13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    klonic

Hoe controleren of ik geen gestolen iPad koop?

Binnenkort ga ik een tweedehands iPad kopen. Nu wil ik er alleen voor zorgen dat ik geen gestolen waar koop omdat dieven niet wil steunen en zelf geen problemen op mn dak wil halen. Hoe kan ik nagaan of de iPad die ik wil kopen gestolen is?

En meteen ook maar even voor de nieuwschierigheid, hoe check ik dit voor een iMac/Macbook Pro/iPod/iPhone?

Bijdrager
    WimVriend

Aankoopbon ?

Bijdrager
    klonic

Ja ok, aankoopbon, rekeningafschrift maar daarbuiten? Voor een iPhone zou ik wellicht de politie kunnen bellen met het imei-nummer? Een aankoopbon uitprinten of rekeningafschrift vervalsen is niet zo lastig. Dat lukt mij zelfs. Aankoopbon is inderdaad een eerste stap en (voor mij) vereist.

Bijdrager
    madcat

een iPad heeft geen imei nummer (tenzei het een 3G model is), en dan nog ik denk dat de politie hier geen tijd aan besteed.
    Wat je kan doen is het serie nummer vragen, en dat even googlen. Verder het bonnetje vragen.

En als je een iPad van mij zou kopen, en je zou om mijn rekening afschriften vragen.. zou ik er direct 25 euro bij op doen. Een beetje vertrouwen in de mensheid mag ook nog wel hoor (maargoed ik kom dan nog uit het vredige oosten waar mensen nog gewoon te vertrouwen zijn)

Bijdrager
    johnkeates

iPad heeft wel een UDID ofzo, maar daar is geen centrale database van.

Bijdrager
    deckers

hier serienummer ingeven:

mvg

Bijdrager
    venco58
    Bijdrager
    Little Idiot

…Kijken of de verkoper geen zwart/wit streepjes shirt aanheeft en zo’n zwart maskertje:lol:

Bijdrager
    daanclasener

Tegenwoordig dragen ze rode konijnenpakken:neutral:

Bijdrager
    leavestone

Ik weet echt de serie nummers niet en bewaar ook geen dozen. Voor een bon moet ik een archief doos induiken. Derhalve geval ga ik echt niet doen.

Zelfde geval met iPhone als die gestolen wordt weet ik echt niet hoe ik dan mijn serial nog achterhalen moet om deze op te geven. Daarom blij met findmy iPhone hoewel dit ook betrekkelijk is, uitgeschakelde iPhone is niet te vinden.

Bijdrager
    venco58

Dat vind ik niet erg verstandig. Hiermee vergooi je veel mogelijkheden om eventueel je goederen terug te krijgen. De politie kan zonder deze gegevens erg weinig beginnen en als politie erg weinig kan beginnen. Dan beginnen ze liever aan zaken waar ze wel wat mee kunnen. Gaat allemaal om prioriteiten.

Je serial staat waarschijnlijk ook op je contract, die ligt waarschijnlijk bij de bon ergens in die doos.

Bijdrager
    leavestone

Dit en de topic over verkoop klaar maken iPhone bracht mij bij https://supportprofile.apple.com

hier kan je met je apple account (itunes) al je Mac apparatuur registreren zit er een mooi plaatje bij en zijn de serials mooi bewaard.

Heb gelijk maar gevraagd of ze dit niet aan kunnen moedigen en dan ook nog een een mogelijkheid om gestolen apparatuur op te geven en daarbij een legal.app om te kunnen checken of apparatuur die je wil kopen gestolen is of niet.

Voordeel ten opzichte van derde partij het is redelijk anoniem.
    Omdat het vrolijk melden van je apparatuur bij je profiel maakt iedereen weet wat je in huis hebt een een geoefend persoon achterhaalt je adres in mum van tijd.

Bijdrager
    Chorro

Het serienummer controleren met de doos, dat is al de helft. Zonder doos zou ik zoiets sowieso niet tweedehands kopen.

Mocht het serienummer niet overeenkomen, gedag zeggen en lekker verder zoeken. Je kan er dan van op aan dat het geen zuivere koffie is.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.