10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    henkada1

High Resolution bestanden vanaf Mac met WiFi naar HiFi installatie.

Ik ken de beperkingen van Airport Express. (48 kHz 16 bit audio)

Is er iemand die weet hoe ik mbv van hieronder genoemde programma’s hoge resoluties met iTunes naar mijn HiFi installatie kan zenden? Ik zoek dus eigenlijk een beter alternatief voor Airport Express.

Bijdrager
    Hansi2124

In de eerste plaats heb ik je topic verplaatst van subforum One More Thing naar dit subforum. Graag bij het aanmaken van je topic beter bepalen waar je je topic gaat onderbrengen.

Je kan toch bijv. een cd in iTunes importeren als aiff en deze dan streamen op volledige grootte? Of begrijp ik het niet goed?

Bijdrager
    Afroman

Pas ff de titel aan en vervang resolutie met bitrate/kwaliteit. Resolutie heeft niks met geluid te maken.

Bijdrager
    johnkeates

Nee, voor consumenten kan het niet makkelijk. Voor programmeurs kan je met shairport aan het hacken om een hogere kwaliteit mogelijk te maken, dan zal je ook iTunes moeten modificeren, of AirFoil moeten gebruiken.

Bijdrager
    arieboomsma

De Airport Express kan ook met een optische kabel worden aangesloten op je stereoset. Ik weet niet of dan dezelfde beperkingen gelden? Immers: de DA-conversie wordt niet meer door de AE gedaan… (beter gezegd: er wordt helemaal geen conversie meer toegepast volgens mij)

Bijdrager
    Frans

Goeie tip hier boven. Investeer en euro of 8 voor een optische kabel (en als je een optische ingang hebt op de versterker) en je bent verlost van de conversie.

Bijdrager
    johnkeates

Dat is natuurlijk ook een oplossing:) De DAC is niet zo krachtig in de APEX, dus met een optische kabel zou je die moeten omzeilen!

Bijdrager
    henkada1

Bedankt voor jullie reacties.

Allereerst verkies ik te praten over HiRes files. Deze term is overgenomen door de meeste Audiobladen en ook de industrie.

Met succes speel ik vanuit de computer met iTunes via wifi audio af op mijn hifi installatie.
    Echter Airport Express ondersteunt slechts 16 bit 44.1 of 48 kHz. Dit vind ik te beperkt.
    Wat ik wil is de HiRes bestanden, die ik o.a haal van HD Tracks (tot wel 24 bit 192 kHz) op een eenvoudige manier af te spelen via bovengenoemde opstelling.

Oplossingen om van een gemiddelde media player dat iTunes is, een hifi player te maken met playback software van Amarra, Decibel of Pure Music, heb ik al uitgeprobeerd. Deze werken alle met iTunes echter neemt de controle over de uitgang in iTunes met behoud van de interface van iTunes. Dus het gemak van iTunes gecombineerd met de kracht om HiRes bestanden te bewerken en door te geven aan de hifi installatie.Echter dan stuit ik op de beperking van AP.

Indien de door jullie aangedragen oplossing nl. optisch uit werkt zou dit fantastisch zijn maar niet voor mij want ik heb een analoge versterker.

Wellicht een wifi DAC?

Graag voorstellen over deze materie.

Bijdrager
    johnkeates

HiRes = High Resolution = Hoge Resolutie, en dat is iets wat met beeld te maken heeft. Resolutie is een aantal pixels, bijvoorbeeld 1920×1024 (HD als ik het goed heb), of 1024×768 (gemiddelde 17′ res). Dat jij en die bladen en de industrie iets kiest is leuk, maar de woorden zelf hebben er niets mee te maken. HiDef zou kunnen, dat is High Definition, wat dus gewoon Hoge Definitie is, en dat kan dus iets zijn dat gedefinieerd is als zijnde ‘hoog’. Maargoed, het is hier geen taalforum;)

wifi DAC kan, maar dan moet je niet verwachten dat het direct met AirPlay / AirTunes / iTunes ingebouwd streamen werkt. Wat je in principe hebt is een RTSP zender (server) en RTSP player (client), waarbij de player dus gewoon een computer is met daarop een OS, waar een stuk software in zit dat RTSP streams afspeelt. Je bent dan beter af door gewoon de bestanden zelf te streamen (file streaming) en dan een digitale muziekspeler gebruiken. Dat is niet duur, en gewoon te koop. Een ‘wifi dac’ niet, behalve als je een APEX+Digitale Receiver kopen kan zien als ‘wifi DAC’;) Er is geen ‘goedkope’ oplossing om dat het niet een vraag ‘van de massa’ is en dus niet als ‘massaproduct’ gemaakt wordt (lees: goedkoop en goed verkrijgbaar).

Dus:

1. Nee, met een APEX (AirPortEXtreme) zonder gebruik te maken van de digitale uitgang, dat kan niet.
    2. Een ‘wifi DAC’ staat gelijk aan een APEX, of stream receiver, en kost veel geld.
    3. Je huidige setup gaat nooit werken met je eisen:) Je kan gewoon niet die DAC in de APEX gebruiken om die kwaliteit te krijgen, en dan heb je waarschijnlijk ook te maken met beperkingen in de software.

Wat je kan doen is 2 computers nemen, op beide VLC zetten, met de 1e streamen naar de 2e, en dan heb je alles wat je wil. Moet je wel een 2e computer hebben en ze beide aan hebben en besturen.

Je kan ook gewoon een lange audiokabel pakken, als beide apparaten altijd op dezelfde plek staan.

Om het toch nog te benadrukken, iTunes is voor consumenten, het is niet gemaakt om audio van hoge kwaliteit op diverse manieren te voeren aan diverse apparaten. Lokaal afspelen is het enige wat je er uit kan halen, verder niks:) Het zou ook nog eens kunnen zijn dat je geluidskaart het niet eens ondersteunt. (En dan bedoel ik de hogere bitrates en requenties) Dan zou je naar een FireWire kaart kunnen kijken, of als je een PowerMac of Mac Pro hebt, een PCI(e) kaart. USB kaartjes meestal vermijden, USB is afhankelijk van de CPU power, FireWire nouwelijks. USB werkt ook vooral in bursts, terwijl FireWire goed is met alles, inclusief streams. (geluid dus)

Bijdrager
    Blowndub

Het kan met een goede DAC ( rechtreeks op digitale output van je Mac ) of met een goede audio interface. Bijvoorbeeld de Apogee Duet 2 : Apogee Duet 2 En dan niet iTunes gebruiken omdat het tot 16 bit 44.1 afspeelt. Het klinkt overigens wel goed genoeg voor in de huiskamer. De AE gaat gaat ook tot 16 bit 44.1. Ook die klinkt vergelijkbaar als je er een DAC achter hangt, of digitaal je reciever ingaat..

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.