21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Vilscon

Hoe configureer je ‘geoptimaliseerd opladen’ zodat het werkt?

Ik was er vrij zeker van dat ‘geoptimaliseerd opladen’ niet werkt of niet goed werkt, maar vannacht had ik nogmaals de bevestiging. Ik moest er vannacht, heel plots, even uit. Het was 02:33 en mijn iPhone had in de draadloze oplader gestaan sinds 00:30. Mijn iPhone was 100% vol geladen, terwijl ik ‘bedtijd’ geconfigureerd had tot 08:30 en ik normaliter ook rond die tijd pas wakker word en er uit ga.

Zowel op mijn vorige iPhone X als deze 12 heb ik een overduidelijk idee dat geoptimaliseerd opladen niet weet wat mijn ritme is en dus maar ‘zo snel mogelijk’ mijn iPhone oplaad.

Is er een manier om dit te corrigeren?

Bijdrager
    KarelWillem

Wanneer de functie is ingeschakeld, wordt in bepaalde situaties het opladen van uw iPhone vertraagd bij een batterijniveau van 80%.

Dus wat is dan jouw probleem? Hij heeft toch min of meer gedaan wat hij moet doen?

Bijdrager
    Vilscon

Ik zou verwachten, dat als mijn iPhone mijn ritme kent, mijn iPhone om 6uur ’s ochtends nog 80% zou zijn. Dus om half 3 ’s nachts zou deze ook nog steeds 80% moeten zijn. Nee, in mijn ogen doet ie dus niet wat hij zou moeten doen.

Bijdrager
    KarelWillem

Bij 80% wordt het opladen vertraagd, niet gestopt.

Precies zoals het hoort.

Bijdrager
    mtooster

AI in telefoons is gewoon al zo ver, dat die al wist dat jij er vanacht plots uit zou moeten, voordat jij het zelf wist….

Inactief
    Anoniem

KarelWillem op 26 januari 2021 om 11:40
    Bij 80% wordt het opladen vertraagd, niet gestopt.

Precies zoals het hoort.

Nope. Het opladen wordt gestopt tot vlak voor het moment dat de telefoon denkt dat je ‘m gaat gebruiken. Even daarvoor zal ie dan tot 100% laden. Zie uitleg bij de instelling (of hier):

..leert de iPhone wat je dagelijkse oplaadroutine is, zodat deze pas verder oplaadt dan 80% wannneer je je iPhone nodig hebt.

In dit geval doet ie dat dus niet (tenzij hij inderdaad al zo slim is dat ie wist dat Vilscon om 02:33 moest piesen ?).

– Het kan zijn dat ie je ritme gewoon nog niet kent en dat het langer tijd nodig heeft. Ik vraag me af of de ‘bedtijd’ instelling wel wordt meegenomen door het algoritme.

– Dit zijn van die nieuwe hippe AI features, waarvan het volkomen ondoorzichtig is hoe, of, en wanneer ze hun werk doen. Je hebt er in ieder geval geen invloed op, behalve ‘feature aan’ of ‘feature uit’.

Bijdrager
    KarelWillem

Anyways… het maakt verder geen f.k uit. .;)

Inactief
    Anoniem

Jawel, het verlengt de levensduur van je batterij ☺️. Als de feature doet wat ie moet doen althans.. Ik heb in ieder geval niet zo’n geregeld leven, knappe AI die daar iets mee kan.

Bijdrager
    KarelWillem

Het verlengt het leven van de batterij als het laden tussen 80 en 100% vertraagd wordt gedaan (en dat wordt het).

Op het moment dat die op 100% is aangekomen zorgt de iPhone er alleen voor dat het dat ook blijft. Dat verkort op geen enkele manier je batterijduur (merkbaar).

Verder moeten mensen niet zo hyperen op opladen van hun telefoons. Dat heeft een stuk minder zin dan ze denken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Vilscon

<p class=”cite”>KarelWillem op 26 januari 2021 om 12:08</p>
    Het verlengd het leven van de batterij als het laden tussen 80 en 100% vertraagd wordt gedaan (en dat wordt het).

Op het moment dat die op 100% is aangekomen zorgt de iPhone er alleen voor dat het dat ook blijft. Dat verkort op geen enkele manier je batterijduur (merkbaar).

Verder moeten mensen niet zo hyperen op opladen van hun telefoons. Dat heeft een stuk minder zin dan ze denken.

https://tweakers.net/reviews/8592/5/vliegensvlug-weer-vol-hoe-we-telefoons-steeds-sneller-kunnen-laden.html?showReaction=15522510#r_15522510

Inactief
    Anoniem

Het principe achter deze ‘feature’ is dat het beter is voor een Li-ion batterij als deze niet-volledig opgeladen bewaard wordt. Dat verlengt de levensduur. Langdurig volledig opgeladen bewaren verkort die dus. Door deze optie zal de batterij uiteindelijk langer op 80% staan dan op 100% (bijna de hele nacht als het goed werkt en het om een geregeld leven gaat) en daardoor langer meegaan (in totaal, niet per dag!).

Eens met je laatste zin hoor, in het grote geheel maakt het allemaal weinig uit. Gewoon gebruiken die batterijen en er niet teveel over nadenken.

Bijdrager
    KarelWillem

Vilscon op 26 januari 2021 om 12:15

…Verder moeten mensen niet zo hyperen op opladen van hun telefoons. Dat heeft een stuk minder zin dan ze denken.

https://tweakers.net/reviews/8592/5/vliegensvlug-weer-vol-hoe-we-telefoons-steeds-sneller-kunnen-laden.html?showReaction=15522510#r_15522510

Yep.

De conclusie was duidelijk: snelladen kan zonder al te veel schade op de lange termijn, maar dan moet de telefoon tijdig terugschakelen naar een normaal laadniveau.

En hebben we het daar nu niet telkens over (80 tot 100% langzaam, en vanaf 100% met druppellading)?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Inactief
    Anoniem

KarelWillem op 26 januari 2021 om 12:46

En hebben we het daar nu niet telkens over (80 tot 100% langzaam, en vanaf 100% met druppellading)?

Jij telkens ja, Apple niet ??. Nogmaals: optimized charging stopt het laden bij 80% tot het AI algoritme denkt dat je bijna je telefoon van de lader haalt en laadt even daarvoor door tot 100%.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik reageer op de gegeven link, waarin netjes wordt uitgelegd en bevestigd wat een prima manier is om je accu te laden.

Dan kan je wel vinden dat AI dat beter doet (of moet doen), maar daar gaat het niet echt om. Gewoon laden – of dat nu tot 80 of 100% is – gaat tegenwoordig zonder allerlei trucs te gaan toepassen of je zenuwachtig te maken over het feit dat je telefoon zich niet aan die manier houdt.

Inactief
    Anoniem

We praten een beetje lang elkaar heen denk ik. In die AI heb ik juist weinig vertrouwen, en de vraag van Vilscon toont dat ook aan. Je zegt alleen 3x in dit draadje iets over de werking van deze feature dat feitelijk niet klopt (dat er langzaam wordt geladen tussen 80 en 100), daar ging het mij om.

Bijdrager
    Muscha

Dacht ook dat iOS wel zou kijken naar mijn ingestelde bedtijd, maar dat doet-ie niet. Pas nadat ik ‘Belangrijke locaties’ etc had ingesteld zoals beschreven onderaan https://support.apple.com/nl-nl/HT210512 werkte het na een tijdje op mijn iPhone 11 pro.

Bijdrager
    Vilscon

<p class=”cite”>Muscha op 2 februari 2021 om 12:08</p>
    Dacht ook dat iOS wel zou kijken naar mijn ingestelde bedtijd, maar dat doet-ie niet. Pas nadat ik ‘Belangrijke locaties’ etc had ingesteld zoals beschreven onderaan https://support.apple.com/nl-nl/HT210512 werkte het na een tijdje op mijn iPhone 11 pro.

Ik heb direct gekeken of dat het was, maar tevergeefs. Alle instellingen genoemd in dat artikel staan bij mij gewoon aan.

Vervolgens opnieuw gekeken naar de batterijstatus en blijkbaar stopt het laden toch ’s nachts. Hij laadt in 1 uur op om vervolgens om 01:30 ongeveer te stoppen met laden. Vervolgens wacht ‘ie tot ongeveer 03:45 en hervat ‘ie het opladen. Blijkbaar is er iets wat het laden triggert. Ik had m’n Watch om, maar niet wakker geweest.

Zal eens in de gaten houden of dit consequent rond deze tijd is, of dat ‘ie mijn slaapritme probeert te meten en zichzelf daarop aanpast. Herinner mij niet veel wakker te zijn geweest. Zal eveneens Sleepcycle weer eens installeren voor een slaapgrafiek en dat vergelijken..

Bijdrager
    Vilscon

Deze hoorde er nog bij.

Het valt mij wel op, en ik wil niet per se de discussie tussen Antwoordapparaat en Karel hervatten, dat ‘ie lijkt te druppelladen, want in de gestaakte laadtijd tussen 01:30 en 3:45 is ie toch een klein beetje gestegen. Net voor de stippellijntjes.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door Vilscon.
    Inactief
    Anoniem

Vilscon op 2 februari 2021 om 14:31
    … dat ‘ie lijkt te druppelladen

Altijd leuk hoor, discussies ?. Ik zie de lijntjes toch echt strak op 80% stoppen. Er komt geen druppel bij tót ie doorgaat naar 100%. Precies zoals ik (en Apple..) zei dus.

En verder heeft de AI bedacht dat ie om 06:00 op 100% moest staan zo te zien, naar die tijd moet je kijken. Hij verwacht blijkbaar dat je binnen een bepaalde tijd daarna de iPhone nodig hebt (geen idee welke marge er wordt genomen). Misschien dat dat nog wat opschuift als jij consequent om 08:30 de iPhone van de lader haalt.

Bijdrager
    Vilscon

Je ziet dat ‘ie aan het begin van je rode lijn, 3 verticale lijntjes net lager zit dan de lijnen ernaast. Maar het kan best zijn dat dat 78% is en de rest 80%. Daarnaast begint ‘ie al om 4uur verder te laden, terwijl ik had verwacht een uur of twee later pas. Wel valt op dat het laadproces van 80-100 een stuk trager is, dus dat is evt. positief te noemen. Dat ‘ie wel om 6uur al voldoende opgeladen is, vind ik weer aan de vroege kant. Wellicht is dat een ruime marge, want ik sta sowieso nooit eerder op dan 07:30.

Ach, in ieder geval fijn om te zien dat ‘ie toch wat doet, i.p.v. helemaal niks. Even komende tijd in de gaten houden. Vind het wel interessant.

Inactief
    Anoniem

Vilscon op 2 februari 2021 om 16:33
    Maar het kan best zijn dat dat 78% is en de rest 80%.

Dat lijkt me wel ja, want de 8 streepjes daarna zijn exact gelijk. Maar goed, we zijn wel aan het mierenneuken nu ?. Eigenlijk doet ie precies wat ie moet doen, alleen een uur of 2 te vroeg. Uiteindelijk heeft ie toch 3 uur minder op 100% gestaan in een nacht dan zonder de feature, dat telt aardig op in een jaar -> dus ‘gezonder’ voor de batterij.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.