12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Vilscon

Hoe fix ik een roze verticale lijn op mijn Macbook Pro scherm?

Ik startte eergisteren mijn Macbook Pro 15″ 2012-non retina op na een half jaar zonder gebruik. Ik wilde het systeem opschonen en herinstalleren voor verkoop, maar trof helaas met kleine regelmaat een spontaan verschijnende roze verticale lijn aan op telkens dezelfde plek. Na een paar uur gebruik blijkt de lijn nu permanent in het beeld te zitten.

Ik heb de Macbook al opengemaakt en lichtelijk aan de beeldscherm data-connector gewiebeld, maar dat mocht niet baten. Eveneens had ik gehoord dat wellicht in-/uitzetten van solderingen een belang kon spelen. Via een CPU-stress test (zie terminal) de laptop opgewarmd, maar geen verschil.

Weet iemand toevallig het probleem en hopelijk ook een oplossing (nieuw scherm plaatsen uitgezonderd)?

Het toetsenbord moet ook vervangen worden, daar de A en E toetsen 1/10e van de aanslag niet registreren. Het zal daarom anders een kwestie worden van “wat de gek ervoor geeft”. Jammer..

Bijdrager
    Maikelw

Bijdrager
    Niels

PRAM en SMC al gereset?

Bijdrager
    Q-collective

Mocht de SMC en NVRAM reset het niet oplossen, is er een probleem in je beeldscherm of videokaart. Dat wordt opgelost middels een reparatie.

Bijdrager
    GoeieDag

Of opstarten in de Safe Mode.

Bijdrager
    Vilscon
    Q-collective op 16 november 2017

Mocht de SMC en NVRAM reset het niet oplossen, is er een probleem in je beeldscherm of videokaart. Dat wordt opgelost middels een reparatie.

NielsDam op 16 november 2017

PRAM en SMC al gereset?

Heeft PRAM, SMC en NVRAM Ć¼berhaupt nut na een volledige clean install? Zal het sowieso even proberen. Update: Resetten heeft geen zin gehad!

GoeieDag op 16 november 2017

Of opstarten in de Safe Mode.

Is safe mode zelfde als recovery modus? Daar had ik ’t in ieder geval ook.
    Zal even kijken:)Update: Niet hetzelfde & Probleem blijft aanhouden

Maikelw op 16 november 2017

Hi, wellicht heb je hier wat aan:
    https://nl.ifixit.com/

Ik kan mij vergissen, maar het gekozen antwoord in dat topic is een repair guide.. Dat is helaas geen oplossing hier.. Toch bedankt!

Bijdrager
    GoeieDag
    Vilscon op 16 november 2017

Is safe mode zelfde als recovery modus? Daar had ik ’t in ieder geval ook!

Nee. Maar als ie het in de R-mode ook doet… Ach, je kunt het altijd proberen: https://support.apple.com/nl-nl/HT201262

Bijdrager
    Q-collective
    Vilscon op 16 november 2017

Update: Resetten heeft geen zin gehad!

Update: Niet hetzelfde & Probleem blijft aanhouden

Dat is dus een reparatie. Je kunt het nog verder isoleren door eens een extern scherm aan te sluiten en kijken of je die streep ook daar ziet. Zo ja, dan is het probleem de videokaart, zo niet dan zal het waarschijnlijk het scherm zijn. Hoe dan ook, een kostbare aangelegenheid.

Bijdrager
    Shmoo

Kaput

Bijdrager
    Vilscon

Daar was ik dan al bang voor. Alright!

Bijdrager
    iMac Lover

Het is de aansturing van je beeldscherm
    Je kan proberen om een extern beeldscherm aan te sluiten, kijken of het probleem herhaalt.

Zie reactie @q-collective

Bijdrager
    Odie

Dit is een defect in de lcd aansturing, ik vrees dat je je moet melden bij een reparatie centrum.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.