10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    KR1275

High Sierra installeren op EVO850 500GB lukt niet (mini 2012)

Ik heb vandaag mijn nieuwe SSD Samsung EVO850 500GB ontvangen. Deze moet OCZ Vertex 4 256 vervangen.

Het lukt me echter met geen mogelijkheid High Sierra (of een ander macOS) te installeren. De schijf is geformatteerd APFS/Guid, maar de installatie blijft steevast hangen bij ‘nog 2 minuten te gaan’ of schiet na circa 10 minuten weer terug naar het recovery startscherm (4 opties).

Het gaat om een mini 2012 i7 2.3. De oorpronkelijke HD zit er ook nog in en installatie daarop gaat probleemloos.

Wat doe ik fout?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Controleer de schijf op fouten met disk utility en probeer eens te formatteren op HFS+

Cloon vervolgens een harde schijf met High Sierra naar de SSD. Je kan ook een terminal commando gebruiken bij rechtstreekse installatie op de SSD maar daar ben ik zo niet in thuis.

Ik weiger voorlopig nog steeds APFS te gebruiken. Ik zie de voordelen niet, vooral bij non-Apple SSDs.

Bijdrager
    KR1275

Ik heb het opgelost door de HD en de SSD te verwisselen.

Desondanks blijf ik benieuwd hoe dit kan? Ik heb de Vertex 4 er weer even in gezet en niks aan de hand. Samsung weer op dezeflde plaats: installatie hangt. Installatie op Samsung als externe schijf: geen probleem. Zet ik die schijf in de mini: opstarten hangt. Maar nu dus schijven gewisseld en opgelost. Time Machine doet nu z’n klus. Misschien later clean install, maar ik heb serienummers in de mail staan en die kan ik niet meer lezen… vergeten uit te printen of op te schijven.

Bedankt in elk geval!

Moderator
    Night

Voor een MacOS installatie heb je geen serienummer nodig, hoor! Het is geen Windows…

Mail wordt standaard mee-geïnstalleerd, dus na een schone installatie kan je (mits je IMAP gebruikt) gewoon weer bij je mails.

Bijdrager
    KR1275

Maar voor Outlook wel… en aangezien ik in een mail van Microsoft het serienummer heb ontvangen, zal ik eerst die mail moeten terug halen.

Nu toch een ander probleem. Ik had, om te testen, macOS geïnstalleerd op de andere interne HD. Die bestanden heb ik handmatig verwijderd. Er blijven alleen lege mappen achter in mijn prullenmand: Applications, Library en System. Hoewel de mappen leeg zijn, kan ik ze niet verwijderen, want ‘ze zijn in gebruik’. Herstarten en diverse Terminal commando’s geprobeerd, maar niets helpt. ‘Vroeger’ had je een toetscombinatie en dan werd de prullenmand hoe-dan-ook geleegd.

Iemand een idee?

Bijdrager
    SvS

Even over serienummer. Is de mail misschien op IMAP format? Dan kun je het online inloggen en opzoeken, webmail dus. Als het POP is, is het jammer. Serienummer staat vaak ook op facturen of bestelorders. Het is niet zo handig om alle facturen in de mails te laten staan.

Bijdrager
    McD44N

Het verwijderen van die systeem mappen: probeer het eens na opstarten in Safe-mode:

https://support.apple.com/en-us/HT201262

Bijdrager
    KR1275

<p class=”cite”>McD44N op 8 april 2018 om 14:56</p>
    Het verwijderen van die systeem mappen: probeer het eens na opstarten in Safe-mode:

https://support.apple.com/en-us/HT201262

Bedankt voor de tip. Helaas mocht het niet baten.

Moderator
    Night

Opstarten in Recovery Mode en MacOS opnieuw installeren over de oude heen (zodat je verder geen data verliest), want ik vrees dat je actieve systeemmappen hebt verwijderd.

Bijdrager
    KR1275

Recovery Mode heb ik ook gedaan. Werkte ook niet. Via Google veel items over deze ‘kwestie’ gevonden en niemand had de oplossing.

De situatie is als volgt: ik heb een mac mini met een SSD en een HD. De SSD is recent vervangen. Omdat macOs installeren steeds niet lukte, heb ik macOS geïnstalleerd op de HD. Uiteindelijk is het gelukt om macOS op de nieuwe SSD te installeren (ik heb de SSD en HD alleen maar omgewisseld, snap nog steeds niet wat dit uitmaakt, maar dat terzijde) en vervolgens Time Machine z’n werk laten doen op de SSD. Na herstart van macOS op de SSD heb ik de bestanden van de HD naar de prullenbak gesleept. Bij het legen wordt alle inhoud verwijderd, met uitzondering van de mappen. Het gaat dus om 3 lege mappen. Ze zijn niet in gebruik, omdat ik opstart van een andere schijf met een ander macOS.

De oplossing was uiteindelijk (want wil niet steeds die zinloze melding bij het legen van de prullenbak): wissen HD en bestanden terug plaatsen. Vannacht is alle data terug gezet en alles werkt feilloos. Ook iTunes en meerdere apps zien de bestanden op de plek waar ze stonden.

De laatste jaren veel gezeik met Macs en schijven. Ik ben blij dat ik mijn PowerBook G4 nog heb, want alle schijven die mislukken bij formatteren krijg ik op de G4 weer aan de praat. Ik hoop dat Apple met de nieuwe baas echt inzet op kwaliteit!

Allen bedankt voor meedenken.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  KR1275.
    • Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  KR1275.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.