14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    justketchup

Hi-MD 1Gb data minidiscs

http://www.sony.nl/PageView.do?site=odw_nl_NL&page=MagazineWithArticleFirstSection&article=1078497738951&section=nl_NL_Magazine

Misschien oud nieuws, maar wel leuk denk ik. De Minidisc wordt gewoon als externe schijf herkend door de Mac. Voor mensen, zoals ik, met een paar honderd oude MD’tjes in de kast kan dit wel heel cool zijn. De capaciteit van 305mb data per “oude” MD en 1Gb voor de nieuwe Hi-MD is best ok!

Of je ook gewoon kunt “slepen” met je iTunes bestanden durfde ze bij Sony, natuurlijk, niet te zeggen.

De 1Gb nieuwe schijfjes gaan zo’n $7,00 kosten.

Bijdrager
    i-mac

Waar vind je dat terug, dat alles werkt met een Mac? Ik ben wel benieuwd, want dit zou wel eens een te duchten klant voor de iPod kunnen worden.

Bijdrager
    justketchup

Om daar achter te komen heb ik bijna 45 minuten in de wacht gestaan bij Sony Nederland. De technische meneer wist me te vertellen dat de speler/ disc gewoon als externe schijf herkend worden. Of er, zoals bijvoorbeeld bij e iPod, apparte (verborgen) mappen zijn die je vanaf de Mac niet kunt benaderen voor de muziekbestanden die de speler zelf zou moeten kunnen benaderen om hem als mp3 speler te gebruiken kon hij nog niet zeggen.

Vermoedelijk ligt het niet zo complex. Kijk maar naar bijvoorbeeld de memorystick, als je een keer weet waar je de bestanden in moet slepen werkt het allemaal perfect.

Ik heb online wat spelers gevonden, $ prijzen liggen tussen de $179 en $325.

http://buyriteelectronics.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Product_Code=MZNH1&Category_Code=_MINIDISCS

Ik heb een sony 717 camera, ik zit al te wachten op de speler met memorystick slot! Vergelijk die prijzen maar eens!

Bijdrager
    CubeOwner

Probleem met MD is dat het met ATRAC werkt. Ik vraag me af of zo’n netMD mp3 kan lezen.

Bijdrager
    Zora la rousse

Ik ben een en al oor, ik heb ook MiniDisk.

Bijdrager
    justketchup

Het Hi-MD-apparaat kan met een USB-kabel op de computer worden aangesloten. De gegevensoverdracht is eenvoudig: sleep gegevens naar het pictogram ‘Verwisselbare schijf’ op het bureaublad. Niet alleen het overbrengen van gegevens is gemakkelijk met Hi-MD. Een enkele Hi-MD of een standaard-MiniDisc is ook herschrijfbaar en kan dus steeds opnieuw worden gebruikt.

Dit is een “linke”, waardoor ik nog wel twijfel over het MP3 gebruik vanaf de Mac:

Opmerking 2: Als u SonicStage gebruikt, ondersteunt uw Hi-MD tevens alle gangbare indelingen voor geluidscompressie (MP3, WAV, WMA en ATRAC)

Het lijkt dus op een zelfde soort geintje als met de iPod, maar ja hoe lang heeft dat geduurd voor we toch “alle kanten’ op konden;-)

Bijdrager
    banaan

Dit is best interessant:

Behalve de populaire downloadfunctie van computer naar MD die al op de Net MD beschikbaar was, is het nu met Hi-MD ook mogelijk om muziekgegevens met behulp van SonicStage*1 naar een computer te verzenden. Dankzij een overdrachtssnelheid van 100x*2 in real-time is netwerkmuziek nu nog beter.

Enne:

In de lineaire PCM-modus wordt met een hoge kwaliteit opgenomen en afgespeeld zonder dat de geluidsbron wordt gecomprimeerd

Jaja; Dat maakt de minidisc nog aantrekelijker voor muziekproducers..

Bijdrager
    CubeOwner

Heb even een tijd lopen googlen, en ben tot de conclusie gekomen dat MD en Macs gewoon niet goed met elkaar werkt. De enige manier is om je MD aan te sluiten op je analoge of digitale uitgang en op 1x de muziek op te nemen. Alle andere mogelijkheden zijn PC-gebonden.
    Sonicstage gebruikt ook nog eens een extra copyright protection, dus je kan nooit draggen en droppen. AAC zal ook nooit ondersteund worden.
    Ikzelf heb een MD-walkman, MD autoradio en Sony ES MD Deck en dat werkte heel erg lang goed. Nu wacht ik totdat de Nokia 6230 (AAC/MP3, SD-card, bluetooth, fm-radio, camera) uitkomt voor het portabele gedeelte en voor in de auto. Ik heb mijn Cube al aangesloten op mijn stereo, dus MD gaat wat mij betreft uitgefaseerd worden.
    Echt ontzettend jammer, aangezien het een enorm sexy format is.

Bijdrager
    justketchup

En dan heb je het wel over het nieuwe formaat? EJ kunt in ieder geval de schijfjes als dataopslag gebruiken dat is al zeker en dan is 7 euro voorlopig iet veel geld voor een Gb denk ik… + al die schijfjes vvan 300 mb die ik nog heb liggen.

Bijdrager
    CubeOwner

Een cd-rw is nog altijd goedkoper dan €7, maar goed……ik wil geen buzzkill zijn. Als het voor iemand werkt, prima…..

Bijdrager
    HSL

met wat voor kabel kan je je speler aan je computer hangen?

Bijdrager
    justketchup

usb… zoals ik al zei ik ben iemand die een paar honderd minidiscs heeft liggen om daar een nieuwe bestemming voor te kunnen vinden met een apparaatje van 180 euro is best leuk. Best leuk, zo heb ik het ook in mijn eerste stukje gezet, dus niet “de oplossing van de eeuw”, cd-rw is altijd weer een stuk groter en de speler instabieler bij het “joggen” dan MD en zo kunnen we nog ff. De opname kwaliteit op MD is ook erg oke zie dat met een externe brander/ cd writer of whatever en een mic nog maar even te doen….

Toen MD net uitkwam was al bekend dat het ook als generieke datadrager kon dienen, dat Sony waarschijnlijk uit concurrentieoverwegingen nu eindelijk die stap heeft genomen vind ik heel erg grappig.

Nogmaals “best leuk”;-) , met een linkje erbij, ik verkoop ze niet ofzo….

Bijdrager
    maceddy

Ik vraag me af of het een iPod concurrent wordt.

Denk niet dat ATRAC kan tippen aan de AAC codering,,,,
    Heb zelf overigens ook MiniDisc, dus k vind t wel een interressante ontwikkeling.

Bijdrager
    Berend Botje

Ben ook een bezitter van een Sony minidisc speler en als antwoord op enige vragen van andere deelnemers aan deze diskussie:
    Ja, je kunt de schijfjes ook gebruiken voor het omzetten van MP3 naar Antrac.
    Heb je de nieuwste minidisc aangeschaft dan kun je de “oude” schijfjes van 70 of 80 min. omzetten naar een grotere file alleen door deze met de nieuwe minidisk te formateren.
    Overigens probeer ik al een half jaar aan de nieuwe schijfjes van 1 GB te komen maar volgens Sony zijn deze door omstandigheden (wat voor omstandigheden wordt niet vermeld) nog niet leverbaar en dat vindt ik een schande.
    Voor het overzetten van muziek vanuit de computer of via een CD-deck kan je via een glasvezelkabel op zeer eenvoudige wijze de muziek snel en gemakkelijk overzetten.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.