10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    MacSullivan

Hoe automatisch rebooten na kernel panic?

Is er een manier om automatisch een reboot te doen na een kernel panic?

Bijdrager
    Sentitel

Uhmm… Heb jij zo vaak een Kernel Panic dan?

Bijdrager
    Dick de Roos

Volgens mij is het de bedoeling dat er opnieuw wordt opgestart. Sterker nog, ook volgens Apple : “als een kernel panic optreedt, reageert de computer niet meer”.
    Er zit niet veel anders op dan de Powerknop in te drukken lijkt mij.
    Toevoeging: in de latere versie van het OS wordt zelfs letterlijk op het scherm getoond:

You need to restart your computer. Hold down the Power button for several seconds or press the Restart button
    Voor het gemak heb ik alleen de engelse versie daarvan weergegeven. :)

Bijdrager
    MacSullivan
    ”Dick

…Er zit niet veel anders op dan de Powerknop in te drukken lijkt mij.

Daar zit eigenlijk het probleem. Door mijn slechte hand-/armfunctie (spierziekte) kan ik niet zelf mijn computer herstarten. Het gebeurd niet zo vaak, maar als het gebeurd is het wel lastig dat ik niet zelfstandig weer verder kan gaan.

Bijdrager
    sypie

Misschien een stekkerdoos met een schakelaar ergens aanbrengen waar jij er bij kunt. Als je dan een kernel panic mocht krijgen dan kun je de schakelaar omzetten en weer aan. ik weet alleen niet of de Mac dan zelf opstart, na spanningsonderbreking.

Wat ook kan, dat hangt een beetje van je Mac af: een extern knopje maken waar je makkelijker bij kunt, en die aansluiten op de contacten waar normaal de aan/uit knop op gesoldeerd is. Misschien kan een Apple reseller je hier bij helpen met het oog op klantvriendelijkheid?

Bijdrager
    Oppie

Beste oplossing: doe iets aan die kernel panic’s; ze horen eigenlijk nooit op te treden.

Tijdelijk alternatief: zorg voor een verlengsnoer met een daarin (zelf gemaakt?) een voet-bediende aan/uit knop; na een KP zet je de stroom af en weer aan.
    (Dat moet met HFS+ Journaled geen probleem geven…)

Oh ja, dan moet wel auto-opstart na stroomonderbreking aanstaan: Systeemvoorkeuren>Energiestand>Opties.

Bijdrager
    MacSullivan
    ”sypie”

Misschien een stekkerdoos met een schakelaar ergens aanbrengen waar jij er bij kunt. Als je dan een kernel panic mocht krijgen dan kun je de schakelaar omzetten en weer aan. ik weet alleen niet of de Mac dan zelf opstart, na spanningsonderbreking.

Wat ook kan, dat hangt een beetje van je Mac af: een extern knopje maken waar je makkelijker bij kunt, en die aansluiten op de contacten waar normaal de aan/uit knop op gesoldeerd is. Misschien kan een Apple reseller je hier bij helpen met het oog op klantvriendelijkheid?

Dit is inderdaad wel iets waar ik aan gedacht heb. Misschien anders via X-10 zodat ik het met een ab kan doen. Bedankt voor de tips.

”Oppie”

Beste oplossing: die iets aan die kernel panic’s; ze horen eigenlijk nooit op te treden.

Mee eens, maar ze komen te weinig voor om makkelijk te debuggen, alhoewel ik wel het vermoeden heb dat het aan mijn EyeTV software/hardware ligt.

Tijdelijk alternatief: zorg voor een verlengsnoer met een daarin (zelf gemaakt?) een voet-bediende aan/uit knop…

Die zelfde spierziekte zorgt er helaas voor dat mijn voeten nog minder in staat zijn een schakelaar om te zetten. :mrgreen::wink:

Het liefst zou ik dus iets automatisch willen. Ook handig voor als het keer ’s nachts gebeurd en ik ben aan het downloaden. Voor linux zijn er wel oplossingen dus ik dacht voor OS X misschien ook wel.

Bijdrager
    sypie

Maak je heel toevallig gebruik van een electrische rolstoel waar een computertje ingebouwd zit? Op die manier zou je een afstandsbediening kunnen aansturen. Ik heb dit eens gezien tijdens mijn werkzaamheden, een persoon had een plotselinge spierziekte, zeer zeldzaam, opgelopen en kon ook deuren openmaken met een aangepaste afstandsbediening die aangestuurd werd door een uitgang van de computer van de rolstoel.

Waar je ook om moet denken is dit: systeemvoorkeuren> energiestand > opties > 4e vinkje >start automatisch op na stroomstoring.

Op die manier kun je dus met een stekkerdoos/relaisschakeling werken.

Bijdrager
    Stadsman

Hier is een goede site met info over oorzaken van en oplossingen voor kernel panics. Een belangrijke oorzaak is een probleem met ram modules dus wellicht is het zinvol om je geheugen eens goed te testen.

Bijdrager
    MacSullivan

Bedankt voor de reacties. Een oplossing met een extrerne schakelaar is wel te doen, maar mijn voorkeur ging uit naar een software matige oplossing. Bij een BSD in windows en bij een kernel panic in linux is het ook mogelijk, dus dacht dat het niet zo heel moeilijk moest zijn.

De kernel panic die ik gisteren kreeg en de aanleiding was om dit topic te openen, heb ik kunnen achterhalen. Ik heb een nieuwe logitech muis (VX Nano) en de driver hiervoor veroorzaakt de kernel panics. Er zijn meer mensen met dit probleem, dus ik hoop dat logitech snel met een update komt.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.