14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    123Trum

Hoe CSV bestand komma gescheiden omzetten naar ";" gescheiden?

Hallo,

Hopelijk kan iemand van jullie mij helpen. Ik werk met Excel 2011 voor mac en ik moet een excel bestand opslaan als CSV. Het probleem is echter dat de data “;” gescheiden moet zijn ipv komma gescheiden. Daarnaast moet de data in de regel blijven staan waar het nu staat.

Ik heb het hele internet lopen afstruinen maar kan de oplossing niet vinden. Ook eerdere topics op dit forum bieden geen uitkomst. Ook oplossingen in de hoek van “zoek en vervang” zijn niet toepasbaar.

Wie weet hier een oplossing voor. Kan ik toch ergens de standaard lijstscheidingstekens aanpassen?

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Alvast bedankt.

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  Night. Reden: In juiste subforum geplaatst

Bijdrager
    Koning Frank

Probeer dit eens (geen idee of het werkt en even uit mijn hoofd)

> Open je systeem voorkeuren
    > Ga naar land & regio instellingen
    > geavanceerd
    > Daar tijdelijk even de , voor ; veranderen
    > opnieuw exporteren

edit: zeker weten dat dit in ‘classic’ thuishoort?

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  Koning Frank.

Bijdrager
    TheBigZ
    123Trum op 22 april 2015

Ook oplossingen in de hoek van “zoek en vervang” zijn niet toepasbaar.

En waarom dan wel niet? Vanwege pebcak?

Bijdrager
    bartb112

Ff heel simpel nagedacht, importeren in Excel of zoiets, en dan weer exporteren maar dan met ; ?

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  bartb112.

Bijdrager
    Evertson

Trum,

Ik ken het probleem. Kun je mij 1 regel sturen van het bestand. Wellicht weet ik de oplossing.

Gr. Evert

Bijdrager
    TheBigZ

@evert: Die ene regel kan hij meteen hier plaatsen, dan kan de rest ook helpen.

Bijdrager
    Evertson

Wat ik altijd doe in dit soort gevallen is het document openen in LibreOffice, daarna opslaan als CSV.
    Hierna : probleem opgelost.
    Gr. Evert

Bijdrager
    tarun

Werkt “zoek en vervang” ook niet als het .csv-bestand opent met Teksteditor en daarin de , vervangt door ;?

Moderator
    Night

Natuurlijk wel. Zo doe ik het nl. ook gewoon. Het CVS bestand is niets anders dan tekst. Dus ‘Zoek en Vervang’ in bv. TextEdit (Engels systeem) of elke andere willekeurige tekstverwerker, zelfs Taco HTML Edit, werkt als een spreekwoordelijke trein.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    tarun op 22 april 2015

Werkt “zoek en vervang” ook niet als het .csv-bestand opent met Teksteditor en daarin de , vervangt door ;?

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik heb het vermoeden dat 123Trum zegt dat dat niet werkt omdat er wellicht ook komma’s staan in velden in het bestand — dus dat het data bevat als:

post-2825319,Tarun,1429733120,"Werkt “zoek en vervang” ook niet als het .csv-bestand opent met Teksteditor en daarin de , vervangt door ;?"

Bijdrager
    Obi

Find ” ‘ ” en Replace ” ; ”

Ik had precies hetzelfde ‘probleem’ met een cvs download uit SAP.
    Vervangen van een” ‘ ” door een ” ; ” om een rapport in excel te maken.
    Heb daar dus de standaard functie find/replace voor gebruikt en dat werkte prima.
    Dit is geen rocket science . Dit heb ik gedurende 2 jaar, elke week, zo gedaan…

find/replace in excel moet gewoon werken.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  Obi.

Bijdrager
    Koning Frank

Wat nou als het bestand al comma’s bevat? Dan is find & replace een hele slechte optie. Vandaar dat TS waarschijnlijk wil exporteren met ; en niet pas later omzetten.

Bijdrager
    tarun

Als het bestand komma’s bevat in de gegevens dan krijg je altijd een probleem met de import.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat hangt van de implementatie af — meestal worden komma’s in velden afgevangen door het veld tussen aanhalingstekens te zetten. (Hé, wat toevallig, precies zoals ik in m’n voorbeeld van vier dagen geleden ook al liet zien …;) ) Het probleem met dit soort bestanden is dat er geen échte standaard is: als de maker van het programma geen rekening gehouden heeft met dit soort randgevallen dan zal het geheid een keer misgaan, en als er wel rekening mee gehouden is, dan heb je nooit de garantie dat twee verschillende programma’s dat op dezelfde manier doen. Het ene kan bijvoorbeeld velden tussen aanhalingstekens willen zien wanneer er een komma in het veld staat, terwijl het andere misschien een \ verwacht vóór elke komma die in een veld staat in plaats van als scheidingsteken dient — of nog weer wat anders.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.