28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    alfonzo

hoe fotografeer ik gedrukt portfolio werk

Hoi allemaal,

Ik zou graag mijn gedrukte/geprinte portfolio met (typo)grafisch schoolwerk fotograferen, maar weet niet goed hoe ik er best aan begin. Vooral het goed weergeven van gezette tekst op foto lijkt me niet eenvoudig. Alle info over het technische van de zaak (welke uitrusting heb ik nodig, gebruik ik een flits,…) of andere tips zijn van harte welkom.
    Momenteel beschik ik over een Nikon F60 met een 28-80 mm lens + Nikon Speedlight SB-24 flits.

Ik hoop alvast op massa’s input:)

Alfonzo

Bijdrager
    alfonzo

Voorbeelden van gefotografeerd grafisch werk vind je zowat overal op het net, maar hierbij toch een link om een beter beeld te geven van wat ik bedoel:

http://www.lineto.com (Lineto.com>Frontpages>01 Nov 2004)

Bijdrager
    Canus

Ik zou geen flits gebruiken, maar het juiste natuurlijke licht opzoeken. Het juiste licht hangt van het soort werk af [het gebruikte papier enzo].

Bijdrager
    alfonzo

Ik zou graag “indoor” werken, dus natuurlijk licht is slechts gedeeltelijk een optie (alles wat langs het raam binnenkomt is bruikbaar). Wat mij vooral interesseert is wat je specifiek nodig hebt om een bescheiden studio-opstelling te bouwen, nodig om deze job uit te voeren.

Misschien kan iemand mij ook handige online tutorials, forums,… bezorgen waar ik met mijn vragen terecht kan.

groeten,
    Alfonzo

Bijdrager
    Vin

het beste kan je je werk ophangen op een witte muur en haaks op het werk fotograferen. Ook is het beter als je niet inzoomt denk ik. Verder heb ik op school als tip gekregen dat een zolderkamer met een dakraam perfect is als het een beetje bewolkt is. Dan schijnt het licht goed te zijn. succes!

Bijdrager
    wimjan

Wat dacht je ervan om gewoon een scanner te nemen ??

Bijdrager
    computer space

– Een brandpuntsafstand gebruiken zonder vervorming (dus rechte lijnen echt recht). Minimaal 28 mm op een gewone camera, ergens halverwege het bereik bij een zoomlens (gaat vaak van ton naar kussenvervroming over het hele bereik, en is halverwege redelijk goed)
    – De boel bijvoorbeeld verlichten met 2 tru-lite tl buizen links en rechts van de camera (de camera evenwijdig aan het object) en zover uit elkaar dat het object er twee keer tussenpast (geen reflectie). Deze lampen zijn redelijk betaalbaar (25 euro) en hebben een daglicht-kleurweergave (5500 K, gelijk aan de gevoeligheid van een klassieke kleurenfilm)
    – Statief gebruiken: ook bij weinig licht krijg je dan goede opnamen met een lange sluitertijd.
    – Gezien je camera, gooi er een Fuji Velvia in: superscherp en mooie kleurweergave. Moet je wel weer diascannen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Vroeger (héél lang geleden) presenteerde ik mijn werk op 6×6 dia’s.
    Ik fotografeerde het door het op te hangen op een tekentafel die ik rechtop zette. Op de muur kan natuurlijk ook. De camera zette ik er recht voor op een statief.
    Met een winkelhaak controleerde ik of een en ander precies recht en haaks stond.
    Omdat veel werk knip en plakwerk was, en ik het plat (schaduwloos), egaal en zonder glimmende plekken) wilde fotograferen gebruikte ik twee lampen.
    Die stonden naast (een links, een rechts) de camera en schenen ieder precies onder een hoek van 45? op het werk.

Meestal gebruikte ik flitsers (met paraplu waarschijnlijk) maar omdat ik die niet zelf had heb ik het ook met fotolampen gedaan. Dit zijn een soort oversized gloeilampen in een simpele reflector.
    Als je kunstlichtfilm gebruikt is de kleur geen probleem.
    Het zag er altijd heel goed uit, vaak zelfs beter dan het origineel.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Bijdrager
    Hooked72

Foto maken van blanco papier. PDF in photosjop openen. Papier op nieuwe laag plaaten. PDF laag laten vermenigvuldigen over de laag met het vel papier.

Bijdrager
    pascal75
    Bijdrager
    sammerman

misschien staat er wel iets op http://www.ephotozine.com/

veel suc6
    Sam

Bijdrager
    awi

handigst is je materiaal plat te leggen, camera erboven, 2 flitsers ernaast (of 4 op de hoeken voor groter dan A2) onder 30-45 graden naast het materiaal. gebruik het leifst een lens tussen 80 en 100 mm, dat betekent meer afstand tot je onderwerp maar betere kwaliteit.

Goed licht meten. Het allerbest is nog een kleurkaart me te fotograferen zodat je achteraf goed kan corrigeren, in ieder geval een grijskaart meefotograferen.

Bijdrager
    alfonzo

Hoi allemaal,

Alvast bedankt voor de ruime feedback tot nog toe.

Aan de hand van wat ik nu reeds gelezen heb, lijkt mij het de kwestie van het kunstlicht het belangrijkst. Over welke verlichting juist kan gebruikt worden las ik bij één van de posts De boel bijvoorbeeld verlichten met 2 tru-lite tl buizen …. Deze lampen zijn redelijk betaalbaar (25 euro) en hebben een daglicht-kleurweergave (5500 K, gelijk aan de gevoeligheid van een klassieke kleurenfilm)

Graag zou ik wat meer weten over welke merken, prijzen, verkooppunten,… er op dit vlak gangbaar zijn.
    Ook heb ik eens iets gehoord van soft boxes om het kunstlicht mooi egaal te verspreiden. Heb ik hier wat aan?

Alfonzo

Bijdrager
    computer space
    ”alfonzo”

Hoi allemaal,

Alvast bedankt voor de ruime feedback tot nog toe.

Aan de hand van wat ik nu reeds gelezen heb, lijkt mij het de kwestie van het kunstlicht het belangrijkst. Over welke verlichting juist kan gebruikt worden las ik bij één van de posts De boel bijvoorbeeld verlichten met 2 tru-lite tl buizen …. Deze lampen zijn redelijk betaalbaar (25 euro) en hebben een daglicht-kleurweergave (5500 K, gelijk aan de gevoeligheid van een klassieke kleurenfilm)

Graag zou ik wat meer weten over welke merken, prijzen, verkooppunten,… er op dit vlak gangbaar zijn.
    Ook heb ik eens iets gehoord van soft boxes om het kunstlicht mooi egaal te verspreiden. Heb ik hier wat aan?

Alfonzo

http://www.naturalite.nl/

Softboxes kunnen ook prima. Wel wat duurder. Misschien van iemand lenen?

Bijdrager
    awi

met een softbox heb je meer kans op reflecties omdat het licht van een veel grotere oppelvlakte afkomt. Het beste is een punt- of lijnbron op de genoemde hoek van 30-45 graden met je onderwerp, dit vermindert de kans op reflecties aanzienlijk.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Oh ja, Alfonzo

vergeet niet hier even te stemmen :)

Bijdrager
    alfonzo

mooie foto en alvast één stem van mij erbij

Bijdrager
    draaischaap
    ”wimjan”

Wat dacht je ervan om gewoon een scanner te nemen ??

Supertip natuurlijk!

Serieus, waarom niet? Ik heb A0 wegenkaarten gescand op een A4 scannertje.
    Deksel eraf, scans aan elkaar shoppen, geen centje pijn!

Bijdrager
    alfonzo

UPDATE: EVEN INPIKKEN OP EEN VAN MIJN OUDE POSTS.

In dit draadje was al het één en ander te lezen waar ik nu graag nog enkele bijkomende vragen over had willen stellen.

1. i.v.m. de TrueLight lampen:
    – Zijn de “compacte” modellen niet gemakkelijker te hanteren dan de TL modellen?
    – Bieden deze compacte modellen wel genoeg licht (MAX. 1200 lumen)?
    – Zijn halogeenlampen met een groot wattage (>500 W) niet (beter) geschikt?

2. i.v.m. Softboxen
    – Ik lees in een aantal “build-it-yourself” tutorials op het net dat softboxes juist wel aangewezen zijn bij het uitbelichten van studio settings. Het licht zou zo beter en zachter verdeeld worden dan direct licht.
    – Naast softboxes maken sommigen ook gebruik van een kleine “witte doos” waarin het object wordt gefotografeerd. Is dit Iets? http://thehowzone.com/how/Photo-Softbox/1

Alvast bedankt!
    Alfonzo

Bijdrager
    computer space
    ”alfonzo”

1. i.v.m. de TrueLight lampen:
    – Zijn de “compacte” modellen niet gemakkelijker te hanteren dan de TL modellen?
    – Bieden deze compacte modellen wel genoeg licht (MAX. 1200 lumen)?
    – Zijn halogeenlampen met een groot wattage (>500 W) niet (beter) geschikt?

Een TL-buis haalt makkelijk 100 lumen/watt. Een gloeilamp (halogeen ook) zo’n 10-15. Standaard 54 watt TL-buis is al bijna net zo productief als een 500 W halogeenspot.

Bijdrager
    alfonzo

Maar hoe hanteer je TL buizen in een kleine set-up? Ik ging een boek fotograferen remember …

Bijdrager
    klaus

http://www.kadebe.be/studio/

Mijn neef heeft zo’n studiolichten set gekocht bij fotokonijnenberg.nl.
    tss de 300 en 400 euro, maar dan heb je wel 2 lampen, paraplu’s en statieven.

Dan nog een goed wit doek, en je bent al een heel eind volgens mij.

Bijdrager
    QriZ24

Ik fotografeer voor zover mogelijk mijn drukwerk voor op mijn portfolio website. Vind dat er altijd net wat beter uitzien.

Mappen e.a. zijn niet echt een probleem omdat die toch een echte vorm hebben. Het moeilijkst vind ik een huisstijl goed fotograferen omdat dit toch meestal platte dingen zijn (vouwbare visitekaartjes en mappen uitgeoznderd)

Ik doe het meestal in mijn erker in het ochtendlicht zonder flits gewoon met mijn digicam. Mijn eikenhouten tafel vormt meestal de basis. Ik hou niet zo van het al te clean presenteren.

Dure apparatuur om zoiets te doen kan ik me (nog) niet veroorloven.

succes!

Bijdrager
    hansenonline

wat ik gedaan heb om fotos van achtergronden te maken is een witte a2 opbergdoos voor het raam op het westen op tafel en een wit a2 vel op tafel zodat het licht wel genoeg maar niet scherp was en dan plat op tafel het onderwerp en de camera op een statief met zelf ontspanner er zo recht boven als mogelijk was.

Bijdrager
    Deskman

Hoewel het om drukwerk gaat snap ik de clou van het verhaal niet helemaal… Wil je nou gewoon kaal reproduceren of wil je ook nog iets met beeldhoek en scherpteverloop doen??

Voor reproduceren heb je niet zo’n ingewilkkelde setup nodig. Ik heb het eindeloos gedaan met een 4×5″ vergroter een een vlakfilm insert. Toch maar even een paar aandachtspunten:

Egale verlichting die niet reflecteert krijg je door twee TL-balkjes of 4 gloeilampen te gebruiken die op ongeveer 45º op het onderwerp schijnen. Stel je een voetbalstadion voor…
    Het objectief moet niet alleen geen ton- of kussenvormige vertekening geven, het moet ook een volkomen vlak scherptevlak hebben. Niet echt het terrein van zoomobjectieven. Probeer een oud 50mm of 85mm objectief te vinden (mooiste: een echte macrolens)
    Kleurtemperatuur is minder van belang, als deze maar constant is. Met TL-licht wel oppassen.
    Een goed statief is essentieel. Wat erg handig is voor dergelijke doeleinden is een oud vergrotertje. Ik meen dat een Opemus (gratis op te halen aan het eind van elke koninginnedag-markt) in twee tellen om te toveren is tot repro-zuil.

Bijdrager
    alfonzo

Hier even twee voorbeeldjes van hoe ik mijn werk wil fotograferen:

Boeken, flyers, huisstijl,… gewoon loodrecht op het werk eventueel met de tussenkomst van wat handwerk.

Plastic verpakkingen (CD, folie,…) idem boek etc., maar met minimum reflecties

Alle info over het gebruik van continue belichting nodig voor deze set welkom.
    - Softbox JA/NEE
    – Soorten lampen (daglicht, halogeen, TL,…)?
    – Minimale lichtsterkte die nodig is per lamp?
    – Hoeveelheid lampen?

P.S. Als er iemand fotomateriaal heeft dat een bepaalde set-up kan illustreren zou het mooi zijn die hier te mogen aanschouwen! Posten dat gefotografeerde portfoliowerk en graag een woordje uitleg over het hoe en waarom!!! :D

Bijdrager
    alfonzo

niemand?

Bijdrager
    Deskman

Softbox, flitsinstallatie…
    Ik zou vriendjes worden met een fotograaf die dat spul heeft staan.

Je kunt eventueel van dunne piepschuim platen een soort lichttent maken, bouwlamp er op en je bent klaar om te experimenteren.

hoek van inval=hoek van uitval dus houd het licht vrij laag (en pas op met rondingen in boeken)

Volgens mij heb je toch al flink wat info gehad.

Kleurtemp is niet van levensbelang (is bij te stellen)
      Gebruik bij voorkeur geen TL licht. Halogeen bouwlamp is voor een enkele keer prima te gebruiken
      De hoeveelheid licht is afhankelijk van de afstand.
      Gebruik een grijskaart om de belichting vast te stellen (gebruik niet de automaat)
      schrijf alles op wat je doet zodat problemen te traceren zijn[/list:u:675f1b43ba]Fotograferen leer je niet uit een boekje maar door het te doen.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.