heeft het beeld in TIFF te bewaren zoals Bob al zei kan het roteren komen door de exif-tag die sommige camera’s meegeven bij staand genomen foto’s. ID kan knap de weg kwijtragen als er op de diverse niveaus geroteerd wordt. Bewaar je als TIFF dan is het die rotatietag kwijt en plaatst ID het beeld weer rechtop.
    Bij het weghalen van de tag blijkt dat ID het beeld 180º draait i.p.v. de te verwachten 90º. Als je dan ook nog in ID het beeld zelf geroteerd hebt dan kan het ineens 270º zijn, of niks..

Bijdrager
    Zora la rousse

FF de RGB discussie buiten beschouwing laten. Het enige wat ik doe is het bestandsformaat omzetten van JPEG in TIFF. Ik roteer de beelden dus niet in Photoshop, ik laat ze gewoon zo staan als aangeleverd. Ook verander ik niet de maat e.d. Toch als ik de beelden opnieuw link, gaat het niet goed met de beelden die in InDesign geroteerd zijn.

XPress heeft er geen problemen mee als je een beeld van het ene bestandstype omzet in het andere.

Bijdrager
    Zora la rousse
    ”Deskman”

Ehm… Afgezien van het feit dat het niet veel zin heeft het beeld in TIFF te bewaren zoals Bob al zei kan het roteren komen door de exif-tag die sommige camera’s meegeven bij staand genomen foto’s. ID kan knap de weg kwijtragen als er op de diverse niveaus geroteerd wordt. Bewaar je als TIFF dan is het die rotatietag kwijt en plaatst ID het beeld weer rechtop.
    Bij het weghalen van de tag blijkt dat ID het beeld 180º draait i.p.v. de te verwachten 90º. Als je dan ook nog in ID het beeld zelf geroteerd hebt dan kan het ineens 270º zijn, of niks..

Hoe kan ik zien dat een beeld een EXIF-tag heeft :??

Bijdrager
    Deskman

Ik gebruik er altijd PhotoTool CM (cont menu) voor.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.