21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    bonestaak

Hoe bestanden kopieeren (backuppen) naar een cloud?

Ik heb diverse clouds namelijk 3 abonnementen bij Google (gmail) 2 onedrives van 5 TB (inc) en daarnaast nog een free dropbox en 50GB Icloud.

De googles zijn zo even uit mijn hoofd 1 TB  en de onedrive(inc) 5 TB per stuk.  Oorspronkelijk gekocht om bij Plex te gebruiken maar die stopte ineens met het transcoden in de cloud.  Nou dan maar als extra backup gebruiken, voor zowel de Mac mini dan wel de media bestanden op de NAS.  8 maanden geleden begonnen met het synchroniseren,  hierdoor werd mijn Mac al zo vlug als dikke st..t  dus heel traag.  Ik vandaag eens in de clouds kijken,  staan prachtig alle mappen maar.. als je een map opent welke dan ook is deze gewoon leeg.  Gewoon zoals de clouds opgeven door het slepen op de cloud in de browser .. nee dan krijg je shortcuts.  Dus dan maar ouderwets de bestanden gewoon de opdracht geven Kopiëren en dan in het cloud scherm plakken,  ja dan krijg je dus  bestanden voorbereiden  1  … 10    1000  etc maar niet daadwerkelijk gaan kopiëren.  Na een half uur dan krijg ik de melding 12 GB  aan bestanden en nog 1249 uur te gaan.  Dat houdt dus in dat ik om een Terabyte te kopieren ongeveer 150 jaar nodig heb.  Wat gooit hier roet in het eten?  Mijn ISP doet ongeveer 2 Mb uploaden per seconde.  Dat ligt hier dus heel ver vandaan.

Sleutelbeheerder
    Night

Het probleem is dat deze cloud-oplossingen die jij omschrijft, allemaal sync oplossingen zijn. Dat wil zeggen dat alle cloudbestanden ook op je Mac staan. Dat is natuurlijk lastig als je het voor een backup wil gaan gebruiken, want dan staat alles dubbel op je Mac. En dat kan aardig in de GB’s lopen.

Normaal gesproken zet je bestanden in de OneDrive map. Die worden dan automatisch gesynct met de OneDrive cloud. Voor een backup is dat dus niet wenselijk.

Jij kan beter kiezen voor een echte backup oplossing, zoals BackBlaze (maar er zijn natuurlijk meer aanbieders).

Bijdrager
    Psmiles

Je kunt ook bij een Nederlands bedrijf backuppen: Transip

Zelfde orde van kosten.

Bijdrager
    GoeieDag

Eigenlijk snap ik weinig van het lange verhaal van TS. En ook niet van Night.

Want als je bestanden als backup in de cloud wilt zetten, moeten ze juist ook op je Mac blijven staan, anders is het geen backup, maar opslag elders.

En hiervoor voldoet iCloud prima, en werkt simpel & snel, o.a. via de Finder.

Dus wat is nou precies het probleem wat opgelost moet worden?

Bijdrager
    abbenhui

Ik gebruik FreeFileSync (free, dus) om mijn backup op iCloud van de iMac synchroon te houden. Werkt prima en vlot genoeg.
    Kan zijn dat het de eerste keer wat langer zal duren omdat alles dan overgezet moet worden, maar syncen gaat daarna vlot. Kan handmatig of automatisch.

Bijdrager
    bonestaak

@psmiles:  Ook die stack heb ik nog staan, was ooit een gratis actie.

@allen
    :  Ik moet dus niet synchroniseren,  (even icloud buiten beschouwing laten vanwege familieinstellingen).

Wat ik van voorheen weet is dat zodra ik sync stop dat dan ineens ook de bestanden worden verwijderd van mijn Mac,  hoe voorkom ik dat?

Bijdrager
    abbenhui

Wat ik van voorheen weet is dat zodra ik sync stop dat dan ineens ook de bestanden worden verwijderd van mijn Mac

Ik snap nu echt niet meer waar het over gaat …

Bijdrager
    lord anubis

NAS

Werkt goed,ik gebruik de standaard geinstaleerde software van QNAP. Weet niet wat jij gebruikt. Maar ik laat alles lokaal backuppen resp. synchroniseren, naar de NAS en dan snachts ratelt alles over als incremental BackUp naar Stack en OneDrive. Ik gebruik 1TB Stack, 2x 1TB onedrive, voor mijn NAS. Enige is dat via Stack het via een webdav acc gaat en dat het bij hen nog wat problemen geeft m.b.t de niet standaard webdav map en bestand namen. En de reeds opgeslagen grootte in de gaten houden.

Dropbox gebruik ik alleen als snelle sync tussen de her en der iMac, iPad’s e.t.c.

iCloud is weer de langzame so sllooowww sync versie, maar is leuk om je iPad te backuppen maar verder niet.

Van Mac naar OneDrive.

Ik heb tijdje terug ‘duplicati’ gebruikt, werkte maar was verder niet nodig omdat ik eerst alles naar de NAS stuur. Met Duplicati stel je Duplicati zo in dat je het naar je OneDrive drive stuurt. Dan in de OneDrive.app menu settings verberg je de BackUp map. Enige wat ik in de lokale OneDrive map heb staan is een tekstuele verwijzing dat er een verborgen backup staat in de Cloud OneDrive.

Let op!!, Je moet ook Mono installeren op zich geen ramp, maar het is weer extra onderhoud bij update’s.

@GoeieDag
    : , Via Icloud ga je syncen en dat is geen BackUp. BackUp is idd een opslag elders, los van wat je ‘thuis’ in je mappen hebt staan. Als je alles thuis verwijderd moet nog steeds je BackUp blijven bestaan en bij een sync, sync je alles weg.

@bonestaak: , Als je een sync inhoud verwijderd dan wordt alles weg gesyncd en dat is logisch, want het wil in sync blijven. Zet je de sync zelf stil, disable  dan blijft het bestaan. Als je het daarna lokaal of in de cloud of waar dan ook verwijderd, nog steeds geen probleem. MAARRR zet je de sync weer aan tja dan gaat het nog steeds weg.

Bijdrager
    Shmoo

En stop eens met de gedachte dat iCloud, Dropbox, OneDrive en Google Drive een soort USB-stickies of externe HD’s zijn maar dan online.

Bijdrager
    bonestaak

@Shmoo:  Ik ben inmiddels daarmee gestopt.

Bijdrager
    bonestaak

@Lord Anubis:   Ik ga inderdaad ook naar een dergelijke constructie toe,  ik had al zoiets voor de bestanden op mijn nas (bij mij Synology DS218+)  Maar ik gebruikte tot nu toe nog Timemachine om mijn Mac te backuppen naar de Nas,  maar die werkt niet lekker.

Ik zag dat die Duplicati  ook beschikbaar is voor de Synology.

Bijdrager
    GoeieDag

lord anubis op 24 februari 2019 om 14:40
    Via Icloud ga je syncen en dat is geen BackUp. BackUp is idd een opslag elders, los van wat je ‘thuis’ in je mappen hebt staan. Als je alles thuis verwijderd moet nog steeds je BackUp blijven bestaan en bij een sync, sync je alles weg.

Nee hoor, een backup is een precieze kopie van jouw computer, zodat je na een hardware probleem (bv kapotte HD), of diefstal, brand en ander malheur, weer verder kunt gaan (op een andere pc) precies zoals je bezig was.

Een backup zelf beschermt je dus niet tegen het de gevallen dat je zelf stommiteiten uithaalt, als het weggooien van bestanden die je achteraf had willen behouden. Daarvoor heb je bv de prullenbak nog.

Wat jij bedoelt is een archief, met allerlei versies van bestanden en statussen van je computer.

En daar in bv Time Machine heel goed is. Helaas nog niet in iCloud neer te zetten (maar dat gaat vast nog wel komen).

Bijdrager
    lord anubis

<p class=”cite”>GoeieDag op 25 februari 2019 om 02:37</p>

lord anubis op 24 februari 2019 om 14:40
    Via Icloud ga je syncen en dat is geen BackUp. BackUp is idd een opslag elders, los van wat je ‘thuis’ in je mappen hebt staan. Als je alles thuis verwijderd moet nog steeds je BackUp blijven bestaan en bij een sync, sync je alles weg.

Nee hoor, een backup is een precieze kopie van jouw computer, zodat je na een hardware probleem (bv kapotte HD), of diefstal, brand en ander malheur, weer verder kunt gaan (op een andere pc) precies zoals je bezig was.

Een backup zelf beschermt je dus niet tegen het de gevallen dat je zelf stommiteiten uithaalt, als het weggooien van bestanden die je achteraf had willen behouden. Daarvoor heb je bv de prullenbak nog.

Wat jij bedoelt is een archief, met allerlei versies van bestanden en statussen van je computer.

En daar in bv Time Machine heel goed is. Helaas nog niet in iCloud neer te zetten (maar dat gaat vast nog wel komen).

Eh jij begint over een kloon. Backup behoeft niet een kopie te zijn. Een backup kan een archief bevatten of bestaan uit. En een archief is zelfs niet 1 op 1 gelijk aan een incremental backup. Ook in je verhaal begin je over zaken die ik niet aanhaalde.

@bonestaak – Net wat shmoo schrijft, het kan dan wel fysiek een hdd zijn of wat dan ook, of een emmer vol met water, maar denk aan de functie. Alhoewel deze vaak belabberd beschreven is, want op het web vind je ook opslag/cloud bedrijven die de sync mogelijkheid een backup vinden.

Bijdrager
    GoeieDag

Je hebt gelijk, je moet het ruim zien: alle bestanden die je dubbel hebt op verschillende media, is een backup. Dus zolang je bestanden op je Mac ook in iCloud hebt, heb je daarvan een backup.

Voor de rest semantisch gezeik.

Sleutelbeheerder
    Night

Een backup moet ervoor zorgen dat je na ‘problemen’ weer verder kan gaan waar je gebleven bent. Dat kan met een bootable clone, met een Time Machine backup maar niet met een zgn. iCloud backup. Pas als je alles off-site hebt staan – dus je bestanden en je OS en apps, is er sprake van een echte backup. En dat kan nu eenmaal niet als je bestanden mirror-ed uit een sync folder.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Je zegt media-bestanden (en TERABYTES!!!), dus dat moet met een NAS. Zie Anubis en Shmoo.

Synology en Time Machine gaat echt wel lukken.

Cloud-services zijn prima voor kleinere mappen.

Bijdrager
    Beech

<p class=”cite”>GoeieDag op 25 februari 2019 om 20:48</p>
    Je hebt gelijk, je moet het ruim zien: alle bestanden die je dubbel hebt op verschillende media, is een backup. Dus zolang je bestanden op je Mac ook in iCloud hebt, heb je daarvan een backup.

Voor de rest semantisch gezeik.

Semantisch gezeik ?

Een back-up of reservekopie is een kopie van gegevens die zich op een gegevensdrager of binnen een applicatie bevinden om deze te kunnen herstellen mochten ze beschadigd raken. Meestal wordt de term back-up gebruikt voor gegevens op bijvoorbeeld de harde schijf van een computer, maar ook van gegevens op andere dragers zoals een simkaart, binnen een applicatie zoals een databasemanagementsysteem of zelfs niet-elektronische gegevens zoals een adresboekje kan een back-up gemaakt worden. Deze kopieën worden preventief gemaakt om belangrijke gegevens veilig te stellen voor het geval de gegevens op de originele drager verloren gaan of beschadigd raken.

Bron

Bijdrager
    lord anubis

<p class=”cite”>aartjan.nl/blog op 26 februari 2019 om 10:02</p>
    Je zegt media-bestanden (en TERABYTES!!!), dus dat moet met een NAS. Zie Anubis en Shmoo.

Synology en Time Machine gaat echt wel lukken.

Cloud-services zijn prima voor kleinere mappen.

Dat was voor mij de reden om alles via de NAS s’nachts te doen. Net na de virus scan, dan weet ik dat alle data in rust is en de backup naar een extern service consistent is. En minder netwerk resources verbruik tijdens het werken overdag of s’avonds.

Wel zo dat de eerste keer het effe een aantal dagen kan duren. Zit trouwens met het idee om mijn tweede NAS bij mijn zoon te zetten en dan van hier naar daar te backuppen/repliceren, en van daar uit 1x per week naar de cloud/externe service. Kunnen dan onze data bij elkaar beveiligen e.t.c.

Als ik het via de computer doe en je heb b.v 25 bewerkte bestanden in je project, ALLEEN ALS VOORBEELD – PSD-IMAGES/HTML/CSS/JSON/JS whatever, die halverwege gebackup worden dan heb je geen consistente backup. De data die je nog net na of tijdens het backupen hebt veranderd staan dus morgen pas in je BU. Leuk als je moet restoren.

Bijdrager
    GoeieDag

Beech op 28 februari 2019 om 11:17
    Een back-up of reservekopie is een kopie van gegevens die zich op een gegevensdrager of… etc

Dat is dus precies wat ik zeg. Zolang je bestanden als duplicaat elders hebt, kun je spreken van een backup. Hoe je dat precies doet, hangt af van de prioriteiten die je stelt, het belang van de data en zo nog meer. Gezeik is als je een kloon geen backup noemt, om whatever voor reden.

Ook iCloud is een prima mogelijkheid om bestanden te backup-en.

Bijdrager
    lord anubis

Wel eens de opmerking gehoord van een fiets is een vervoersmiddel, maar een vervoersmiddel hoeft niet per se fiets te zijn.

<Een GoeieDag Mode ?>Ben vandaag de ‘dag’ in een ‘goeie’ bui, stort €25 euro naar me en je krijgt gezijk eh, gelijk. ? Goh, GoeieDag zeg, die woorden vliegen hier ook zo rond door elkaar.

</Een GoeieDag Mode ?>

Bijdrager
    GoeieDag

Mijn zegen heb je.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.