4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Willumpie

Hidden space en grote VM opgelost?

Op mijn mac vond ik m.b.v. Daisydisk 2 opslag opslokkende bestanden waarover ik 2 andere topics had aangemaakt:
    hidden space van 105 GB
    windows 7.pvm van 120 GB

Nu heb ik inmiddels een 2e VM aangemaakt met Windows10 en nu is de status als volgt:
    – hidden space: 239 GB (ongeveer verdubbeld)
    – windows 7.pvm 120 GB
    – windows 10.pvm 9 GB

Binnen Windows10 / deze computer staat onder Lokale schijf (C:) 116 GB van 127 GB beschikbaar
    Binnen Windows7 / / deze computer staat onder Lokale schijf (C:) 33 GB van 74 GB beschikbaar.
    = samen ruim 200 GB

Mijn conclusie:
    1) ‘windows 7.pvm’ is zo groot omdat ik ooit in het begin van een oude Asus laptop een soort kloon heb overgezet in Parallels. Dus die kan ik er nu afgooien.
    2) ‘windows 10.pvm’ heeft normale grootte
    3) ‘hidden space’ is ruimte die window’s reserveert omdat je dat binnen Parallels hebt toegekend.

Vraag
    – Kloppen mijn conclusies?
    – Hoe kan ik de toegekende grootte voor window’s bijstellen?

Sleutelbeheerder
    Night

Niet helemaal:
    3) Hidden space, gerapporteerd door DaisyDisk, is ruimte die ingenomen wordt door TimeMachine snapshots.

Als je een virtuele machine weggooit, komt deze ruimte gewoon beschikbaar in OSX. Een pvm is niets anders dan een bestand.

Je kan de snapshots (tijdelijk) uitschakelen door het volgende commando in Terminal in te geven (gevolgd door onzichtbaar password):

sudo tmutil disablelocal

en weer inschakelen middels:

sudo tmutil enablelocal

Verder kan je binnen Parallels de grootte van de VM optimaliseren (op basis van het manual) m.b.v. de Disk Compacting Tool:

– Disk Compacting Tool cleans up the unused disk space on expanding virtual hard disks and cuts off the cleaned free space thus reducing the sizes of virtual hard disk image files in Mac OS X. We recommend that you use Disk Compacting Tool on your virtual machines from time to time to save space on the host hard disk. For more information refer to the Compacting Virtual Disk (page 244) topic.

Ook kan je de huidige VM comprimeren. Dat scheelty een hoop diskruimte:

With in parallels load up your VM go to Virtual Machine–> Run Parallels Compressor –> near the bottom of the list

Bijdrager
    Willumpie

Night [moderator] 9 uur geleden #
    Niet helemaal:
    3) Hidden space, gerapporteerd door DaisyDisk, is ruimte die ingenomen wordt door TimeMachine snapshots.
    Als je een virtuele machine weggooit, komt deze ruimte gewoon beschikbaar in OSX.

Hoe komt het dat zodra ik een 2e VM heb geïnstalleerd de hidden space is verdubbeld?
    Nu heb ik even Time Machine uitgezet, Mac herstart, en de hidden space is 10 GB verkleind naar 228 GB.
    Daarna TM weer aangezet en nu is de hidden space 98,7 GB

In dit artikel zeggen ze i.d.d. dat de TM snapshots wel 100GB kunnen innemen. Als ik (zoals ze beschrijven) kijk naar opslag gebruik, dan staat daar dat de Backup’s 36GB is.

Sleutelbeheerder
    Night

Probeer eerst eens de snapshots uit te zetten en evt. de disk te laten herindexeren door Spotlight.
    PS: DaisyDisk is ook niet zaligmakend, hoor.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.