9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    ArthurZZZ

Hitte probleem na HDD wisselen MBP

Hallo,

Ik heb gisteren de HDD van mijn 15″ MBP verwisseld (model vóór de nieuwe Retina modellen; mid 2009 dacht ik?) voor een nieuwe 256 GB SSD. Oude HDD was plotsklaps overleden.

Alles werkt perfect, lekker vlot, ging net even een spelletje spelen (Diablo III) en na een minuut of 20 wordt de laptop dusdanig heet dat het spel en de computer daarmee ook bijna volledig uitschakelt. FPS schroeft terug naar iets van 4. Zodra ik het spel uitschakel loopt de Finder en andere applicates wel gewoon weer normaal.

Nou is het gekke dat ik dit probleem helemaal niet ken voordat ik de harde schijf heb vervangen. De fans draien als een malle, en ik zie dat de temperatuur van de CPU en GPU oplopen tot rond de 80, fans draaien rond de 6000 rpm op het moment dat het mis gaat. Deze tests niet gedaan voordat het mis gaat, dus of dit hoger is dan dat het was kan ik niet beoordelen.

Ik heb niet de uitlaat van de laptop geblokkeerd, dit kan het probleem dus ook niet veroorzaken.

Ik heb nu de laptop al een aantal keer opnieuw open gedraaid, door geblazen en de behuizing er goed opgeschroefd zodat, volgens mij, niets de fans in de weg kan zitten.

Ik snap helemaal niets van wat dit probleem kan veroorzaken en dus ook niet hoe ik het moet oplossen.
    Heeft iemand wellicht een idee?

Bijdrager
    @Mathijss95

Ik heb verhalen gehoord van vele die hun HDD vervangen hebben door SSD. Nog weinig problemen gehad. Ik zou geneigd zijn te zeggen even de HDD terug te plaatsen om uitsluitsel te krijgen. Anders even bij schijfhulpprogrammas kijken?

Bijdrager
    @Mathijss95

Maar die HDD terug zetten zal wel even duren denk ik en of je daar zin in hebt…

Bijdrager
    ArthurZZZ

Het vervangen van de HDD was zo gepiept eigenlijk. Dat viel mij alleszins mee.

Ik heb het probleem echter zojuist opgelost. Ik had de indruk dat ik de binnenkant wel goed had ontdaan van stof, maar toen ik de behuizing net nog een keertje open had gemaakt en goed in de fans en in de fan outlets keek zag ik dat er verstoppingen zaten van opgehoopt stof. In plaats van de stof verwijderd te hebben lijkt het er dus op dat ik de stof juist in de fans en outlets heb geblazen.
    Heb geen can met pressurised air, maar goed blazen dicht op de fan deed de truc ook.

Temperaturen kwamen nu net boven de 72-74 graden met dezelfde rpm.
    Slordigheid van mijn kant veroorzaakte dus dit probleem.

Ik zou trouwens iedereen aanraden om de laptop hard disk te vervangen voor een SSD. Voor net geen 200 euro vind je nu al een SSD Sata schijf van 256 GB, veel meer heb je echt niet nodig in een laptop. Beestje start nu op binnen 10 seconden en alle apps openen onmiddelijk. Overall voelt de laptop echt vele stukken smoother. Fantastisch!

Bedankt in ieder geval voor de input Mathijs!

Bijdrager
    @Mathijss95

Goed te horen dat het is opgelost!

Stof is toch vaak wel een probleem. Aangeraden wordt ook om regelmatig de behuizing open te maken en wat stof weg te werken. Hoewel het nergens in de voorwaarde staat wordt dit gezien als slecht onderhoud van je computer en mogen ze garantie weigeren;)

SSD zal er bij mij ook nog wel een keer komen. Ik heb de MBP non-Retina 2012 15″. Ik doe wel wat met videobewerking dus dan is veel opslag intern ook wel handig. 256 GB is dus te weinig. Ik wacht even een paar jaar. Wel vind ik deze harde schijf (5400) niet heel snel…

Veel plezier en geniet van de turbo. Btw, denk je dat de batterij nu ook veel langer mee zal gaan? Een HDD verbruikt veel stroom…

Bijdrager
    ArthurZZZ

Het is wel de bedoeling dat de batterij langer mee gaat, na bijna 3 jaar gebruik van deze MBP waarbij hij bijna altijd aan het netstroom hangt is de batterij niet meer in optimale conditie. Maar ik heb verhalen gehoord dat het batterij leven bij normaal gebruik verdubbeld. Bij grafisch intensief gebruik is echter de harde schijf niet meer een supergrote factor in het batterijverbruik en zal deze daarom ook niet zo heel veel langer mee gaan.

Heb je voor videobewerking niet minmaal een 7200 rpm HDD nodig? Ik zou gewoon een externe schijf gebruiken voor dat soort dingen.

Bijdrager
    @Mathijss95

Met videobewerking gaat het ook wel, probleem is meer met het opstarten van programma’s. Externe harde schijf komt deze week binnen en daar wil ik ook mee gaan werken maar het is ook wel handig sommige video’s op je interne harddisk te zetten.

Bijdrager
    apple-man

Toch vind ik dat fabrikanten er voor moeten zorgen dat stof geen probleem kan vormen voor een computer. Maar het is vaak ook een kwestie van je huis goed schoon houden. zodat er ook minder snel stof vorming is die zich in je apparatuur kan nestelen.

Bijdrager
    valandil

Voor videobewerking word inderdaad aangeraden een 7200 rpm of sneller te gebruiken.
    Dit kan in principe ook gewoon extern dan is het beste wel een firewire te nemen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.