17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    lord anubis

Hoe een A4 pagina in twee A5 pagina's splitsen?

Ik heb ooit een handboekje samen gesteld welke bestaat uit gevouwen A4 vellen, bedoelende elke pagina is in een A5 formaat. Dus 2 pagina’s op 1 A4 landscape vel.

Ik wil deze ook als pdf hebben en zou graag voor de leesbaarheid op de iPad het dus als losse A5 bladzijden willen hebben.
    Ik schrijf ‘ook’ omdat ik het papieren handboekje niet wil doorsnijden om A5 pagina’s te krijgen en dan deze in te scannen.

Is er pdf software die dit A4 blad kan splitsen in twee A5 bladzijden?

Bijdrager
    koen

Printen als pdf met twee pagina’s per vel?

Bijdrager
    Joid

Wat Koen zegt

Bijdrager
    lord anubis

Bedankt, maar Dit is dus nu het geval. Dit is wat ik nu heb en als je goed leest wil ik het precies anders om.
    Ik wil ze gesplist hebben.
    Ik wil wat je nu op je screenshot laat zien gesplitst hebben in 2 losse pagina’s.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Om hoeveel bladzijden gaat het? Als het er maar een paar zijn, kun je dat goed met de hand doen: maak een document met A5-afmetingen in Pages, Word, InDesign, o.i.d. en plaats op elke bladzijde de helft van een blad van het originele document.

In InDesign (maar waarschijnlijk niet in Pages of Word, vermoed ik) kun je ook in één keer het hele blad over twee bladzijden plaatsen: laat de eerste pagina van het document blanco en begin op pagina 2 zodat daar de laatste bladzijde van je boekje zit, met ernaast op pagina 3 de eerste van het boekje. Maak als je klaar bent met alles plaatsen een PDF, en wis dan met Voorvertoning de blanco pagina en verplaats de laatste pagina naar achteraan het document.

Bijdrager
    lord anubis

Hoi Jakko,

Dit is wel de richting, althans met Word, waar ik in eerste aan instantie dacht, maar heb zo’n 140 vellen.
    InDesign klinkt goed, maar helaas niet in bezit.

Zit nu te denken om alles 2 keer te scannen 1 keer gewoon en 1 keer op zijn kop. Kost geen tijd, heb zo’n scan feeder.
    Dan set 1, de pagina’s als A5 PDF printen ( linker deel ). Opslaan. ( weet alleen even niet hoe de print dialoog uitkomst zich gedraagt onder deze instellingen, gaat het schalen?? dan scale op 200% zetten ? ).
    Dan set 2, idem, en dan met een 2x script roteren.
    Met een ander script, van achter uit om en om in voegen.
    Dan omzetten naar opzoekbaar tekst.

Vanavond eens proberen.

Of zijn er andere oplossingen voorhanden?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik zit door Automator te kijken of daar een actie in zit die je kunt gebruiken om afbeeldingen bij te snijden, en dat is zo, maar dat gaat niet werken omdat hij altijd de afbeelding centreert en dan de randen er vanaf haalt.

Als je Pixelmator hebt (download desnoods een proefversie) dan voegt dat taken toe, waaronder Crop Images:

Hiermee kun je wel bepalen welke kant van de afbeelding je wilt houden. Wat je dan kunt doen is een Automator-takenreeks maken die een kopie van al je scans maakt en de kopieën bijsnijdt zodat je de linkerhelft ervan overhoudt. Daarna pas je de taak aan zodat hij de rechterhelft overhoudt en draai je de takenreeks nog een keer. Op die manier heb je al je pagina’s los en kun je ze met een tweede takenreeks (met daarin de taak „Nieuwe pdf van afbeeldingen”) eenvoudig tot een PDF samenvoegen.

Zorg wel dat al je afbeeldingen opeenvolgend genummerd zijn (dat kan ook met Automator) en voeg aan het begin van de takenreeks om een PDF te maken, een taak toe om de bestanden te sorteren, anders is de kans groot dat ze in willekeurige volgorde achter elkaar geplakt worden!

Bijdrager
    Raddie

Heb je ook de Word versie van het bestand of alleen de pdf?

In MS Word kun je toch gewoon kiezen voor A5 als papierformaat en die dan op staande pagina’s zetten. Als je dat bestand vervolgens converteert naar pdf heb je ook wat je hebben wilt. Of begrijp ik de vraag niet goed?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Afgaande op de originele vraag denk ik dat lord anubis alleen een uitgeprint exemplaar heeft.

Bijdrager
    lord anubis

klopt het is een papieren versie, ooit gemaakt met WP op de Amiga.

Ik denk dat ik het opnieuw uitprint en dan op A5 formaat uitsnij en dan opnieuw inscan. Makkelijkste weg en minder handelingen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wacht even … je stelt nu voor om het te scannen, de scans uit te printen, en dan de afdrukken opnieuw te scannen? Bij elke stap daarvan gaat de kwaliteit achteruit en loop je redelijk risico dat de tekst scheef (of schever) op je scherm komt te staan. Of het zoveel minder moeite is dan Automator de boel bij laten snijden en combineren betwijfel ik ook een beetje.

Bijdrager
    lord anubis

Klopt, dat wel de kwaliteit gaat achteruit.
    Maar
    scannen kost geen tijd, 4 minuten? hoef ik niet bij te zijn
    snijden kost 30 sec.
    sorteren 3 minuten, gelijk de velletjes zeker los van elkaar i.v.m snij rand
    inscannen A5 8 minuten
    omzetten naar zoekbare tekst. 10 minuten

voor pixelmator moet ik ieder blad apart inscannen als image en deze dan blad voor blad inlezen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ja, als je met de hand Pixelmator gaat gebruiken wel. Als je echter zoals ik zei een Automator-takenreeks aanmaakt en díé het werk laat doen, is het zo gebeurd.

Bijdrager
    lord anubis

toch het een en ander geprobeerd, wat niet erg goed lukte. Pagina’s waren soms om en om gesneden.

Ik heb een ander test document ingescand als pdf, omdat deze een stuk kleiner is om te testen maar wel met zelfde indeling.
    Ik gebruik o.a
    “Zet pdf-pagina’s om in afbeeldingen” dus krijg hier mee losse images.
    Ik bemerk bij deze opdracht dat regelmatig de pagina’s gedraaid zijn. Het respecteert de landscape setting van de PDF niet.

Dit gebeurt ook als ik dat document in scan als image.

Tevens wil ik de image file in een tmp map zetten, en als het omzetten klaar is weer verwijderen.
    Alleen hoe kan ik de inhoud van een map leeg maken?
    Ik gebruik “Haal opgegeven Finder-onderdelen op” en kies een gemaakte ‘tmp’ folder in een bureaublad subfolder
    Als ik “Verplaats Finder-onderdelen naar prullenmand” gebruik haalt deze ook de parent map zelf weg.

Hoe kan ik dat vermijden?

lijkt er trouwens op dat Pixelmator geen jpeg kan croppen. Klopt dat?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  lord anubis.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    lord op 19 september 2016

Ik bemerk bij deze opdracht dat regelmatig de pagina’s gedraaid zijn. Het respecteert de landscape setting van de PDF niet.

Ik snap niet goed hoe het kan dat de oriëntatie van sommige bestanden verkeerd is — ze zijn toch allemaal op dezelfde manier gescand?

Wat ik me wel afvraag is waarom je eerst een PDF maakt met alle scans om dan die PDF weer te splitsen. Het lijkt me makkelijker om een map met een bos losse scans te hebben en die aan Automator te voeren.

Tevens wil ik de image file in een tmp map zetten, en als het omzetten klaar is weer verwijderen.

Het klinkt een beetje alsof je het jezelf moeilijk maakt door nu álles te willen automatiseren:) Mijn ervaring is dat het ’t snelst werkt als je sommige dingen (zoals opruimen) met de hand doet, want dat scheelt een berg gepuzzel over hoe je dat aan Automators verstand kunt brengen.

lijkt er trouwens op dat Pixelmator geen jpeg kan croppen. Klopt dat?

Dat zou ik niet weten, maar als dat inderdaad zo is kun je allicht een ander bestandsformaat gebruiken voor je scans.

Bijdrager
    lord anubis

Hoi Jacco,

zoals je in je laatste zin schrijft heb ik dus ook elke pagina in gescand als jpeg, ook daar gebeurt het kantelen bij het binnen halen. Het is echt automator die dat doet. Zou ik iets in de meta data kunnen veranderen om het expliciet naar landscape te zetten?

ik heb de gescande jpeg’s met pixelmator kunnen omzetten naar png maar ook gebeurd het kantelen.

Ik heb meerdere van dit soort “boekjes” die ik uiteindelijk wil om zetten. En buiten dat, ik wilde de image’s in tmp 2x gebruiken om te croppen eerst naar de linker zijde en dan de rechter zijde. Het kantelen gebeurt bij iedere verschillende set. Weird

Dat opruimen en veel andere zaken zouden eigenlijk een stukje cake moeten zijn.
    Zal het verwijderen verder doen met een shell script.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  lord anubis.

Bijdrager
    Pokerface

Als ik het goed begrijp, heb je de PDF. Als je die naar me stuurt, wil ik op m’n werk wel ff kijken of ik via InDesign de pagina’s in tweeën kan splitsen. Dan krijg je een PDF met A5jes terug. Weet ook nog niet hoe ik het ga doen, maar daar kom ik vast wel uit.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.