11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Johnyw

High Sierra opnieuw installeren

Goeie morgen

Sinds een aantal dagen doet mijn Imac vreemd.

Vooral photoshop laat het afweten, maar evenzo kan ik sommige pagina’s met Chrome bv niet meer openen bv.Instagram…

Het probleem met PS heb ik aangekaart met hun support, ze hebben één en ander kunnen oplossen, maar niet alles?Ook PS opnieuw installeren heeft deze problemen niet opgelost??

Daarom dacht ik, misschien is mijn systeem corrupt? Ik zou niet weten hoe dat komt, want ik rommel daar niet aan, maar goed.

Dus probeerde ik daarnet, via internet recovery High Sierra opnieuw te installeren, en de eerste stappen daarvoor probleemloos doorlopen, tot ik op het punt kwam dat ik de installatie moest activeren. Alleen, is dit nu een “clean install” of word het systeem alleen teruggeplaatst zonder verlies van gegevens en progs enz, wat dat is wat ik wil!.

Kan iemand mij daar uitsluitsel over geven aub, want voor mij is dat niet duidelijk, vermits er zich geen keuze aandient?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Als je de schijf niet hebt gewist is het geen clean install.

macOS (OS X) opnieuw installeren zonder je gegevens te verliezen

Uiteraard alleen doen als je een backup hebt mocht er toch iets mis gaan.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Forum maakt er weer een zootje van.. Onder de link stond nog: Uiteraard alleen doen als je een backup hebt mocht er toch iets mis gaan.

Bijdrager
    Johnyw

@Antwoordapparaat: die shortcut: command-R werkt niet, bij mij verschijnt er dan Mojave, en ik wil High Sierra opnieuw installeren.

En nu weet ik dus uiteraard nog altijd niet als ik het systeem opnieuw installeer via  internet recovery als ik mijn gegevens niet kwijt ben

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ik gaf de link alleen om aan te geven dat het geen clean install is op die manier. Datzelfde geldt voor de Internet Recovery manier: dus nee, je raakt niet je gegevens kwijt als je de schijf niet hebt gewist. Hier nog een bevestiging:

https://superuser.com/questions/715991/does-internet-recovery-erase-everything-on-my-mac

Ik neem aan dat er nu ook High Sierra op je Mac staat? Vreemd dat je dan Mojave krijgt met CMD+R.

Bijdrager
    GoeieDag

Inderdaad, als HS erop stond, moet deze ook weer naar boven komen:

macOS-herstel installeert standaard de nieuwste macOS-versie die eerder op uw Mac was geïnstalleerd   (bron)

Dus Johnyw zal wel abuis zijn?

Overigens denk ik niet dat je de problemen waarom je deze -op zich leuke exercitie- begon, op deze manier zult oplossen.

Sleutelbeheerder
    Night

Als het moederbord van je Mac pas is vervangen bij een reparatie, biedt macOS-herstel mogelijk alleen de nieuwste versie van macOS aan die compatibel is met je Mac. Als je je hele schijf hebt gewist (dus niet alleen maar het opstartvolume op die schijf) biedt macOS-herstel mogelijk alleen de macOS-versie aan die bij de Mac is geleverd, of de versie die er het dichtst bij zit en die nog beschikbaar is.

Is High Sierra het OS, dat al op je Mac stond toen je hem kocht, kun je de toetscombinatie ⇧⌥⌘R gebruiken.

Bijdrager
    Johnyw

Kijk, met command-R krijg ik uiteindelijk dit en dat terwijl ik High Sierra 10.13.6 draai

desktop

• Deze reactie is gewijzigd 3 dagen, 20 uren geleden door Johnyw.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

Bij jou werkt altijd alles net ff anders. Dan doe je toch de internet recovery waarbij je wel High Sierra kreeg? Of je noemt de specifieke problemen die je hebt, de kans is klein zoals GoeieDag zei dat een Photoshop of Chrome probleem aan je OS ligt.

Bijdrager
    Johnyw

HS opnieuw geïnstalleerd via Internet Recovery. Probleem met google chrome ( en hetzelfde deed zich voor met Safari) daarmee opgelost.

Nu PS testen, want dat is een ander paar mouwen! Ik ben 4 achtereenvolgende dagen, telkens gedurende minstens 3 uur zoet geweest ( en dan vooral de mensen van Adobe support) om dat probleem op te lossen, en dat is uiteindelijk op een sisser uitgedraaid !?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Tsjonge. En wat is (was?) dat PS probleem dan?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.