26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:

Bijdrager
    alaska

Hoe check ik of mijn Mac 'geïnfiltreerd' is? (liefst gratis natuurlijk)

Ik klaagde laatst tegen mijn broertje (tevens mijn ‘systeembeheerder’) dat ik nog steeds op een oude versie van de Creative Suite werk, omdat ik de abonnementsgelden van de nieuwe (CC) te hoog vindt.

Mijn broertje dacht mij aangenaam te verrassen door een illegale versie te downloaden van de meeste recente versie, en die op mijn laptop te installeren, maar ik ben altijd nogal paranoïde over illegale software, en hierbij helemaal, omdat hij tijdens de patch het systeemwachtwoord moest invoeren.

Ik kwam halverwege het proces thuis en heb het stopgezet, en alles werkt als tevoren, maar ik ben toch bang dat een kwaadwillend persoon via dat patch-proces toegang heeft tot mijn laptop gekregen, onder meer door het invoeren van dat systeemwachtwoord.

Het betrof deze illegale versie:
    https://thepiratebay.org/torrent/18356027/Adobe_CC_2015_-_Ilustrator___Indesign___Photoshop___Patch

Mijn vraag:
    Hoe kan ik controleren of iemand nu remote toegang heeft tot mijn laptop, en mee kan kijken als ik internetbankier o.i.d.?

Of maak ik me te druk?

Bijdrager
    Absrnd

TimeMachine backup terug zetten, only way to be sure:)

Bijdrager
    KarelWillem

alaska op 4 april 2019 om 05:41
    …Of maak ik me te druk?

Ja.

;)

Dat systeemwachtwoord was nodig omdat die patch waarschijnlijk via ‘Terminal’ werkte.

En daarvoor moet je nu eenmaal toegang tot je systeem geven.

De kans dat iemand anders meekijkt op je computer is te verwaarlozen klein.

Verander voor je gemoedsrust je systeemwachtwoord (Systeemvoorkeuren > Gebruikers en groepen) nog even, en dan gewoon weer fijn verder computeren.

Bijdrager
    tarun

Malwarebytes installeren en draaien.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Eens met KW

Bijdrager
    GoeieDag

Eens met KW én Tarun.

Bijdrager
    imathijs

Ik weet niet welke applicaties je binnen Adobe CC gebruikt, en in hoeverre je eraan gebonden bent, maar misschien kun je eens kijken naar andere applicaties buiten adobe, zoals Affinity Serif. Dan kun je ook afstappen van de torrents. Ahoy.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>alaska op 4 april 2019 om 05:41</p>

Of maak ik me te druk?

Zoals KW al zei: Ja.

Ik kan uit ervaring zeggen dat de kans dat je Mac besmet raakt via deze weg bijzonder klein is. En al helemaal als je denkt dat ‘men’ mee kan kijken om je bank wachtwoord te achterhalen. (Dat lukt met gedachteloos klikken op alles wat je in je browser voorgeschoteld krijgt of met phishing mails 1000 maal ‘beter’).

Bijdrager
    pruus

Overwegen om over te stappen op Affinity. Goede software Photo en Designer, top ondersteuning, voor lage kosten. Alternatief op dit moment voor Photoshop en Illustrator. Nu is er ook een InDesign alternatief als beta te downloaden. Kun je gewoon proberen. En niks illegaal.

Bijdrager
    alaska

Dank voor alle antwoorden!

Even voor de duidelijkheid: ik gebruik geen illegale software.
    Toegegeven, in het verleden wel (toen ik nog een arme student was), maar ik wil tegenwoordig geen risico op besmetting meer lopen, en bovendien zijn de illegale versies vaak op den duur buggy omdat je ze niet kunt updaten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je perse met Photoshop wilt blijven werken is “Photoshop Elements 2019” ook nog een optie. Dat is een simpelere versie van het ‘echte’ Photoshop maar wel met genoeg features om een volwaardige vervanger te zijn. In de app store kost het €74. Dat is €20 duurder dan Affinity Photo maar dat is een éénmalige uitgave (geen abonnement dus).

Wel schijn je te moeten inloggen met je Adobe ID om het te kunnen gebruiken…(?)

Dat ID zou je al moeten hebben als je CC legaal gebruikt.

Bijdrager
    McJohn

Je wil geen risico op besmetting oplopen,… maar je post wel je link hier op het forum?
    Dat lijkt me hetzelfde als zeggen dat vlees eten moord is, en not done is, terwijl je een biefstuk aan het eten bent.

Bijdrager
    alaska

<p class=”cite”>McJohn op 7 april 2019 om 09:23</p>
    Je wil geen risico op besmetting oplopen,… maar je post wel je link hier op het forum?
    Dat lijkt me hetzelfde als zeggen dat vlees eten moord is, en not done is, terwijl je een biefstuk aan het eten bent.

Heb je wel mijn hele bericht gelezen?
    Het is de link naar de torrent die mijn broertje heeft gebruikt, zonder mijn toestemming.
    Ik ben dus zeker geen biefstuk aan het eten. En vlees eten is natuurlijk technisch gezien moord.

Bijdrager
    McJohn

En op een link kunnen mensen klikken, en mogelijks hetzelfde tegenkomen als jij omschrijft in je post.
    *Haalt schouders op en rolt met ogen*

Bijdrager
    GoeieDag

alaska op 7 april 2019 om 09:56
    En vlees eten is natuurlijk technisch gezien moord.

Het gebruik van antibiotica is technisch gezien moord.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>McJohn op 7 april 2019 om 10:13</p>
    En op een link kunnen mensen klikken, en mogelijks hetzelfde tegenkomen als jij omschrijft in je post.

Ergens op klikken/zoeken is één, het ook daadwerkelijk downloaden is twee. Alaska zegt geen illegale software te gebruiken. Zelf zal Alaska dus nooit bewust googlen op torrent sites e.d. (Zo iets gaat expliciet niet ‘per ongeluk’).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>alaska op 7 april 2019 om 09:56</p>

Ik dacht niet dat onze jagende voorouders dat zo zagen of stammen die nu ook nog van de natuur leven wat eigenlijk heel normaal is.

Technisch gesproken doet de moderne mens dat ook nog steeds zij het op een andere manier.

Bijdrager
    alaska

Dit is zodat lezers kunnen zien welke patch mijn broertje gebruikt heeft.
    Alsof niet bijna iedereen hier weet dat er illegale software te downloaden is op TPB…

Bijdrager
    alaska

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 7 april 2019 om 13:22</p>

Ergens op klikken/zoeken is één, het ook daadwerkelijk downloaden is twee. Alaska zegt geen illegale software te gebruiken. Zelf zal Alaska dus nooit bewust googlen op torrent sites e.d. (Zo iets gaat expliciet niet ‘per ongeluk’).

Klopt, ik had mijn broertje gevraagd welke patch hij had gebruikt, en hij stuurde me deze link. Er staat overigens ook het nodige legaal op TPB.
    Of iemand hier er iets illegaals download is zijn/haar persoonlijke keuze, ik zou het zelf afraden. Eerlijk gezegd snap ik wel waarom sommige studenten illegale software gebruiken – toen ik op de kunstacademie zat kon niemand het Adobe pakket betalen, en lang niet iedereen kon zich een (nieuwe of tweedehands) Mac veroorloven.

Bijdrager
    alaska

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 7 april 2019 om 13:32</p>

<p class=”cite”>alaska op 7 april 2019 om 09:56</p>

Ik dacht niet dat onze jagende voorouders dat zo zagen of stammen die nu ook nog van de natuur leven wat eigenlijk heel normaal is.

Technisch gesproken doet de moderne mens dat ook nog steeds zij het op een andere manier.

Niettemin nog steeds moord, tenzij die dieren een natuurlijke dood zijn gestorven, of zelf hun leven hebben beëindigd. Wat je daar vervolgens verder van vindt is aan een ieder zelf.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dit is natuurlijk nogal off-topic, maar wat is een ‘natuurlijke dood’? Als een mens een dier doodt puur voor voedsel omdat hij anders zelf sterft van de honger dan is dat eigenlijk heel natuurlijk.

Bijdrager
    alaska

Nee, dat is geen natuurlijke dood. De definitie van een natuurlijke dood is een dood ten gevolge van oorzaken als ouderdom of een ziekte.
    Maar goed, laten we hier verder geen discussie over voeren op One More Thing, want zoals je zegt wel érg off-topic.

Bijdrager
    GoeieDag

En het doden van dieren is geen moord. Dat woord, en de daarbij behorende implicaties, is voorbehouden aan het doden van mensen door mensen.

Wat je daar vervolgens verder van vindt is aan een ieder zelf.

Bijdrager
    McJohn

Mensen eh…😄

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

OMT, het enige forum waar je honger krijgt als je over computers e.d. praat…

Moderator
    Night

Inderdaad… Graag on-topic verder of in de Lounge hierover verder kletsen 🙂

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.