17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    3S

Hoe draadloos internetten?

Ik ben van plan een MacBook te kopen (werk nu nog met windows-brol) maar heb toch nog enkele vraagjes over draadloos internetten…

Op de site van Apple staat er dat je overal, in no-time, haast gratis en supersnel het internet opkunt. hier heb ik zo wel mijn twijfels over…
    enkele vraagjes: hoe zit het namenlijk als je op de trein, of op een terrasje in de stad, of … wilt internetten? hoe gaat dit in zijn werk? of gaat dit gewoon echt niet?

en voor thuis…
    momenteel staat er bij mij thuis beneden een modem. moet er dan een nieuwe modem gekocht worden met zo’n usb-stickje erbij? Of is dit niet nodig en kan ik gewoon geheel draadloos op het internet dankzij contact met die modem of zo?
    Sorry, maar ik ben echt een dummie op dit gebied :roll::lol:

Eneuh mijn ouders zijn gescheiden dus zit ik de ene week in het ene huis, en de week erna in een ander huis… Dit zorgt waarschijnlijk ook voor problemen of niet??

Misschien zijn dit wel heel domme vragen, maar ik heb echt geen idee over hoe netwerken en internetverbindingen en zo in elkaar zitten dus… :)

Bijdrager
    Lexie

De laptops van Apple zijn geschikt om draadloos in te kunnen loggen op een netwerk in de buurt. Of dit geld kost is afhankelijk van wie de verbinding is..

Wat je thuis kan doen is een draadloze router/modem kopen en daar dan op inloggen. Wil je het in stijl doen dan is een Airport express erg mooi en makkelijk, want deze is zeer compact/makkelijk mee te nemen en werkt bijna overal meteen…

Bijdrager
    heroicnonsense

Op veel plaatsen in Nederland kun je draadloos internetten. Bij grote NS-stations, in sommige bussen en treinen en bij de McDonald’s bijvoorbeeld. Soms is dit gratis (McDonald’s) en soms moet je er voor betalen (NS-stations en treinen). Dat betalen gaat via een kraskaartje met toegangscode of via een abonnement.

Het is overigens niet moeilijk (niets op een Apple is moeilijk!). Er hoeft meestal niets ingesteld te worden.

Bijdrager
    janvanes

Ik heb de indruk dat sommige mensen het misschien wel iets te mooi voorstellen… :wink:

Inderdaad zit in moderne Macs bijna altijd een zgn. Airportkaart verwerkt, en daarmee is ie geschikt voor “WiFi”, want zo noemt men dat draadloze internetten meestal. (Ik schrijf “bijna altijd”, want in de portable Macs zit inderdaad Airport, maar in de gewone Macs niet altijd.) Airport Extreme is een wat snellere versie van Airport.

Om dan op het internet te komen heb je ook een “basisstation” nodig waarmee je verbinding kunt maken. Zo’n basisstation heeft een bereik van (heel ongeveer) 40 of 100 meter:
    – Soms heeft de buurman of iemand in de directe nabijheid al zo’n basisstation waarmee je een verbinding kunt maken. Vaak is dat beveiligd met een wachtwoord, zodat je er nog niks aan hebt. Soms is zo’n basisstation (uit onwetendheid of expres) niet beveiligd; dan kun je wel inloggen en zo op ’t internet komen (maar in theorie kun je zo wel in problemen komen – de Nederlandse wet verbiedt dat tegenwoordig, als je geen toestemming van de eigenaar van ’t basisstation hebt!)
    – In sommige hotels, stations en cafés, en ook bijv. MacDonalds, is er ten behoeve van de gasten zo’n basisstation aanwezig. Vaak kost dat geld: je moet een kaartje kopen met een inlogcode o.i.d., en zo betaal je bijv. 5 euro voor een uur. (in Franse MacDonalds is ’t gratis, maar in Nederland heb ik gewoon moeten betalen!)
    – Internet in de trein is volgens alle informatie die ik kon vinden nog steeds in het proefstadium. Of liever gezegd, er zijn wat proeven mee genomen en daarna was (is) het héél stil. De NS meldt op zijn site alleen die proef uit begin 2006. Ook de Thalys (internationale sneltrein) heeft er mee geëxperimenteerd, maar: daarna stilte (al zijn er verhalen dat het op de Thalys eind 2007 echt beschikbaar komt). Over internet op de bus heb ik in Nederland nog nooit gehoord, alleen in Groot-Brittannië op één buslijn (Cambridge-Londen).

Veel internet-aanbieders (via ADSL of kabel: Tiscali, Chello, enz.) bieden als optie tegenwoordig een draadloos modem aan; dat bespaart je de kosten van een apart draadloos basisstation, en het kost bijna niks méér.

Bijdrager
    macpro

Overigens is het niet toegestaan om zomaar het draadloze netwerk van een ander te gebruiken. Dat is in principe inbraak en dus strafbaar.

Wil je met een Mac op meerdere locaties een netwerk gebruiken, dan kan dat probleemloos. De Mac is daar uitermate geschikt voor omdat je voor elke locatie (indien noodzakelijk) een configuratie kunt vastleggen. Met één klik van de muis stel je je Mac vervolgens zo in dat ‘ie voor die locatie de instellingen oppakt en je kunt internetten.
    (Die het Locaties menu onder het :apple: menu)

Probeer dat maar eens met een PC.

Heb je thuis al een modem/router staan en die is nog niet draadloos, dan is dat geen ramp.
    Je kunt gewoon een basisstation erbij prikken. Wat voor jou handig kan zijn omdat je elke week verhuist is een Airport Express. Daarin kun je ook meerdere locaties opslaan, zodat je één apparaat kunt gebruiken om bij beide ouders je draadloze netwerk te regelen.

Bijdrager
    Mono1

Overigens is het niet toegestaan om zomaar het draadloze netwerk van een ander te gebruiken. Dat is in principe inbraak en dus strafbaar.

Dat geldt niet voor de FON “gemeenschap”. Daar stel je bewust een gedeelte van je bandbreedte beschikbaar voor anderen, zodat je in ruil daarvoor ook bij andere “leden” gratis gebruik kan maken van hun internet. Meer informatie hier.

Bijdrager
    icecream

Dus bijv http://kpndraadloos.com/?c=aanbMobiel zo’n soort kaart zit al in je mac als het ware? En het is dus ook mogelijk om in de thalys en bijv in de bus naar london te internetten?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”icecream”

Dus bijv http://kpndraadloos.com/?c=aanbMobiel zo’n soort kaart zit al in je mac als het ware?

Zo te zien: ja en nee. In een MacBook (“gewoon” en Pro) zit Airport en Bluetooth ingebouwd; Airport is in feite een normale draadloze netwerkkaart, maar geen UMTS of zo — maar het betekent wel dat je het Internet op kunt als er in de buurt een normaal en onbeveiligd draadloos netwerk te vinden is.

Via Bluetooth zou je ook het Internet op kunnen, maar dan moet er een Bluetooth-telefoon in de buurt zijn die een Internetverbinding heeft — en dan betaal je dus voor Internettoegang via die telefoon, en dat wil je waarschijnlijk niet als je niet net de loterij gewonnen hebt:)

Bijdrager
    icecream

Maar hoe is het mogelijk om in een reisbus of in thalys the internetten iemand al ervaring daarmee?

Bijdrager
    heroicnonsense
    ”janvanes”

Ik heb de indruk dat sommige mensen het misschien wel iets te mooi voorstellen… :wink:

Inderdaad zit….

<knip>

…bijna niks méér.

Idd, ik heb er niet bij vermeld dat het grotendeels nog om proeven gaat (NS-stations en McDonalds zijn wel uit het test-stadium en dus operationeel).

Dat WiFi bij McDonalds niet gratis is blijkt te kloppen. Schijnbaar was/is het alleen gratis voor abonnees van XS4ALL. Mijn fout!

Connexxion voert in de regio’s Haarlem, Ede-Wagingen en Amersfoort een proef uit met WiFi in de bus en in de trein. Vanaf september 2007 wordt dit overigens een commercieel operationele dienst (als de Valleilijn officieel van start gaat). (www.valleilijn.nl)

NS voert ook proeven uit, maar ik weet even niet op welk traject (ik dacht Haarlem – Maastricht).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”icecream”

Maar hoe is het mogelijk om in een reisbus of in thalys the internetten iemand al ervaring daarmee?

Zoals ik al zei is het mogelijk maar waarschijnlijk niet echt kosteneffectief om het via een Bluetooth-GSM te doen:) Ik heb er geen ervaring mee, bij gebrek aan zowel de behoefte als aan een GSM met Bluetooth of zonder, maar aangezien ik wel een keer de GSM van een vriend van me gedetecteerd heb met m’n MacBook en als ik het me goed herinner toen kon kiezen om via die GSM het Internet op te gaan, neem ik aan dat het zo kan …

De enige andere manier die ik kan bedenken met een MacBook is als er in die reisbus of Thalys een (draadloos) IEEE 802.11-netwerk is, want dat is in feite hetzelfde als AirPort.

Bijdrager
    icecream

Hoe werkt dat dan in thalys of in een reisbus?

Bijdrager
    heroicnonsense

Voor zover ik heb begrepen, is er nog geen WiFi aan boord van de Thalys.

Wat bedoel je met reisbus? Een touringcar waarmee je op vakantie gaat? Het lijkt me niet dat daar WiFi in zit (op misschien een paar uitzonderingen na).

Bijdrager
    bagagedrager

internetten in de trein kan prima met m’n sony ericsson k750i. kost natuurlijk wel geld. en je moet wel gek zijn om dat te doen, aangezien je in nederland gemiddeld niet meer dan 10 minuten van een open netwerk verwijderd zit;)

Bijdrager
    icecream
    ”heroicnonsense”

Voor zover ik heb begrepen, is er nog geen WiFi aan boord van de Thalys.

Wat bedoel je met reisbus? Een touringcar waarmee je op vakantie gaat? Het lijkt me niet dat daar WiFi in zit (op misschien een paar uitzonderingen na).

Bedoel zo’n touringcar waarmee je naar London ofzo gaat.

Bijdrager
    icecream

En hoe zit het met internet in de vliegtuig of moet je dan meteen 1e klas zitten?

Bijdrager
    icecream

Of als je een Airport Extreme Kaart koopt kan je dan gewoon overal internetten als je deze in je macbook stopt?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.