12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    dennisgodderie

hfs of hfs+

Bij een nieuwe installatie van mijn macbook ben ik denkelijk iets te snel geweest.
    Bij de keuze waar ik het OS wou installeren, heb ik de schijf even geformatteerd en gekozen voor HFS (stond auto daarop).

Nu bij het doorbladeren van mappen in kolomweergave merk ik dat het soms even duurt eer hij de lijst toont met mappen/bestanden. Vermoedelijk heeft dit te maken omdat de schijf als HFS en niet als HFS+ staat, of ben ik hier mis in?

Uiteraard is nu de vraag (als het daardoor komt) of er een “gemakkelijke” manier is om uw de schijf evt om te zetten van HFS naar HFS+ of de minst tijdrovende oplossing is.

Moderator
    unSOUND
    dennisgodderie op 09 januari 2011

Nu bij het doorbladeren van mappen in kolomweergave merk ik dat het soms even duurt eer hij de lijst toont met mappen/bestanden. Vermoedelijk heeft dit te maken omdat de schijf als HFS en niet als HFS+ staat, of ben ik hier mis in?

Daar ben je mis in. Als de schijf HFS geformatteerd was, zou de installatie niet eens beginnen. Maar je kunt het opvragen door je harde schijf te selecteren en de info op te vragen met “toon info”. Dan staat er achter de Structuur als het goed is “Mac OS Uitgebreid (HFS+)”.

Dat het bladeren niet altijd even vloeiend gaat kan komen doordat de harde schijf ergens mee bezig is, of dat je nog niet eerder in die map geweest bent sinds een herstart, want dan staat de data zoals previews en iconen nog niet in de cache. De volgende keer dat je in één van die mappen komt zou het wel vloeiend moeten gaan.

Bijdrager
    dennisgodderie

@unSOUND: als ik naar de info kijk van de Macintosh HD staat er Mac Os Uitgebreid (journaled).
    Zelfs na gewoon koude boot zit hij soms met die vertraging bij de mappen. Als ik dan de finder sluit en opnieuw dezelfde handeling doe, dan toont hij ze idd sneller. Maar als ik reboot, doet hij het opnieuw langzamer. Het is geen ramp, maar ’t was leuker als het iets vlotter ging uiteraard:-)

Moderator
    unSOUND

Zelfs na gewoon koude boot zit hij soms met die vertraging bij de mappen.

Het is dus ook ALLEEN na een boot dat je dat “probleem” hebt. Rebooten gooit immers je Ram en cache leeg. OS X is juist gemaakt om goed te blijven draaien. En zolang alles keurig in je cache staat, gaat bladeren veel vlotter. Maar ook software start de tweede en derde keer veel sneller op dan de eerste keer, dus ook dat heeft er baat bij dat je je machine niet uit zet.

Bijdrager
    dennisgodderie

Dat is te begrijpen, ik zet hem dan ook zelden uit hoor. Maar ’t is doordat ik het opmerkte dat ik het ging testen. Voor de clean install had ik daar geen last van…
    Ofwel heb ik ergens iets aanstaan van “indexering” ofzo dat niet moet misschien?

Moderator
    unSOUND

Nee, dit soort zaken staan los van indexeren. Het feit dat het de tweede keer wel soepel loopt laat al zien dat het puur een cache-verhaal is.:smile:

Bijdrager
    Vinhelper

Gewoon de Mac in sluimer laten staan. Mits je hem zeker meer dan 2-3 dagen niet gaat gebruiken, maar dat komt bij mij persoonlijk niet voor.

Ik had onder Leopard altijd veel last van het traag laden van mappen, maar dan alleen als ik het met de muis aanklikte. Als ik het met de pijltjestoetsen deed, had ik er geen last van.

Maar toen kwam Snow Leopard, weg probleem.:smile:

Bijdrager
    dennisgodderie

@unSOUND: ok, bedankt voor de reacties. Kan zoiets verholpen worden?
    @Vinhelpen: ik heb net de test gedaan en idd als ik met de trackpad werk merk ik geen vertraagde mappen op. Als ik met de muis het doe, krijg ik het wel voor… Strange!

Snow Leopard ben ik a/h overwegen, maar ik lees hier en daar ook slechte reacties erop. Plus als ik het zou aankopen, dan doe ik altijd graag een clean install (ipv een upgrade) en dan ben je weer even bezig:-)

Moderator
    unSOUND

Ikzelf ben geen voorstander van Snow Leopard, maar dat is persoonlijk. Wat de ene hinderlijk vind, kan de ander een zaligheid vinden. Wat betreft clean install vs upgraden, dat zit puur tussen de oren…

Bijdrager
    Vinhelper

Met dank aan winddoos die 20 uur over een upgrade doet.

Bijdrager
    Oppie

@unSOUND: als ik naar de info kijk van de Macintosh HD staat er Mac Os Uitgebreid (journaled).

‘Mac Os Uitgebreid’ is HFS+.

Bijdrager
    iep

HFS+ is MacOS Uitgebreid
    HFS is MacOS Standaard

Als er (journaled) achter staat zoals in dit geval betekent het dat hij ook nog eens journaling doet (logboekje bijhouden, handig bij recovery omdat bijv. de stroom is weggevallen).

Dan is er nog een derde optie: case-sensitive. Dit houdt in dat hij hoofdlettergevoelig is waardoor iets als “blaat” en “Blaat” twee verschillende dingen zijn. Heb je die hoofdlettergevoeligheid niet dan zijn die twee hetzelfde. Kort gezegd:) Er zijn echter diverse games en Adobe producten die kuren gaan vertonen of gewoonweg vertikken om te werken wanneer je case-sensitive gebruikt dus dat is iets wat je dan ook nooit moet gebruiken.

In Snow Leopard heb ik alleen nog maar de keuze voor MacOS Uitgebreid (aka HFS+) met de optie voor journaled en case-sensitive. Geen idee of dat nou ook zo was in Leopard en Tiger (journaled en case-sensitive in ieder geval wel). Ik geloof dat HFS+ journaled de standaard optie is, je hoeft je dan ook geen zorgen te maken wat het formatteren betreft. Enige waar je op zou kunnen letten is het gebruik van GUID of het oude APM (Apple Parition Map) maar ook dit zou allemaal automatisch juist ingesteld moeten worden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.