2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:
    Bijdrager
    Christel

Hoe een nieuw serversysteem op te zetten?

Hoi allen,

Ik kom hier met een hele algemene brede vraag, maar toch:

We hebben nu een oude MAC G4 met easyRAID staan die eigenlijk helemaal niet zo goed bevalt. Hij is traag, om de haverklap kapot en doet erg raar. Nou gaan we binnenkort verhuizen en wil mijn baas het meteen goed aanpakken. Wij werken met ca. 12 werkstations allemaal lokaal, maar halen de data (ca. 250/300 GB) van de server. Ons archief (ca. 500 GB) staat op dezelfde server en wordt iedere avond gebackuped door er een BIG-disk aan te hangen en het er doodordinair op te kopieren. Eigenlijk vrij simpel dus.

Mijn baas heeft een sterke voorkeur voor een Xserve, maar het bedrijf dat nu onze systeembeheer doet vindt dat niets (en dus de easyRAID verkocht). Heeft er iemand ervaring met de Xserve en kan mij (in dummy-taal) uitleggen hoe we dit het beste kunnen aanpakken?

Bij voorbaat heel veel dank

Christel

Bijdrager
    tricksel

Kun je aangeven waarom ze tegen een xServe zijn?

Persoonlijk zou ik zeggen dat het aanschaffen van een Xserve niet gauw een miskoop zal zijn. Echter, als je ‘m alleen gebruikt voor filesharing, is het misschien wat overkill. Dan is het misschien zelfs handiger om bijv. een MacPro aan te schaffen, aangezien je dan makkelijker (goedkoper) schijven aan de machine kunt toevoegen. Je hebt dan niet de speciale disk-trays nodig die voor de Xserve wel nodig zijn; die maken de schijven onnodig -extreem- duur.

Qua backup denk ik ook dat het handmatig kopieren van de files handiger kan; ikzelf gebruik binnen mijn bedrijfje Retrospect hier voor. Het grote voordeel is dat je kunt aangeven wat er allemaal gebackupt moet worden, en je ook kunt aangeven dat alleen de bestanden die veranderd/toegevoegd zijn hoeven te worden gekopieerd.

Even kort: het is dus goed om te inventariseren waar je de server nu voor gebruikt, en wat je eventueel in de toekomst er mee van plan bent. Zo kun je denken aan bijv. het gebruik als mailserver, database-server, webserver, groupoffice programmatuur, enz. Als zeker is dat je alleen filesharing zult blijven doen, dan denk ik dat je goedkoper uit bent met een “gewone” MacPro, die zeker voldoet voor dit soort taken.

PS: <offtopic> Ik zit nu net je site te bekijken, en zie op de contactpagina wel een straatnaam staan, maar geen postcode/plaatsnaam…!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.