3 berichten aan het bekijken - 2341 tot 2343 (van in totaal 2343)

  • Bijdrager
    vogel

    Hij borduurt inderdaad voort op de Radias. Er zit een buis in en ik weet niet of de Radias die ook heeft. Als die uitstaat is het geluid inderdaad clean, maar zet je ‘m aan dan krijg je flink wat meer warmte in je geluid. Gooi je dan de overdrive erop, dan wordt het echt vet.

    Ik heb ‘m vergeleken met een Prophet Rev 2 en die klonk nog wat dikker, maar veel scheelde het niet. Vooral het beter kunnen organiseren van sounds gaf de doorslag om voor deze te gaan en op de tweede plaats de prijs.

    Hier speelt Cory Henry op dat ding. Eronder staat een Kronos. Heb die nooit zo in de peiling gehad, maar die Rhodes die erin zit klinkt waanzinnig zeg! Goed, van de muziek moet je houden. Kan me voorstellen dat mensen hier nerveus van worden, haha!

     

    • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door  vogel.

    Bijdrager
    piddy4888

    Nee de Radias heeft helaas geen buis.

    Maar toch klinkt buizen-overdrive-dikheid wel aanmerkelijk anders dan een synthesizer die ‘dik’ is van zichzelf. Analoge oscillatoren, ladderfilters die oversturen, dat soort dingen… Krijg je toch wat lastiger uit een VA.

    Dan alsnog, liever een buis dan helemaal niks. Dat hebben ze mooi gedaan bij Korg.

     

    EDIT:
    Dat is ook een van de dingen die ik het mooiste vind aan (vooral analoge) synthesizers, die subtiele beetjes onzuiverheid in signalen. In de Korg Polysix bijvoorbeeld zitten puur analoge oscillatoren, die dingen zijn natuurlijk nooit 100% goed op stemming. Dat geeft een soort natuurlijkheid in de klank. En dan de filters van dat ding, ik weet niet wat het is maar ze klinken gewoon fantastisch. Als je de resonantie ver open zet gaan de filters zelf meeoscilleren en dat geeft gewoon een heel unieke, bijna glazige klank. Zet je de resonantie wat verder terug heb je alsnog een aangenaam warme klank, dat zit gewoon ergens in het design van het geluidspad. En dan die enorm ongeoptimaliseerde chorus/phaser/ensemble. Oud jaren ’70 design, ruist als de pest maar het maakt wel het geluid van dat ding.

    OB-8, heel andere synth, heel ander filter maar heeft zo ook z’n kwaliteiten door de dubbele analoge oscillator per stem. En die Oberheim-oscillatoren hebben dan weer de karakteristiek dat ze gewoon al ‘warm’ klinken van zichzelf. Moog heeft dan weer die designfout in het filter waardoor die minimoog in de tijd juist zo enorm rauw klonk, en dat hebben ze er uiteraard nooit meer uitgehaald. Die synthesizers hebben weer de unieke eigenschap dat ze dwars door alles heen kunnen snijden als het ware. Als ik die Sub-37 goed opentrek schreeuwt-ie gewoon.

    Da’s gewoon heel lastig met een VA. Digitaal geluid is intrinsiek gewoon ‘clean’. Ik herken het geluid van Korg’s VA engine ook wel in die kingkorg. Maar het is al stukken beter geworden hoor, hij heeft wel een beetje dat edgy randje wat ik vind missen aan de Radias. De voorganger van de Radias, de M2000, die had dat veel meer eigenlijk. De KingKorg heeft het wel weer een beetje terug. Het blijft gewoon een goede synthesizer, daar niet van.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door  piddy4888.

    Bijdrager
    vogel

    Heb vandaag de Viscount Legend Live een update gegeven met als bonus drie “orgels” extra om uit te kiezen. Het model 1963 A100 is favoriet, echt een dikke, romige sound! Voor live gigs toch wel ideaal

3 berichten aan het bekijken - 2341 tot 2343 (van in totaal 2343)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.