7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Toshii

Hoe belangrijk is Vram? is 256mb voldoende?

Ik ben aan het uitkijken voor een nieuwe mac en ik ben nog tussen een aantal modellen aan het twijfelen.

Met name de Macbook pro 15″ 2.0 Ghz met een GPU met 256mb vram en de 2.2Ghz met 1gb vram. Deze laptops komen ook met de geintegreerde GPU van Intel: HD 3000.

Ik gebruik o.a. Photoshop, Indesign, Lightroom, Autocad, Sketchup en in de toekomst misschien ook 3Ds Max en Final Cut pro.
    Gamen doe ik niet.

Ik lees op sommige fora dat het vooral die Cpu en de Ram zijn die bepalend zijn voor de snelheid bij deze programma’s en eventueel bij het renderen. Is dat ook echt zo? en is de macbook met 256mb vram voldoende voor mijn werkzaamheden? (icm met de geintegreerde GPU).

De reden dat ik zo twijfel is omdat deze modellen nu in de uitverkoop zijn bij mediamarkt, omdat deze week de nieuwe macbooks zijn verschenen (kleine veranderingen)

De low end van de nieuwe macbooks heeft wel 512mb, maar als dat toch niet belangrijk is kan ik dat geld beter gebruiken voor meer Ram.

Bijdrager
    Afroman

VideoRAM is handig als je real-time gaat renderen. Wat jij allemaal gebruikt zijn applicaties die wel gewoon applicatiesveel/snel videogeheugen nodig hebben. Kijk, 256 is wel voldoende. maar Autocad en dergelijke vraagt wel echt een hoop. En daarnaast. Als je voor de 256 gaat gaat de gedachte altijd knagen “waarom ben ik niet voor de 1 Gb gegaan”.

Zeker met jouw doeleinden. (dan doel ik op Photoshop, video-edittin, animeren CAD)

Bijdrager
    Timp

+ vRam is achteraf niet te upgraden

Bijdrager
    TBITW

Mij lijkt 256 mb voor photoshop e.d. genoeg.
    Het lijkt me dat 3Dsmax en Final Cut Pro wel redelijk zullen lopen op de 15″ modellen.
    Zelf heb ik een 13″3 macbook late 2008, en die heeft alleen een Intel GMA 3100 met 144MB vram en hier werkt Final Cut wel op, alleen niet zo snel.

ik zou als ik genoeg geld had wel voor 2.4 gHz Quad-core gaan. Maar dat is ook een persoonlijke keuze.

Bijdrager
    TBITW

(conclusie)
    voor video en 3d is meer vram beter.

Bijdrager
    Toshii

Bedankt voor de (Snelle) reacties! Iedereen raad tot nu toe de mac met meer ram aan dus. Dat dacht ik ook wel inderdaad. maar zou de 512 niet voldoende zijn voor deze programmas? Ik wil ook graag de 2.4 ghz hebben, maar dacht het geld beter te kunnen besteden aan meer Ram ( niet Vram), omdat ik dacht dat dat belangrijker was voor de genoemde programmas.

Bijdrager
    Afroman

Ik zou voor meer VRAM gaan. Maximale. Want het VRAM kan je niet upgraden. Je harddisk en je geheugen wel.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.