10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Sjengster

Hetzelfde als linux?

Hallo… Ik ben nog best nieuw in mac dus een simpel vraagje:)… Is de terminal van mac os hetzelfde als die van linux…. dus met de commando’s?

Alvast bedankt:)

Bijdrager
    carpebios

Het werkt hetzelfde ja

Bijdrager
    RoyHochstenbach

Mac OS X is gebaseerd op BSD. De commando’s zijn iets anders dan bij Linux. Maar de originele UNIX commando’s zijn hetzelfde. Je kan er hier meer over vinden: http://www.onlamp.com/pub/a/bsd/2004/11/11/FreeBSD_Basics.html
    Als je meer over de commando’s wil weten, is een handleiding van een BSD distributie al voldoende :)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Kort gezegd is het hetzelfde — het is allebei Unix en ze gebruiken meestal dezelfde shells (bash, csh, enz.) dus de commando’s zullen niet veel schelen. Wel zitten er soms kleine verschillen in, bijvoorbeeld omdat andere versies of verschillende implementaties van commando’s geïnstalleerd zijn, maar niks dat je niet snel genoeg onder de knie zult hebben als je met de terminal in Linux bekend bent. Iets dat mij bijvoorbeeld al snel opgevallen is, is dat je na bestandsnamen geen opties meer kunt geven, terwijl dit in m’n Linux-dagen (met SuSE 7 en 8) wel kon.
    [code:1:8fed3a03e1]ls -1 *.txt[/code:1:8fed3a03e1]
    werkt bijvoorbeeld in allebei, maar
    [code:1:8fed3a03e1]ls *.txt -1[/code:1:8fed3a03e1]
    geeft in OS X onder andere de melding:

”Terminal”

ls: -1: No such file or directory

Bijdrager
    Sjengster

Ok, Ik weet genoeg:) Hardstikke bedankt! En hoe kan ik een bash opslaan in mac zodat ik m kan oproepen… bij linux hoef je namelijk geen extensie op te geven.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat bedoel je met “een bash opslaan”?

Bijdrager
    Sjengster

zodat je hem daarna weer kunt aanroepen en dat ie alles wat erin staat uitvoert. Een beetje als een batch bij windows (als je weet wat windows is).

Bijdrager
    Pieterr