14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    MacBlade

Hoe 25P te capturen in FCP?

Ik heb sinds kort de Canon HV 20 HDV camera.
    Met deze kun je ook HDV in progressive mode opnemen.
    Als ik dit met FCP capture (preset 1080 25P) worden de clips toch 1080i., tenminste als ik de film kenmerken bekijk.
    Wat is de preset die ik moet gebruiken / maken?

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Sequence preset HDV 1080p25
    Capture preset HDV
    Device control HDV firewire 25 fps

By capture window ff checken dat je niet onnodig veel audio sporen captured

Bijdrager
    coenremmelts

Mijn Sony FX7 (HD) zou dit ook moeten kunnen,
    Ik snap alleen niet wat het voordeel is van dat 25p ipv 1080i?
    Kan iemand mij uitleggen wat het betekend ?
    Dankjewel

Bijdrager
    MacBlade

meneer Guggenheimer,
    Dat is de preset die ik gebruik maar dan toch onder item properties krijg ik 1080i 50 te zien.
    Ik zal nog een keer naar de output van m’n camera kijken.
    Vreemd is ook dat als ik een nieuwe sequence aanmaak op 1080 25 p en er dan de “25P” clipjes erin sleep, ik de melding krijg dat instellingen niet overeenkomen en of ik het wil aanpassen (FCP2).

Bijdrager
    SeaTrue

Ik ben er een beetje van op de hoogte, maar het zou ook kunnen dat ik het helemaal mis heb…

In video heb je verschillende soorten resoluties:
    1920*1080 (Full HD)
    1280*720 (Normal HD)
    768*576 (PAL-SD)

Bij high definition (de 2 bovenste) wordt deze resolutie aangesproken met het laatste getalletje. Je hebt dus 1080 en 720 high definition. Meestal komt hier dan nog een P of een I achter, maar das voor straks.

Verder heb je verschillende framerates. In Europa (PAL) is dit standaard 25 frames per seconde. In America (NTSC) is dit 30 frames per seconde (en soms zelfs 29,97fps). Film die analoog is opgenomen (die je in de cinema ziet, opgenomen op pellicule) is meestal opgenomen op 24 frames per seconde.
    Dit zijn zo ongeveer de standaardframerates. Sommige cameras kunnen ook andere framerates opnemen (bijvoorbeeld 50 of 60fps, kan handig zijn voor slow motion. Op de IBC dit jaar stond er ook een met 1 miljoen fps).

Dan de lettertjes die erachter staan. De i staat voor interlaced, en de P voor progressive. Een frame (kan) worden ingedeeld in een soort van subframes, field genaamd. Als je aan elke horizontale lijn een nummer geeft, en je neemt enkel de even nummers samen, dan is dit een field, en het andere field is dan de oneven nummers. Deze worden dan heel snel na elkaar getoond. Deze fields kan je heel goed zien bij een stukje interlaced video waarin snelle beweging te zien is.

Bij progressive daarintegen heb je ‘volledige’ frames. En dus krijg je scherpere bewegingen.
    Film op pellicule is altijd progressief. Bij een oud (crt) televisietoestel is het ook zo dat eerst de even en dan de oneven lijnen worden opgebouwd (interlaced). Bij de nieuwe plasma en lcd’s hoeft die niet meer (afbeelding wordt ineens op het scherm getoond) en dus begint progressief zijn opmars te maken. Ook omdat veel mensen de film-look willen evenaren.

Ik hoop dat bovenstaande een beetje duidelijk is:x

-> Dus: het grote verschil tussen 1080i en 1080p is dat 1080p uit hele frames betaat, en 1080i uit halve frames. 1080i heeft dus een ccd (of cmos sensor) van een minder hoge resolutie nodig. Bij 1080p moet de resolutie dubbel zo groot zijn als bij 1080i.

Het grote verschil bij 1080i en 720p (als ik het goed heb, zijn beide mogelijkheden even groot in termen van opslag) is dus dat je bij 1080i grotere beelden hebt (lees: beelden met een hogere resolutie) maar er kunnen wel problemen optreden bij snelle bewegingen, en als je een screenshot ervan wilt nemen zal je wel op problemen kunnen stuiten. Bij 720p zijn je beelden wel kleiner, maar je hebt wel elke keer een volledig beeld, wat dus beter is voor snelle actie, en als je er screenshots uit wilt gebruiken voor later gebruik.

Ik hoop dat het wat duidelijk was, en dat het ook een beetje correct was :innocent:

-Sam

Bijdrager
    acb
    ”Avrilfan.nl”

Mijn Sony FX7 (HD) zou dit ook moeten kunnen,
    Ik snap alleen niet wat het voordeel is van dat 25p ipv 1080i?
    Kan iemand mij uitleggen wat het betekend ?
    Dankjewel

Met progressive maak je als het ware echt 25 fotootjes per seconden, interlaced maakt gebruik van horizontale beeldlijnen die in elkaar worden gezet. Progressive levert veel mooiere en filmischer beelden op. Zeker met opnames met veel beweging zul je het verschil merken. Maak maar eens wat proefopnames dan zul je het merken. Maak je iets voor het web dan zou ik sowieso op progressive draaien, dan heb je ook geen last van beeldlijnen die je duidelijk ziet.

Bijdrager
    SeaTrue

waarom doe ik zoveel moeite, als het ook zo kort als hierboven kan…:x

Bijdrager
    acb
    ”samheijens”

Dit zijn zo ongeveer de standaardframerates. Sommige cameras kunnen ook andere framerates opnemen (bijvoorbeeld 50 of 60fps, kan handig zijn voor slow motion. Op de IBC dit jaar stond er ook een met 1 miljoen fps).

Ik hoop dat het wat duidelijk was, en dat het ook een beetje correct was :innocent:

-Sam

1 miljoen lijkt mij heel erg sterk Sam…. De Weisscam is al erg heftig met zijn 1150 Fps, daarnaast denk ik ook niet dat dat te belichten valt, 1 miljoen Fps…..?

Bijdrager
    SeaTrue
    ”acb”
    ”samheijens”

-Sam

1 miljoen lijkt mij heel erg sterk Sam…. De Weisscam is al erg heftig met zijn 1150 Fps, daarnaast denk ik ook niet dat dat te belichten valt, 1 miljoen Fps…..?

zoekt het brochuretje…

brochure gevonden:
    inderdaad 1 miljoen frames per seconde, met een ultrahigh-speed high-sensitivity CCD met 300.000 pixels.

De camera stond bij de “New Technology Campus” op de IBC. Even met die japanners gesproken (spraken nederlands!) . Er zijn er nog maar 2 van op de wereld, en zijn ontzettend duur.

Even kijken of ik er ook een website van kon vinden. De beelden die ze daar toonden (en live opnamen) waar in ieder geval zeer indrukwekkend.

Bijdrager
    acb

Whow, maar dan neem ik aan dat dat een industriele camera is en niet voor in de video en film wereld?

Bijdrager
    SeaTrue

portable, staat op hun brochure, het ding was ook niet echt groot. Er was geen speciale hoger belichting. Wel hadden ze een soort van ventilator die voor een licht draaide, waarvoor dit diende weet ik niet. De camera die ze daar hadden staan had ook maar een beperkte opslagmogelijkheid, hoe groot die was weet ik niet.

Hier heb ik een pdfje gevonden, lijkt wat op de brochure die ik heb:
    http://www.nhk.or.jp/digital/en/technical/pdf/00_2.pdf

edit: wordt in japan bijvoorbeeld al soms gebruikt voor voetbal en golfwedstrijden

Bijdrager
    acb

Toch is dit niet echt portable hoor, je moet er wel een een dikke recorder of mac of pc aanhangen….

Wel een vet apparaatje! Zal wel een flinke duit kosten denk ik!

Bijdrager
    coenremmelts

merci heren, is mij duidelijker geworden.:)
    Dat hele HD is voor mij nog nieuw hoor. I kheb dan nu wel een prachtcamera maar begrijp de helft nog maar hahahaha

Geblokkeerd
    Anoniem

De nieuwe Sony EX-1 zit met een zelfde manier van filmen op 25p.

volgens de beschrijving op de site van Sony doet ie het volgende:

*In 1440 x 1080/23.98P (SP) mode, images are handled as 23.98P and recorded as 59.94i signals through means of 2-3 pull-down.

Met andere woorden: het wordt opgenomen in 50i, maar de camera hanteert het beeld als 25p. Het uiteindelijke beeld zal dus progressive zijn, maar dat is blijkbaar een softwarematige conversie.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.