One More Thing » Community » Forum » iOS Software » iOS » Hoe foto's lokaal bewaren op een iPad?

Hoe foto's lokaal bewaren op een iPad?

Profielfoto van riji

riji op 15 augustus 2017 #

Mijn vrouw heeft nu een iPad pro met 256 GB opslagruimte.
Ze krijgt melding dat haar 5 GB opslag in iCloud bijna opgebruikt is.
Dit betreft voornamelijk foto’s en video’s van de Photo’s app.
Hoe kan ze die lokaal op haar iPad opslaan?

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 15 augustus 2017 #

Was dat niet door bij Instellingen > Foto’s en Camera iCloud-fotobibliotheek, Mijn fotostream en iCloud-fotodelen uit te schakelen? (verbeter me rustig als ik het fout heb)

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 15 augustus 2017 #

Ja precies.

Instellingen > Foto’s en camera > En dan de eerste optie uitschakelen. Dan worden foto’s alleen lokaal opgeslagen.

Profielfoto van Night

Worden dan ook de HR beelden weer lokaal opgeslagen als die alleen in iCloud staan als de LR beelden op de iPad staan? Dat weet ik nou nooit precies.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 15 augustus 2017 #

Geen idee dat maakt Apple allemaal zo ontzettend ingewikkeld omdat het bedrijf zelf ook heel weinig ervaring heeft met clouddiensten natuurlijk.

Ik neem aan van wel. Omdat de HR beelden sowieso al lokaal staan, tenzij je dat schuifje ‘Optimaliseer opslag’  activeert pas dan worden de HR beelden naar iCloud verzonden en komen er thumbnails op de iPad of iPhone te staan.

Profielfoto van riji

Bedankt.
eerste optie: iCloud-fotobibliotheek —> UIT
tweede optie: Optimaliseer iPad-opslag: UIT
derde optie: Download en bewaar originelen: AAN
vierde optie: upload naar mijn fotostream: AAN

Begrijp ik het goed dat in dit geval enkel de NIEUWE foto’s in de iCloud terecht komen,
wellicht met de bedoeling dat je ze op al je toestellen lokaal kunt opslaan?

Hoelang blijven ze dan eigenlijk NIEUW?

Profielfoto van Night

Ik denk dat alleen je fotostream, zoals die ook op de iPad staat, dan in iCloud terecht komt.

Profielfoto van riji

Ik heb hier een uitvoerige uitleg gevonden over het verschil tussen iCloud fotobibliotheek en fotostream:
https://www.appletips.nl/verschil-fotostream-icloud-fotobibliotheek/

Ik onthoud hieruit ivm fotostream dat het enkel om foto’s gaat (geen video’s), 30 dagen bewaartijd en max 1000 foto’s, bewerkingen niet gesynchroniseerd.

Eigenlijk zou het beste zijn dat je per foto en video zou kunnen beslissen of die in de iCloud fotobibliotheek terecht komt indien je de optie om dit automatisch te doen UIT hebt staan.

Profielfoto van Night

Mooi idee voor een app(let) ;-)

Profielfoto van penseel

penseel op 15 augustus 2017 #

Of 50 GB bij kopen €0,99 per maand; https://support.apple.com/nl-nl/HT201318

Profielfoto van riji

Zou iOS 11 hier geen verbetering brengen?
Ik denk dan aan de mogelijkheid om de foto’s die je niet in de cloud wilt,
in een zelf gecreëerde map te plaatsen, zoals dat met Finder in macOS kan?

Eigenlijk is iOS toch een heel beperkt systeem als het op bestandsbeheer aankomt.

Update: ik ben hier nu eigenlijk nog niet uit.
Ik had  “iCloud fotobibliotheek” UIT gezet en “upload naar fotostream” AAN gezet.
Resultaat was dat meer dan 200 voorheen al verwijderde foto’s, terug opdoken in het album “Mijn fotostream” op alle toestellen.
Mijn vrouw zag dit niet zitten, dus terug naar de oude situatie: fotobibliotheek AAN, fotostream UIT.
Nu weet ik nog altijd niet hoe ik de 256 GB opslagruimte kan benutten op haar iPad en toch de fotobibliotheek beperkt houden gezien er slechts 5 GB gratis iCloud opslag is.
Vroeger had ze een iPad met slechts 16 GB opslag en de methode die we daartoe gebruikten was op haar iMac de foto’s en video’s kopiëren naar een zelfgemaakte map Foto en daarna verwijderen uit de bibliotheek. Hoe doe ik iets soortgelijks op een iPad?

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: Je kan je eigen reactie eenvoudig corrigeren en/of uitbreiden door met je muis over je eigen avatar te gaan en daar te kiezen voor "Bewerk"
Profielfoto van SvS

SvS op 17 augustus 2017 #

vierde optie: upload naar mijn fotostream: UIT

Gewoon niet gebruik maken van iCloud.

Profielfoto van riji

riji op 17 augustus 2017 #

Dan valt het synchroniseren van foto’s toch ook weg…
Hoe ga je dan die foto’s die je wél op alle toestellen wilt zien, kunnen zien?

Slotsom: als je je iPad moet delen, koop je beter een met beperkte opslag.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: Je kan je eigen reactie eenvoudig corrigeren en/of uitbreiden door met je muis over je eigen avatar te gaan en daar te kiezen voor "Bewerk"
Profielfoto van riji

riji op 18 oktober 2017 #

Ik geraak er maar niet uit!
De foto bibliotheek moet beperkt blijven om de 5 GB gratis iCloud opslag niet te overschrijden.
Hoe krijg ik dan de rest van de grote verzameling foto’s op de iMac naar de iPad pro met 256 GB opslag?

Profielfoto van Marcel

Marcel op 18 oktober 2017 #

Lijkt me niet eenvoudig , zelf gebruik ik gewoon een app van Flickr en Stack waar de foto”s extern worden opgeslagen en met de Ipad kunnen worden bekeken.

Marcel

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 18 oktober 2017 #

Niet eenvoudig? Simpel via iTunes.

Profielfoto van Marcel

Marcel op 18 oktober 2017 #

Dat verdiend wat uitleg via iTunes

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 18 oktober 2017 #

iPad aankoppelen aan je Mac, iTunes openen, bovenaan op iPad icoontje klikken en dan links op Foto’s klikken en slepen maar :-)

Profielfoto van riji

Bedankt alvast,
ik ken die methode, maar daarmee is het mij enkel gelukt om de video bestanden uit mijn foto bibliotheek te halen en apart op te slaan, maar als ik daar foto’s kies, dan komen die tot in de foto library terecht…?

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 18 oktober 2017 #

Staat dit vinkje UIT op je iPad?

Settings –> Photos & Camera –> iCloud Photo Library

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 18 oktober 2017 #

Inderdaad; anders gaat het alsnog fout:-P

Profielfoto van riji

Is inderdaad aangevinkt.
Dit is ook overeenkomstig mijn vraag en mijn probleem.

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 18 oktober 2017 #

Begin eens met dat vinkje UIT te zetten dan.:-)

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 18 oktober 2017 #

riji op 18 oktober 2017

De foto bibliotheek moet beperkt blijven om de 5 GB gratis iCloud opslag niet te overschrijden.

Je kunt natuurlijk ook een abonnementje nemen; 50 GB voor 12 euro per jaar is nog wel te doen, toch?!

Profielfoto van riji

TheBigZ 3 minuten geleden #
Begin eens met dat vinkje UIT te zetten dan.

Als ik het vinkje uitzet en met iTunes al de foto’s kopieer naar “alle foto’s” en die komen allemaal in de foto bibliotheek, dan is de opslag groter dan 5 GB en kan de iCloud functie voor uitwisselen en synchroniseren tussen de verschillende toestellen niet meer werken… en dat moet wel blijven.
Komt daar nog bij dat ik de bestandsnamen wellicht niet meer zal zien en mijn mooie opdeling in betekenisvolle mappen en submappen zal verliezen…

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 19 oktober 2017 #

riji op 18 oktober 2017

…voor uitwisselen en synchroniseren tussen de verschillende toestellen niet meer werken… en dat moet wel blijven.

Als je het vinkje UIT zet, blijft Photostream werken. De meest recente 1000 foto’s worden dan gesynced tussen je devices.

Als je echt iCloud Photo Library wilt blijven gebruiken, en meer dan 5GB aan foto’s hebt, is een uitbreiding naar 50GB de oplossing. Dat kost je de kop ook niet.

Profielfoto van riji

riji op 19 oktober 2017 #

Kan ik geen andere image viewer app gebruiken, die bestandsnamen toont?

Is het op geen enkele manier mogelijk met iOS 11 om zelf mappen aan te maken (voor afbeeldingen)?

Wat een ontoegankelijk besturingssysteem is iOS toch. De kar wordt er voor het paard gespannen: er is een app en die heeft zijn bestanden in plaats van je hebt een bestand waarop (meerdere) app’s kunnen gebruikt worden.
Ook daarom ben ik tevreden dat mijn eerste smartphone een galaxy s8 geworden is ipv een iPhone zoals van mijn vrouw.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 19 oktober 2017 #

Google Foto’s?

Profielfoto van aartjan

aartjan op 19 oktober 2017 #

inderdaad Google Photos

Profielfoto van riji

riji op 19 oktober 2017 #

Ik had het niet specifiek over Google Photos, meer zelfs ik gebruik de voorzieningen van dit reclame-bedrijf minimaal met mijn S8.
Dus geen g-mail, geen google drive, geen chrome…wel natuurlijk de play store.
Ik gebruik de voorzieningen van Samsung zelf.
Ik heb wel niet de nood aan synchronisatie zoals mijn vrouw.

Over dit topic

Gestart op 15 augustus 2017 door riji

Laatste reactie door Joid

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?