7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    bob0172

Hoe betrouwbaar en uitsluitend is de hardwaretest?

Ik heb op dit moment vrij ernstige problemen met mn macbook, ik krijg krakend geluid, zwaar slechte CPU performance en rare pieken,, ook maakt mn processor irritant pruttel geluid.

Als ik de hardwaretest doe geeft hij geen problemen aan. Maar is die test dan wel echt uitsluitend???

En test hij bv ook de firewirepoorten en de videokaart???

Bijdrager
    Buzz

Nee, natuurlijk is die test niet uitsluitend. Die test is vooral bedoeld om een aantal functies van je systeem langs te gaan. Handig als er bijvoorbeeld een klein foutje in een geheugen chip zit die bij normaal gebruik bijna nooit wordt aangesproken.

Je hebt last van een krakend en pruttelend systeem. Dan moet je gewoon direct terug naar de winkel voor een reparatie onder garantie.

Bijdrager
    Petje

Een processor kan geen pruttelend geluid maken..
    In bijna alle gevallen is dat het geluid van de Harde schijf of soms van een ventilatortje..
    Ook een defecte harde schijf zorgt voor slechte performance,, dus ik denk dat je deze moet vervangen..

Bijdrager
    Petje

Nog een aanvulling
    Apple dealers hebben van Apple een hardwaretest die wel sluitend is..
    Deze is helaas niet te krijgen als particulier , maar deze test duurt ongeveer een uur en haalt
    99,,99%% van de hardwarefouten naar boven.

Bijdrager
    iJoost

Het is een test. Die bewijst per definitie niet dat alles goed is. Hij kan wel laten zien dat er iets fout is.

Als je problemen hebt die zo af en toe optreden of problemen die niet door de test getest worden dan kan ie die heel goed missen.

(Ik heb zelf wel eens geheugen in een G4 gehad waardoor ik bergen kernel panics kreeg maar die de hardwaretest elke keer goed werd bevonden.)

Bijdrager
    appletick

Petje zou idd wel eens gelijk kunnen hebben. Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk een back-up maken, dat kan beter een keer teveel dan te weinig.

Bijdrager
    Marius1976

Kom ik weer met m’n atari 8bit verhalen.

Op mijn atari 8bit heb ik ook tig software matige hardware testen. Het werkt allemaal alleen als er ‘constante’ defecten zijn inderdaad, en niet als iets soms weigert.

Overigens zijn er voor atari 8bit ook een aantal hardware-matige hardware testers. Die zijn vele malen beter, omdat die echt bepaalde electronische circuits testen.

En nu dan de vraag (jawel, ik reageer niet alleen maar offtopic hehe): bestaan er ook (voor particulieren) van die hardwarematige testers, die bepaalde circuits van buitenaf testen, of is dat heden ten dage niet meer mogelijk met de complexe moederborden etc.

Ben benieuwd,
    Marius

p.s. bij AppleCare pakket zit ook een hardwaretest. Is die beter dan de standaard hardware test die bij de Mac wordt geleverd?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.