9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Nietzman

Hitteproblemen 12″ Powerbookje.

Beste,

M’n Powerbook is ziek. Het begon een aantal weken geleden met een serie aan ogenschijnlijk random crashes, glitches in het beeld, niet meer wakker willen worden, enzovoorts. Toen ik een clean install poogde gooide ‘ie al helemaal de handdoek in de ring en dacht ik dat ‘ie de kliko in kon en ik een nieuwe kon gaan bestellen. (Het enige wat ‘ie naar verloop van tijd deed was loeien en stallen.)

Als laatste poging probeerde ik ‘m buiten, op het balkon opnieuw te installeren. En voila, hij werkte weer zonder een centje pijn. Het lijkt er dus op dat m’n machine gewoon veel te heet wordt. (iStat geeft aan dat ‘ie er rond de 75 graden op de CPU uitknalt. De andere sensoren geven weinig boeiends aan. De fan draait nog wel gewoon, aangezien ‘ie nog wel weet te loeien als een malle en er gewoon een gigantische lading aan lucht achter uit komt.)

Inmiddels heb ik het beestje uit elkaar gehad, schoongemaakt en de koelpasta op de CPU vervangen. Deze was compleet gevulkaniseerd. Op de GPU en een andere chip waarvan ik de functie niet weet zat een koel-sticker (Hoe heten die dingen?) Ik heb daarvan een geprobeerd te vervangen door een laagje koelpasta, maar die stickers zijn dermate dik dat de chip de heatsink niet meer raakt door een lullig laagje koelpasta te gebruiken. Dit alles mocht niet echt baten. Het enige wat ‘ie nog weet te doen is een filmpje afspelen (En dat nog het liefst voor een open raam.) en that’s it. Zodra de koeling maar even aan slaat springt ‘ie in de sleepstand en mag ik het na een paar minuutjes nog eens proberen.

Dus, mijn vraag: Heeft er iemand nog een briljante ingeving? Waarmee zou ik die koelsticker het beste kunnen vervangen? Heeft de Norrod ook van die dingen liggen? Moet ik dikker gaan smeren met de koelpasta? Is het er tussendrukken van een koperen munt of een stuk alufolie, zoals men bij oude iBooks wel eens doet echt zo gestoord als het klinkt? Kan het zo zijn dat de thermometers op het moederboard gewoon aan gort zijn en een te hoge waarde doorgeven aan het systeem? Undsoweiter, undsoweiter. Misschien heeft iemand meer ervaring met deze oude bakjes. Ergens is het een prachtig excuus om een nieuwe machine te gaan ritselen, maar het zou toch eeuwig pijn aan m’n hart doen als de mooiste laptop ooit gemaakt de spreekwoordelijke kliko in zou moeten. :).

Bijdrager
    iJoost

De laag koelpasta mag niet te dik zijn.

Bijdrager
    Nietzman

Dat is ‘ie op de CPU zeker niet, er zit nu minder op dan Apple er zelf op heeft gesmeerd.

Bijdrager
    –help

op de GPU enzo zit een soort thermal patch. die kan je gewoon hergebruiken hoor:)

Bijdrager
    Nietzman

Die zit er nu ook inderdaad nog op, maar kan die niet ‘op’ zijn, net als de koelpasta?

Bijdrager
    –help
    ”Nietzman”

Die zit er nu ook inderdaad nog op, maar kan die niet ‘op’ zijn, net als de koelpasta?

kan, maar niet binnen 10 jaar oid:P

Bijdrager
    gipsman

Heb je geen ‘mislukte’ printopdracht in de wachtrij staan?
    Dat was hier onlangs de oorzaak van een loeiende MacBook.
    Afdrukken of weggooien volstaat dan om de ventilator tot rust te brengen.
    Verder kun je ook eens herstarten,uit/aanzetten en bevoegdheden herstellen.
    Je weet maar nooit.

Bijdrager
    MrHammond

Aangezien de TS spreekt over “opnieuw installeren” lijkt me dit zeker geen software-fout…

Wordt-ie ook daadwerkelijk erg warm? Dat moet je kunnen voelen, op mijn 15″ Powerboek kun je zo ongeveer een eitje bakken bij intensief gebruik…

Bijdrager
    Nietzman

Softwarematig kan het volgens mij al niet meer wezen, tenzij er ergens met de cooling settings in z’n firmware iets behoorlijk naar z’n grootje is. Als een proces ‘awol’ zou zijn gegaan had ik ‘m al wel getackled. ;).

En ja, hij wordt ook wel een beetje warm. Maar bij lange niet zo warm als ‘ie voorheen altijd werd, en toen sloeg ‘ie ook nooit in de sleepstand.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.