6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Broer T.

Hoe back-up NAS op externe HDD?

Niet direct een Mac-onderwerp, maar vanwege de verschillen in formatteren stel ik mijn vraag toch even hier.

Het zit zo (lang verhaal):

Ik heb een Netgear ReadyNas 312 met 2×2 TB in Raid 1. Ca 400 GB is in gebruik. Ik moet een update op de NAS installeren, maar dat lukt niet. Ik ben erachter gekomen dat ik eerst terug moet naar de fabrieksinstellingen, en dan lukt het wel (als het goed is).

Voordat ik dat doe wil ik een back-up van mijn NAS op 2 externe HDD’s maken. Je weet immers maar nooit.

Ik heb dat geprobeerd op een 1 TB WD Elements HDD USB 3.0. Daarbij heb ik de back-upfunctie van de NAS gebruikt, ‘data’ gekopieerd, en de WD Elements aan een USB 3-poort gehangen. Maar in plaats van de 400 GB data die op de NAS staat, schreef hij de volle 700 GB beschikbare ruimte op de WD Elements vol, en werd de back-up nooit voltooid.

Zou dit aan de formattering van de externe HDD kunnen liggen? Welke moet ik hebben?

Dank voor alle hulp alvast!

Robert

Bijdrager
    Absrnd

Als het 400Gb aan gewone bestanden zijn, dan kan deze toch handmatig overzetten naar de andere schijf ?

Bijdrager
    Broer T.

Dank @Absrnd, dat is inderdaad ook nog een optie. Niet meteen aan gedacht.

Maar het zou toch moeten kunnen?!

En anders inderdaad maar jouw suggestie.

Bijdrager
    makasa

vreemd als je voor een update de bestanden moet verplaatsen en terug moet naar fabrieksinstellingen. Als je dat voor elke update moet gaan doen is niet echt logisch. Is er niet iets anders aan de hand?

Bijdrager
    Absrnd

het kan zijn dat de NAS backup meer data mee kopieert, die van belang is voor de NAS

Het is geen slecht idee, om nu nog een backup te maken, nu het nog niet zoveel data is,
    en gelijk een goede test om te zien of je de update kan doen, zonder elke keer een backup te hoeven maken:)

doe een handmatige backup, installeer de update, en check of de originele data onveranderd is.

Bijdrager
    Broer T.

Er is inderdaad een bug mbt versie 6.2.2. En de NAS kopieert meer data mee.

Ik heb mijn vraag vanavond ook op het Readynas-forum gesteld, en daar kreeg ik onderstaand antwoord, waarin beide issues aan bod komen. (Wie een vertaling wil kan me pm’en.)

You shouldn’t need to do a factory reset to upgrade to 6.2.2. Some users are having issues with 6.2.2 (I am not myself, but several posters are). So I wouldn’t rush to install it. It wouldn’t surprise me if there were a 6.2.3 in January…

But you should be able to back up the NAS anyway (as RAID doesn’t guarantee your data is safe).

Your problem is that snapshots are being saved to the external drive. They take little space on the btrfs disk volume, but when copied to the external drive every snapshot has the same size as the main folder did when the snapshot was taken. This is not related to the format of the external drive.

One work around is to adjust the settings so that snapshots aren’t accessible [they are still there, but only seen by administrators], and back up share by share.

There is a somewhat more complicated work around – which is to use rsync for backup, and exclude the snapshot directories.

You could also delete all your snapshots manually and temporarily disable them. That will work once, but it is better if you have a regular backup schedule for the NAS.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.