4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    MDF

Hoe automatisch detecteren of audiosignaal wegvalt?

Hallo

Ik hoop dat ik goed zit in deze subcategorie…
    Heb een vraagje om met me mee te denken over iets. Als het met een Mac kan worden opgelost des te beter…:-)

In een ziekenhuis wordt een NUC (kleine minicomputer) gebruikt om een streamingsignaal te ontvangen (radio). Dit zou evengoed een Mac Mini kunnen zijn maar dat is niet het probleem…
    Het streaming-audiosignaal wordt met VLC afgespeeld en daarna via een audiokabel verbonden naar het interne distributiesysteem van het ziekenhuis zodat alle kamers dit kunnen beluisteren. In totaal zo’n 1000 patiënten…

Nu gebeurt het soms dat de audiostream wegvalt. De webradio blijft wél uitzenden maar om een of andere reden valt audio soms even uit. De VLC stopt er dan mee en moet telkens handmatig herstart worden. Dat handmatig herstarten doe ik remote op afstand. Auto herstart van VLC op vaste tijdstippen hebben we ook geprobeerd maar dan neemt aantal onderbrekingen precies zelfs nog toe. Normaal op een maand frequentie uitvallen is dat 1 à 2 keer per maand.

Mijn vraag nu… bestaat er op een of andere manier (software- of hardwarematig) een mogelijkheid om te detecteren dat de audio wegvalt en dat er AUTOMATISCH een email wordt gestuurd naar mij (zodat ik handmatig kan ingrijpen en de VLC herstarten)? Of zie jij andere oplossingen?

Alvast erg bedankt voor het meedenken !

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door MDF.
    Bijdrager
    KarelWillem

De vraag is eigenlijk:

– valt het audio-signaal ècht weg

– of is het VLC die een glitch geeft

En: is er al eens iets anders geprobeerd dan VLC?

Ik snap dat je voor een hoeveelheid als 1000 patiënten niet gaat lopen experimenteren, maar wellicht kan op kleine schaal eens gekeken worden of het niet precies VLC is die de problemen veroorzaakt? Of dat een andere manier van streamen ervoor zorgt dat het signaal wel ALTIJD doorgegeven blijft worden.

Bijdrager
    T-sec

Als radio streamen via VLC problemen zou geven waarom probeer je dan niet eerst een andere optie? Je hebt tal van websites zoals nederland.fm waar je op een radiozender kunt klikken die gelijk begint met spelen, zonder tussenkomst van aparte software. Vaak hebben radiostations ook hun eigen website met een [listen live] knop waar je de specifieke radiostream kunt afspelen, ook weer zonder tussenkomst van aparte software.

Bijdrager
    MDF

Bedankt voor je reacties.

@KarelWillem

De radiostream blijft zelf behouden. Als je online luistert blijf je gewoon muziek horen. De reden waarom de VLC soms uitvalt is als de ICT-afdeling van het ziekenhuis zelf zorgt voor een onderbreking door een switch, router, IP-kabel of wat dan ook even dient te onderbreken voor IT-werkzaamheden. Hierin hebben wij geen inbreng, het is een groot ziekenhuis en dan dient er af en toe een verbinding kortstondig even onderbroken te worden. Dit gebeurt denk ik wel in alle bedrijven. Maar meestal bij een computer als de netwerkverbinding kortstondig wegvalt, dan merkt de gebruiker dit zelf niet eens. Bij een radiostream is dat natuurlijk anders en hoor je ineens niets meer.

Het is dus niet de VLC die de storing veroorzaakt. Bij Mediaplayer of enkele andere players is dit evengoed zo.Hebben we ook eerder getest en idem fenomeen.

@T-sec

Ja ik ken het systeem van de radiostations. De stream die wordt uitgezonden is namelijk ons eigen radiostation…:-)
    Ik ben werkzaam bij een ziekenhuisomroep. Maar omwille van verschillende campussen op verschillende locaties wordt de verdeling van het signaal in het ziekenhuis verdeeld via internetradio. Ook via onze website of online portals kan iedereen zo gemakkelijk naar ons luisteren, ook van thuis uit.
    Bij een portal of luisteren via onze website maak je gebruik van een ingebouwde player via de portal of onze website. Maar als je thuis luistert en de netwerkkabel bij jou thuis even onderbreekt dan stopt ook de streaming. En als je wilt dat het signaal hervat dien je manueel even terug op de playknop te klikken. Bij VLC dienen we dan te herstarten en wordt de audiostream terug (automatisch) geladen en heb je terug signaal.

Maar… je hebt me allebei wél ergens geholpen ! Bedankt !
    Met te verwijzen naar de radiostream bedenk ik dat ik in de console van de streaming-provider kan gebruiken en kijken bij de luisteraars van het station hoeveel er actief zijn op dat moment en vooral welke IP-adressen er aan het luisteren zijn. Dan hoef ik de audiostream niet te monitoren aan de VLC !!!

Als ik dan via een (nog te maken) script automatisch regelmatig kan checken via de streaming-provider (om het kwartier of zo) of het IP-adres van de NUC met VLC er nog bijstaat dan is de conclusie dat de VLC nog online is. Staat het IP-adres er niet meer bij dan is de verbinding verbroken. En dan kan via het script een automatische warning-mail gestuurd worden. We kunnen dan handmatig via remote de VLC herstarten.

Thanks !

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door MDF.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.