13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    MDF

Hoe een verloop scherp -> onscherp maken in Photoshop

Een klant wil dat een foto van links naar rechts onscherp wordt. Een gedeelte van de foto rechts scherp en vervolgens onscherp maar dan met een verloop-effect (bv rechts scherp 100% – links scherp 20%) …

Ik ben aan het zoeken maar kan niet zo direct hiervoor een filter vinden in Photoshop.

Ben wat aan het proberen met een kopie van de foto, deze onscherp te maken en vervolgens in deze laag met de gom (20%) dat wat scherp moet blijven weg te gummen en een “verloopeffect” te gommen…

Zijn er nog andere (betere) oplossingen ?

Bedankt alvast

Moderator
    unSOUND

2 lagen met dezelfde foto maken, de ene scherp, de andere onscherp. Vervolgens met een masker de ene laag geleidelijk laten overlopen in de andere laag door op het masker een verloop van wit naar zwart te plaatsen.

Bijdrager
    MDF

Supersnel !!!

Dank je wel unSOUND

Moderator
    unSOUND

Graag gedaan ! :)

Geblokkeerd
    Anoniem

Unsound’s manier is de snelste en makkelijkste manier om het te doen, maar je kan als je foto scherpe randen heeft (zoals gebouwen e.d.) wel eens “lelijke” verloopjes zien op de plek waar de scherpe rand van scherp->wazig gaat.

De mooieste effecten krijg je als je het filter Lens Blur gebruikt (onder Filter -> Blur -> Lens Blur).
    Wat je dan doet is het volgende:
    – Open het photoshopbestand
    – Maak een verloop van zwart naar transparant
    – Houdt de Apple-toets ingedrukt en klik op het icoontje van de laag met het verloop
    – Dit zorgt ervoor dat je het verloop selecteert
    – Klik op de laag van de foto (zonder de selectie uit te zetten!)
    – Ga naar Lens Blur
    – Speel met de settings, en voila:)

Kost iets meer moeite, maar ’t resultaat is er wel naar:)

Bijdrager
    MDF

Ook bedankt Joram :D
    En het gaat hier inderdaad om een gebouw…

Ben toch even nog niet mee…
    – ik kies voor het verloop van zwart naar transparant (verloopgereedschap is geselecteerd)
    – en dan opnieuw met Apple-toets ingedrukt op verloopgereedschap klikken ?
    – ik klik vervolgens op de laag van de foto, maar er is toch niets geselecteerd?
    – en dan in Lens Blur zie ik alles blur, maar zonder verloop… (ook niet na aanpassen parameters)

Ik doe blijkbaar toch iets verkeerd in je zeer heldere handleiding, vrees ik… :?

Geblokkeerd
    Anoniem

- ik kies voor het verloop van zwart naar transparant (verloopgereedschap is geselecteerd)
    – en dan opnieuw met Apple-toets ingedrukt op verloopgereedschap klikken ?

Nope, je klikt dan met de Apple-toets op het icoontje van de laag waarin het verloop staat.
    Op deze manier selecteer je het verloop namelijk:) Wat voor gereedschap je actief hebt maakt
    in dit geval niet uit.

- ik klik vervolgens op de laag van de foto, maar er is toch niets geselecteerd?
    Als je het bovenstaande doet, dan zou je een selectie van het verloop moeten hebben.
    Daarna simpelweg op de foto-laag klikken, en je bent klaar voor de volgende stap.

- en dan in Lens Blur zie ik alles blur, maar zonder verloop… (ook niet na aanpassen parameters)
    Dat komt doordat je het verloop niet geselecteerd hebt. Zie de eerste stap in deze post voor
    een wat betere uitleg;)

Bijdrager
    MDF

Ik ben al wat beter mee joram… :D

Ik heb maar één laag gemaakt met daarin een kopie van de foto (100% scherp)

Als je het bovenstaande doet, dan zou je een selectie van het verloop moeten hebben.
    Daarna simpelweg op de foto-laag klikken, en je bent klaar voor de volgende stap.

Ik krijg een selectiekader omheen de ganse foto ?
    Daarna klik ik op de laag (in het pallet lagen) – ik heb maar één laag dus dat is niet moelijk…

En in Lens Blur zie ik steeds mijn ganse foto geblurd. :?

Ik doe blijkbaar toch iets nog niet goed…
    (hoe weet Photoshop vanaf wààr ik wil starten met de verloop ?)

Bijdrager
    Stadsman

Joram’s manier is sterk te prefereren boven die van unSound. ik heb op een andere site een gerelateerde post geplaatst met een korte tutorial over de lens blur, kijk hier maar even (ik weet niet of je op die site geregistreerd moet zijn om dit te kunnen lezen).

Geblokkeerd
    Anoniem

Hier een link naar een plaatje van hoe het werkt;
    http://i304.photobucket.com/albums/nn182/joramoudenaarde/LENS_BLUR-1.jpg

Zoals je ziet heb je 2 lagen nodig:
    laag 1: transparant verloop
    laag 2: foto

Als je er nog niet uitkomt moet ik even een andere uitleg proberen, maar ik denk
    dat het met deze voorbeeldfoto een stuk duidelijker is.

Dus:
    Stap 1: maak het verloop zoals in het voorbeeld
    Stap 2: Appeltje-Klik op de verlooplaag, op ’t icoontje wat je in die laag ziet.
    Ik heb met een bolletje aangegeven waar je moet klikken met de Apple-toets ingedrukt
    Stap 3: verberg de verlooplaag, en klik (zonder je Apple-toets) op de fotolaag
    om deze te activeren.
    Stap 4: ga naar Lens Blur, en probeer het nog eens:)

p.s.: even het plaatje aangepast zodat de achtergrond niet te lezen is.
    Had even niet door dat er nog wat klantenwerk achter zat… bedankt voor de hint!

Bijdrager
    Nietzman

Hmmm, Slices graved Laks Royal WT.

Bijdrager
    MDF

Joram, 100% duidelijk, bedankt !

Ik ging de mist in bij het maken van een verloop. Ik koos voor een verloop van zwart naar transparant (in het gereedschap) maar verder niets. Ik had ook geen nieuwe laag gemaakt….

Maar zoals gezegd, volledig helder nu. Dank je wel voor je uitstekende hulp! 8)

Geblokkeerd
    Anoniem

Graag gedaan MDF:)

En jij ook Nietzman! Had even niet door dat er nog meer op de achtergrond stond.
    Gelijk even (met lens blur, hehe) weggehaald… bedankt voor de hint!

Overigens is het product waar ik mee bezig ben écht lekker… een aanrader:D

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.