19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    lengerke

Hoe een PDF-bijlage te laten ontvangen als icoon en niet al in geopende vorm?

Beste mensen,

Ik wil graag meer zekerheid dat een PDF-bijlage aankomt bij de ontvanger van die mail in nog gesloten vorm, dus als link of als icoon. Ik hoor vaak van klanten dat een bijlage van mij meteen geopend wordt.

Ik denk dat dat niet kan omdat het te maken heeft met de email-client van de ontvanger en dat is soms Outlook.

(Ik weet hoe je er voor kunt zorgen dat een bijlage alleen getoond wordt als icoon in de mail die ik verstuur, dus zoals ik hem nog zie voordat hij wordt verstuurd.)

Hopelijk is hier een oplossing voor!

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Shmoo

Probeer dit eens na het toevoegen van een bijlage.

Toon als symbool – Toon volledig

Misschien is dat de oplossing ?

Bijdrager
    willemk

Kan ook zijn dat daar “Toon als symbool” staat i.p.v. “Toon volledig”

Bijdrager
    lengerke

Dag Shmoo & Willemk,

Nee, dat is volgens mij niet de oplossing, want die instelling heeft alleen invloed op wat JIJ ziet, dus niet op wat de ontvanger ziet. Ik gebruik die oplossing overigens zelf wel standaard via de Terminal-regel: defaults write com.apple.mail DisableInlineAttachmentViewing 1

Maar zoals gezegd, dat heeft geen invloed op wat de Ontvanger ziet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

… en dat kun jij als afzender ook niet bepalen, omdat dat soort presentatie geheel en alleen bepaald wordt door de mailer van de ontvanger.

Half terzijde: Waar komt al die obsessie met hoe een mailtje er bij de ontvanger exact uitziet toch vandaan? Eerst die overbodige HTML-opmaak die ons al een jaar of twintig door de strot geduwd wordt, met de bijbehorende vragen over hoe je kunt zorgen dat mailtjes er bij de ontvanger ook uitzien zoals bedoeld, en ondertussen al de zoveelste die vraagt of het mogelijk is om te bepalen hoe een ander een bijlage te zien krijgt. Niemand die zich lijkt te realiseren dat álles, maar dan ook alles wat het uiterlijk van mailtjes betreft, totaal afhankelijk is van de mailer die de ontvanger gebruikt …

</rant>

Bijdrager
    Shmoo

Het probleem dat jij hebt is dat je de PDF’s niet verzenden worden als bijlage maar als inhoud (onderdeel van de content). Daarom krijgt de andere kant ze voor hun neus (geopend) te zien.

Bijdrager
    lengerke

Ja, dat klopt lijkt mij. Dat zou betekenen dat je een PDF dus zou moeten kunnen versturen als echte ‘losse bijlage’, maar ja, ik denk dat dat niet kan.

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Dit gedrag is echt heel vervelend van Apple Mail. Het klopt dat dit komt hoe e-mails worden verzonden. De volgende plugin “zou” dit moeten doen verhelpen:

http://clivegaleni.com/os-x-mail-anti-inline-plugin/

Ik heb deze plugin vorig jaar gekocht. Helaas had het als effect dat veel ontvangers überhaupt de bijlagen niet meer konden zien. De maker van de plugin bleek niet bereikbaar voor commetaar. De plugin is nadien nog niet bijgewerkt, dus dit is geen aanrader.

Bijdrager
    fatboysmart

Ik zie de meest voor de hand liggende oplossing niet langs komen. Pdf’s van één pagina groot worden direct zichtbaar, en multi page pdf’s zie je meestal als icoon. Dus als jouw pdf’s maar één pagina bevatten (weet niet of dat zo is), kun je proberen er een blanco pagina achter te plakken.

Bijdrager
    GoeieDag

Bijlage zippen (via Finder menu Archief>Comprimeer).

Maar ik ben het eens met Jakko: het gaat nergens over.

Komen mensen ook zeuren over hun ringtone als jij ze belt?!

Bijdrager
    Q-collective

Een alternatief is het versturen van de bijlage als aparte link. Daarvoor kun je gebruik maken van een dienst als WeTransfer.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Eens met de rants hier. En ook met de juiste oplossingen:

1. zippen (maar een zip ontvangen met een pdf erin is natuurlijk wel verdacht)
    2. multi page (maar wel slordig en lelijk zo’n blanco pagina)
    3. wetransfer (maar dat kom je wel ultradom over met je pdf-je van 2K)
    Bijdrager
    lengerke

Het is helder, mensen, dank voor het meedenken!

Bijdrager
    bartvdv

@GoeieDag: het blijkt wel degelijk een vervelend issue te zijn voor de ontvanger als je grote bestanden doorstuurt – qua afmetingen, niet qua aantal Kb – die schermvullend getoond worden. De enige mogelijkheid is de beelden de zippen. Dat heeft niks te maken met obsessies, wel met streven naar gebruiksgemak.

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Hetzelfde speelt bij screenshots. Super-super irritant! Screenshots van retina schermen komen totaal kut over.

Bijdrager
    GoeieDag

bartvdv op 11 september 2018 om 10:44
    @goeiedag: het blijkt wel degelijk een vervelend issue te zijn voor de ontvanger als je grote bestanden doorstuurt – qua afmetingen, niet qua aantal Kb – die schermvullend getoond worden.

Dat begrijp ik. Maar het aan de ontvanger om de instellingen van zijn eigen mailclient naar de gewenste settings te zetten. Dat kun je als afzender toch niet doen?

Bijdrager
    KarelWillem

aartjan.nl/blog op 10 september 2018 om 11:09

1. multi page (maar wel slordig en lelijk zo’n blanco pagina)

Maak er een mooie intro/info pagina van. Zie het als je visitekaart die aan een PDF wordt gehangen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>GoeieDag op 11 september 2018 om 13:57</p>
    Dat begrijp ik. Maar het aan de ontvanger om de instellingen van zijn eigen mailclient naar de gewenste settings te zetten. Dat kun je als afzender toch niet doen?

Precies. Als iemand last heeft van bijlages die te groot op het beeld komen, dan moet diegene zijn of haar eigen mailer beter africhten, of een andere gebruiken die wel aan te passen is aan dat soort wensen. De vergelijking met de beltoon blijft een goede.

Bijdrager
    Costas van de Velde

Kreeg laatst ook een klacht van iemand die Outlook 2013 in Windows gebruikt.

Heb het toen in plaats van Apple Mail met Outlook 365 for Mac geprobeerd en dat ging feilloos: verstuurd als bijlage en ook ontvangen als bijlage.

Ben geen Microsoft fan en had Outlook 365 nog nooit gebruikt, maar moet toegeven dat deze  versie er best netjes uitziet.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.