15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    stefonline

High Sierra installeren op een oudere MBP een goed idee?

Is het een slim idee om HIgh Sierra te installeren op een MBP late 2008? Officieel kan dat niet maar volgens een website kan het wel met een omweg. Deze MBP draait nog super goed met een SSD en wat extra geheugen maar kan niet verder updaten dan El capitan.

Iemand ervaring mee?

Stefan

Bijdrager
    McMeller

Ik vertrouw erop dat Apple dit met een reden niet zelf beschikbaar stelt en zou het dus niet doen.

Bijdrager
    fixar

Wat hoop je er mee te winnen?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik zou het niet doen. Misschien zal je Wifi niet meer werken.

Bijdrager
    stefonline

Ik heb het gister bij gebrek aan geduld en na me wat ingelezen te hebben toch gedaan.

En High Sierra loopt tot nu toe zonder problemen. Ook de wifi en helderheid scherm kan ik ook instellen met de knoppen.

Groet

Stefan

Bijdrager
    McMeller

Top, ik hoop dat het zo blijft.:-)

Moderator
    Night

Blijft nog steeds de vraag of het een goed idee is….

Bijdrager
    stefonline

Ik lees mee

Stefan

Moderator
    Night

Ik denk persoonlijk dat je pas gaat merken of het een goed idee is als je apps hebt geïnstalleerd en gaat gebruiken. Ik weet natuurlijk niet waarvoor je je MBP gaat gebruiken.

Bijdrager
    Facundo

Zit er een speciale feature in HS die het dit risico waard maakt? Dat nieuwe bestandssysteem van HS is nogal ingrijpend.

Bijdrager
    stefonline

Ik heb een MBP Late 2008 en een ssd en 8Gb geheugen. Ik had geen echte reden om HS te installeren maar daar hoop ik in dit draadje meer van te leren.
    Ik doe wat Youtube, internet, Photoshop en Propellerhead Reason draaien. Had natuurlijk ook met Capitan gekund.

Het draait tot nu toe allemaal goed

Groet

Stefan

Moderator
    Night

Je bent niet verplicht om APFS te gebruiken (er zijn trucs om je SSD gewoon als HFS+ te laten bij een verse installatie van HS), maar op een SSD heeft dat vooral voordelen. Verder merk je er als het goed is vrij weinig van. Het voordeel van de laatste versie van een OS gebruiken is – naast bugfixes  en optimalisaties t.o.v. eerdere versies – bovenal veiligheid. High Sierra heeft als bijkomend voordeel t.o.v. Yosemite, dat de systeemdruk wat lager ligt. Een nadeel is dat dit veel meer disk I/O inhoudt dus een SSD is onontbeerlijk. Kort door de bocht: Op een – mits ondersteund – systeem met SSD zal HS t.o.v. Yosemite ‘lichter en vlotter’ aanvoelen; beter en sneller reageren.

Bijdrager
    SuperAn

Zet gewoon een licht Linux distro (bv lubuntu of mint) op je oude mbp, mogelijks kan je nog wel enkele maandjes persen uit het oude beestje.
    Het is belangrijk voor uw eigen veiligheid steeds met een recent OS te werken.
    Groet

Bijdrager
    McMeller

Night, vertel daar een meer over? Hoe kun je dan HFS+ aanhouden? Zelf geen behoefte aan, wel interessant.

Moderator
    Night

Zoek even op het forum; dit is al meerdere malen aan bod gekomen.;-)

Je kan

• bij installatie al aangeven of je APFS niet wil gebruiken
    • ook naderhand kun je een APFS container verwijderen

Trouwens, deze tips en trucs zijn ook gewoon op Google te vinden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.