8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    rzwart2

Hoe bestanden terugzetten na schone installatie met Timemachine

Ik heb een IMac met Osx 10.7.3 maar met het migreren van mijn oude Mac naar mijn nieuwe veel te veel zooi meegenomen uit het verleden. De iMac is ook meteen hartstikke traag geworden. 

Vandaar dat ik met Timemachine op een externe HD een backup heb gemaakt, vervolgens 10.7.3 opnieuw heb geïnstalleerd met de bedoeling een select aantal bestanden terug te halen met Timemachine. 

Maar….na de schone installatie kan ik op geen enkele manier met Timemachine de bestanden terughalen omdat Timemachine de oude backs op de externe schijf niet ziet. Ik kan wel met de migratie assistent alles weer terughalen, maar dan ben ik weer terug bij af (of het eind).

Heeft iemand hier oplossing voor? Kort gezegd: backup maken, schone installatie en dan 1 voor 1 een aantal bestanden terughalen????

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit Apple forum.

In dit topic kan je uitvoerig lezen over back ups.

Bijdrager
    rzwart2

Dank voor jouw reactie Hans. In jouw genoemde staat in hoofdlijnen e.e.a. geschreven, maar geeft geen antwoord op mijn vraag helaas.

Bijdrager
    Anszje

Is de externe HD helemaal leeg in de finder?

Ik weet dat je via de migratie assistent ook een geavanceerde optie zou moeten hebben om te kiezen wat je terug kan halen uit je backup. Hier kun je dan systeemvoorkeuren, instellingen, etc leeg laten en alleen de mappen uit je thuismap aanvinken. Is dat misschien een idee?

Bijdrager
    rzwart2

Mijn extyerne HD is gewoon vol, de backup is oke. Ik heb deze maar weer in zijn geheel teruggezet, maar wil graag een keer de boel helemaal opschonen. De geavanceerde optie ben ik niet tegengekomen via Cmd R kon ik alleen een backuo in zijn geheel terughalen. Destijds lukte het ook niet om met de migratie-assistent keuzes te maken uit wat ik wel/niet wilde terughalen.

Bijdrager
    rzwart2

Heeft iemand nog een idee, want ik heb nog steeds geen oplossing en wil graag helemaal terug naar de “kooptoestand” en selectief terughalen.

Bijdrager
    stavos

Selectief terughalen kun je wellicht sneller handmatig doen. Je moet, zowel op de handmatige manier als met behulp van Time Machine, de bestanden die je terug wilt zetten toch per stuk op gaan zoeken.
    Je geeft aan je Mac al opnieuw geïnstalleerd te hebben en je kunt de Time Machine database niet bereiken. Zet in dat geval de volledige situatie terug (bijv. mbv. Migratie assistent), zoek alles op wat je straks ook op je Mac wilt hebben en maak daar handmatig een backup van. Voer vervolgens een schone installatie uit en zet handmatig je bestanden terug zoals gewenst.

Bijdrager
    whispering

Wat je kunt doen is het een kopie maken van de interne harddisk op de externe harddisk zodat je zeker weet dat je later kunt beschikken over alle bestanden die je nu hebt.

Daarna doe je een schone installatie op de interne harddisk.

Daarna zet je alle documenten die je wilt behouden met de hand terug in de mappen op de interne harddisk.

De programma’s die je wilt gebruiken moet je dan wel opnieuw installeren. Behalve dan de apple programma’s die de installer op de harde schijf zet.

Eventueel kun je nog voorkeuren meenemen van een aantal programma’s
    bijvoorbeeld van het mail programma of van Safari.

Bewaar de reservekopie op de harddisk nog wel een paar weken zodat je ook later nog bestanden terug kunt zetten die je in eerste instantie vergeten was.

Het is wat meer werk, maar je houdt wel een schoon systeem over.

Edit: Stavos was me voor. Ik denk niet zo snel blijkbaar.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.