3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    olbo

Hoe ethernet verbinding tussen Imac OS9 en OSX?

Ik stel deze vraag voor iemand anders, maar dat maakt verder niet uit:

Hoe krijg je een ethernet verbinding tussen een iMac G3 OS9 en een eMac OSX.3 voor elkaar?
    Er is geen sprake van een verdere ethernet verbinding zoals adsl… maar wel internet verbinding via de modem. Ik vertel het maar even…

De ethernet kabel is er al…

Hoe stel je het in? (samengebruik dacht ik zelf)

Bijdrager
    DEform

(Gekruiste) ethernetkabel tussen i- en eMac, of een rechte, maar dan via een router. Dan via OsX kijken wat het ip-adres is van de ethernetverbinding, en dan via :apple:+K dat ip-adres ingeven…

Bijdrager
    joriske

Wat betreft de fysieke verbinding: inderdaad een ethernetkabel, mits het een cross is (tenzij je mac nieuw genoeg is en auto-switching ondersteund).
    Vervolgens de ip adressen: zorg dat je in de netwerkinstellingen in OS X en in het regelpaneel TCP/IP in OS 9 een ip adres en een subnetmasker instelt. Neem bijvoorbeeld voor de ene computer 192.168.0.1, en voor de andere 192.168.0.2. Het subnetmasker is in dit geval 255.255.255.0
    Dan is de vraag wat je wil doen met de verbinding tussen de Macs. Indien het gaat om bestandsdeling, zoals ik uit je vraag meen op te maken, zet je deze in OS X aan in de systeemvoorkeuren onder ‘delen’. Je kunt dan via de kiezer in OS 9 verbinding maken met de Mac. Andersom kan inderdaad ook, via het regelpaneel samengebruik, maar ik heb wel eens wat problemen ondervonden met het vinden van de delende OS 9 mac via de ‘netwerk’ functie in de finder.
    Een alternatief is natuurlijk om meet appeltje+k vanuit de finder te verbinden met de OS 9 server en gewoon het ip adres ervan in te kloppen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.