30 berichten aan het bekijken - 2311 tot 2340 (van in totaal 2343)

  • Bijdrager
    Brombeer

    Bij een farfisa-orgeltje denk ik altijd aan de sixtiesband The Monks.

    Een geheime muziektip die ik bij gebrek aan een oudere broer pas een jaar of tien geleden heb leren kennen.


    Bijdrager
    MrHammond

    Zo, de laatste nieuwe aanwinst is er:

     

    En inmiddels ook een beetje ingericht:


    Bijdrager
    MrHammond

    Inmiddels ook even kunnen uitproberen, en ik ben zeker niet ontevreden over Herr Wilhelm Schimmel, spreekt goed aan, de klank past hier ook goed in de huiskamer!:-)

    Nu maar even laten acclimatiseren hier, en dan begin herfst (@vogel: heb jij wellicht nog tips voor wanneer het beste is?) de pianostemmer ermee aan de slag laten gaan.


    Bijdrager
    RhB-Mikey

    Waar zijn al je treintjes gebleven?!? hihi:D


    Bijdrager
    Ziegler

    @hammond

    gewoon even een paar weken laten staan en dan kan hij gewoon gestemd worden.

    je hebt hoe dan ook te maken met wisselingen in Nederland. Wat dat betreft is geen goed moment te vinden.


    Bijdrager
    MrHammond

    Zij het dat ik niet in Nederland woon, maar in Zwitserland, maar hier is het hetzelfde, nog wat wisselender zelfs dan in NL denk ik… Ik kijk wel hoe het zich ontwikkelt, het middenregister klinkt nog goed op het moment, lichte ontstemming in het hoge register (as usual) en ook de octaven beneden wringen een beetje (alhoewel dat niet slecht klinkt;-) )

    [offtopic] @RhB-Mikey: in Landquart:-P


    Bijdrager
    MrHammond

    Wéér een nieuwe aanwinst, voeding kapot, maar is denk ik wel de moeite waard om te fixen:

    GEM promega 3


    Bijdrager
    MrHammond

    Provisorisch een oude PC-voeding aangesloten, en het ding functioneert weer:

    Nu maar kijken of ik óf de oude voeding kan repareren, óf een nieuw printje kan kopen (is gelukkig een standaard-print)…


    Bijdrager
    piddy4888

    GEM! Goddomme die heb ik al lang niet meer gezien. Mijn eerste keyboard was een GEM DSK-5…. Daarna nooit meer wat van gezien eigenlijk. Is dat een orgel of een keyboard wat je daar hebt?


    Bijdrager
    KarelWillem

    Een keyboard.

    Combinatie van piano, vintage keys, orchestra en ‘andere leuke geluidjes’.

    Deels samples, deels synthetisch samengesteld.


    Bijdrager
    MrHammond

    Precies! Feitelijk is het een soort computer met pianoklavier. Het is helemaal geoptimaliseerd voor op het podium, alle parameters zijn snel bereikbaar, de schuifknoppen die voor meerdere parameters gebruikt worden ook gemotoriseerd, zodat ze automatisch in de juiste stand gaan;-)

    GEM bestaat inderdaad niet meer, ik heb begrepen dat ze al een tijdje failliet zijn. Dit ding stamt uit eind jaren ’90, voor die tijd denk ik een revolutionair ontwerp. De klank is ook niet slecht, zeker voor die tijd! Je moet alleen (afhankelijk van de versterker en luidsprekers die je eraan hangt natuurlijk) wél vaak een beetje spelen met de instellingen. Mede daarom was het ding bij de band denk ik niet zo geliefd.

     

    Probleem is overigens ook al gevonden: een klein ontstoringscondensatortje was kapot, maakte kortsluiting, gebeurde bij ons midden in een optreden, plotseling viel alle stroom uit :-P. Reparatiekosten: CHF 0.50 voor een nieuw condensatortje, naja, maak daar maar CHF 1.50 van, ik vervang ze meteen alledrie:-P

     

    Hier een mooie demo:

     

    @Piddy: mijn eerste orgel was ook een GEM, nog met de merknaam Cosmovox;-)


    Bijdrager
    vogel

    Hey Hammond, word je nu MrPiano? Wat een leuk ding!

    Sorry dat ik zo laat reageer. Ik vond er ff weinig aan hier, maar dit is echt een leuke update om te zien en Schimmel heeft wel een warm plekje in mijn pianistenhart. Over wanneer stemmen heb ik eigenlijk geen mening. Piano’s verlopen toch wel. Ik heb die van mij voor het laatst een dikke maand geleden laten stemmen en toen was het bloedheet en vochtig en nog steeds is ie dezelfde kant opgegaan als ie altijd doet in de zomer. Dat wordt dus een mooie herfst.

    In die van mij heb ik zo’n Life Saver gemonteerd en daarmee is hij een stuk stabieler, maar dat geintje kost wel 800 euro en dat moet het je maar net waard zijn. Ik ken heel wat piano’s die het zonder zo’n ding prima doen. Vergeet potjes met water in de piano e.d. Die afgifte is echt zinloos en zo’n ding zal maar net omvallen. Je post was van 20 juni dus die stemmer kun je nu rustig bellen.


    Bijdrager
    piddy4888

    Daar moet je volgens mij ook maar gewoon pech of geluk mee hebben he, een piano. Een vriend van me had een paar jaar een Yamaha (Japanse import, altijd een feest) en dat ding begon een dag na het stemmen alweer te snerpen in de G4-toets. Maar sommige dagen deed-ie dat ook niet. Tegenwoordig heeft-ie een Schimmel, van wat ik van hem hoor is die wel wat stabieler.


    Bijdrager
    Brombeer

    Ik dacht dat hij Hutschemakers heette, mijn muziekleraar op St.Michiel, Geleen. Die was op school erg tevreden met de piano aldaar en hij bestelde er voor bij hem thuis ook zo een. En die viel hem tegen. Ik zie hem nog mijmeren met een sip gezicht: “Misschien dat het beter wordt als ik er ook zo’n massa krassen op maak en onder de randen kauwgom plak…”


    Bijdrager
    MrHammond

    De stemmer komt op de 19e, dus dat komt wel goed;-) .

    @vogel: ja, ik was al een tijdje passief op zoek naar een piano, ik ben hier puur op de naam Schimmel afgegaan, en ik kon ‘m gratis overnemen van een collega, jaargang is 1964, dus 5 jaar jonger dan mijn A-100, maar dat zie je er niet aan af!

    En ik moet zeggen: een akoestische piano is toch even wel wat anders dan zo’n digitale strijkplank, vele malen beter! Ik geniet er iedere dag van;-)


    Bijdrager
    vogel

    @piddy, ik heb beide gehad. Ooit een vleugel gekocht, bleek een wrak te zijn. De piano die ik nu al zeven jaar heb klinkt mooi en is betrouwbaar. Je moet wat technische kennis hebben en sowieso nooit aan Japanse, Koreaanse of Chinese import beginnen en dan schakel je de factor pech zoveel mogelijk uit.


    Bijdrager
    MrHammond

    Ik heb zelf met alle Schimmels (piano’s dan, met die draderige levende wezens heb ik vanuit mijn studie dan ook wel de nodige ervaring;-) ) die ik ooit uitgeprobeerd had nooit problemen gehad, altijd topinstrumenten geweest:-) . Maar ik denk dat de hele geschiedenis van zo’n instrument ook een hoop uitmaakt. De pianostemmer schreef me iig: “Ein Schimmel-Klavier ist auf jeden fall immer gut.:-)

    Ben benieuwd hoe goed-ie klinkt na de stembeurt!


    Bijdrager
    vogel

    Ik denk dat ie dik in orde gaat klinken. Schimmel piano’s hebben me qua klank nog nooit teleurgesteld  Met hun mechanieken heb ik wel regelmatig ruzie: toetsen die niet pakken en een zware afstelling, maar dat kan goed komen door hoe de bijbehorende stemmer ermee is omgegaan.


    Bijdrager
    MrHammond

    Het mechaniek van mijn piano is van Louis Renner, wordt ook door andere fabrikanten gebruikt. Paar kleinigheidjes zijn er wel ja, enkele toetsen repeteren af en toe moeizaam, vooral met het sustainpedaal ingedrukt, dat moet ik dan even loslaten en dan is het weer OK, ik vraag de stemmer wel wat dat zou kunnen zijn…

    Ik heb ook al een keer alle toetsen eruit gehaald, onder het toetsenbord gestofzuigd, één voor één alle toetsen gecontroleerd en gepoetst: af en toe splinterde het hout wel een beetje:


    Bijdrager
    MrHammond

    Zo, Mr. Schimmel is weer als nieuw:-)

    Nu maar zien hoe goed het houdt…

    @vogel: Het antwoord van de stemmer op mijn vraag hoe de piano in goede conditie te houden in de winter: “ik kan u dure producten verkopen, twee potjes water onderin doen hun werk ook prima”…


    Bijdrager
    vogel

    Dat is grappig. Met een luchtvochtigheid van 30%? Zal in de bergen nog wel erger zijn.

    Wel fijn dat ie weer goed klinkt. Lekker is dat he?


    Bijdrager
    MrHammond

    Jazeker, heerlijk! Ook de hangende toetsen zijn verholpen, die man heeft echt goed werk verricht! Toont ook maar weer aan dat ik hoogstwaarschijnlijk een goed instrument heb gekregen daar.

    Qua gekregen: het ziet er naar uit dat de Big Band de Promega 3 ook niet terug wil (de materiaalverantwoordelijke is geloof ik blij dat-ie “dat te grote en te zware kreng” kwijt is:-P ), die bewaar ik voorlopig als koptelefoonoefeninstrument en wanneer ik eventueel ooit iets transporteerbaars voor een gig nodig heb, ik heb ‘m inclusief transporttas gekregen;-) .

    @piddy: ik heb vroeger ook ooit een GEM DSK-60 gehad;-)


    Bijdrager
    vogel

    Schimmel is prima. Ik heb me laten vertellen dat het op hetzelfde niveau zit als Sauter, Seiler en Wilh. Steinberg, die ik dus heb. Daarboven zitten de Steinways, Bechsteins, Grotrians, Bösendorfers en Fazioli’s van deze wereld. Yamaha en Kawai zitten overal, maar ik heb een grote voorkeur voor die eerste, als ik alleen maar uit die twee mag kiezen. August Förster is niet meer van Petrof en alweer een tijdje in Duitse handen. Het zit tussen de eerste twee groepen in. Petrof zelf is een goed werkpaard, maar niet meer dan dat.

    Ik spreek uit eigen ervaring en uit de ervaringen van diverse stemmers die ik ken. Dat je zo’n Schimmel gekregen hebt is dus best wel boffen.


    Bijdrager
    MrHammond

    Ik was al een tijdje aan het rondkijken, toen een collega deze aanbood, was ik ook al meteen aangetrokken door de naam Schimmel, mijn beste vriend heeft er ook een, en in de collegezaal aan de uni in Züri waar ik vroeger was hadden ze er ook een, beide prima instrumenten.

     

    Dan even heel wat anders: de Promega 3 is helemaal klaar (nog een toets goed vastgeklikt en de draaiknop voor de reverb vervangen, nu doet alles het weer prima). Tijd voor het volgende restauratie-project: de Farfisa FAST 5.

     

    Ontdaan van z’n poten op de werktafel, past eigenlijk net niet, dus een beetje improviseren… Wanneer ik ‘m uit elkaar haal, meteen een goede gelegenheid om de buitenkant grondig te poetsen en te proberen of ik de deuken er zo veel mogelijk uit kan halen

     

    De toongenerators en frequentiedelers zitten aan de onderkant: iedere toon uit het hoogste octaaf kan apart gestemd worden, en wordt vervolgens gedeeld naar de andere octaven. Bij de F# deed het onderste octaaf het niet, dus daarom maar zoeken…

     

    De plaat met alle oscillatoren en delers erop is gescharnierd aangebracht, best wel praktisch omdat het ding redelijk groot is, en je tijdens het werken eraan steeds aan beide kanten moet zijn…

     

    De deler van de laagste F#, ik had ‘m verwisseld met die voor de C# ernaast, toen deed de C# raar, dus hier moet het probleem zitten…

     

    Nieuwe transistoren erin (doodgewone BC 547), plaatje terug erin gesoldeerd, en alle tonen werken weer:-)

     

    Nu is er nog één probleem over:

    De twee rechter schakelaars doen niks, niet met mixtuur en niet zonder mixtuur ingeschakeld. Aangezien ik geen handleiding heb, heb ik dus ook geen idee wat precies het effect van deze schakelaars moet zijn, zou de mixtuur (2⅓’, zoals de Third Harmonic op de Hammond) dan net als op de Hammond percussief worden en de rest gewoon doorklinken? De demonstraties op YouTube die ik gevonden heb, laten geen van allen precies zien wat deze schakelaars doen… Dan maar een keer proberen de spaghetti te volgen en zien of ook daar een transistor kapot is of zo… Maar niet meer vandaag.


    Bijdrager
    MrHammond

    Probleem al gevonden: de “Mixture on/off”-schakelaar was niet goed in elkaar gezet omdat een haakje dat de boel samen zou moeten houden ontbrak… Met behulp van een stukje ijzerdraad zelf iets geknutseld, en het blijft weer zitten. Inderdaad: een toegevoegde 2⅓’ percussie, onafhankelijk van de Mixture-schakelaar links (niet zichtbaar op de foto).:-)


    Bijdrager
    vogel

    Lekker aan het klussen weer, Hammond!

    Vraagje: ik was laatst aan het repeteren, toen ik ineens een lichte brom uit de A100 hoorde komen. Ik dacht “zal allemaal wel”, maar toen hoorde ik ook dat de Leslie in de chorale stand (slow) nauwelijks meer ronddraaide. Op tremolo (fast) doet ie ’t wel normaal. Enig idee wat hier stuk kan zijn?


    Bijdrager
    MrHammond

    Heb je een “ouderwetse” Leslie met dubbele motoren? (zie afbeelding, klik tijdens het schakelen) Dan zou het een probleem kunnen zijn met de chorale-motor, of de overbrenging van de chorus-motor naar de hoorn/drum: de rotor van de chorusmotor wordt bij het inschakelen omhooggetrokken, waardoor de as contact maakt (contact point in de afbeelding) met een rubber ring over een wiel die uiteindelijk via een snaar de hoorn of drum aandrijft. Wanneer deze rubber ring versleten of vettig is, wordt het draaimoment natuurlijk niet goed overgebracht.

    Kleine waarschuwing: die motoren worden door de netspanning gevoed, beter niet eraan zitten wanneer de box is aangesloten!

    Deze website legt alles vrij goed uit, en daar komt het plaatje ook vandaan.

    Moderne Leslies hebben een enkele motor bij zowel de hoorn als de drum met elektronische sturing, die kan natuurlijk kapot zijn… En is bij mij ook berucht om het creëren van brom, vooral in de Leslie 122A. Is het bij beide rotors of bij één van de twee?

     

    Over de Farfisa nog één waarschuwing: zo makkelijk als aan de elektronica te werken valt, zo lastig is het toetsenbord… Een toets eruit nemen om het viltje eronder te vervangen bij een klapperende toets is een heel gedoe, de toets erna weer erin te krijgen (en alle contacten in de actuator) is een ramp… Heeft me heel wat zweetdruppels gekost om het weer in elkaar te krijgen, zonder dat ik de klapperende toetsen heb kunnen repareren…

    In ieder geval werken nu alle toetsen en schakelaars zoals ze moeten en de kast is flink opgepoetst, met de klapperende toetsen zal ik moeten leven…


    Bijdrager
    vogel

    Hmmm, dan moeten we maar eens kijken hoe ik die Leslie überhaupt openmaak. Ik heb echt twee linkerhanden… Het is een Leslie 145. Is dat dan automatisch een ouderwetse?

    Als het in de Leslie zit, verklaart dat niet de brom uit de Hammond zelf. Daar word ik niet vrolijk van. Misschien tijd voor jaarlijks de jaarlijkse onderhoudsbeurt.


    Bijdrager
    vogel

    Happy 2019!

    Het Hammond “probleem” hierboven is niet meer teruggekomen. Daarnaast nog een leuke aanwinst in mijn verzameling toetsen, van een merk dat ik nog niet eerder in bezit had: een zwarte KingKORG! Eigenlijk wilde ik zo’n mooie DSI Prophet Rev 2, maar die blijkt in de praktijk best lastig te hanteren op een podium. Uitleg: je moet heel zeker weten hoe de setlist van je band in elkaar zit, wil je dat ding live in kunnen zetten, omdat je alleen maar sounds achter elkaar kunt plaatsen. Niks geen live sets, favorieten of categorieën en daardoor niet handig voor mij. De KingKORG klinkt moddervet en is redelijk makkelijk te programmeren. Bovendien heb je een hele rij sounds standaard tot je beschikking die in grote hits te horen zijn (1999, Push me, Born slippy, om er een paar te noemen).


    Bijdrager
    piddy4888

    Je hebt een échte synth gekocht? Nice! Ik weet wel hoe die klinkt ongeveer, mijn Radias is z’n voorloper en ze hebben ook de VA-engine wat gereviseerd intussen geloof ik. Als ze hebben voortgebouwd op de MMT engine in de Radias heb je iig een goede synthesizer voor op het podium. Het geluid is vrij clean (jij beschrijft het als moddervet maar sinds ik een Moog en een Oberheim heb is mijn Radias een mak lammetje…) maar daardoor niet overmatig aanwezig en makkelijk tussen andere dingen heen te mixen zodat je het wel nog hoort. Die presets van Korg ken ik wel ja, die zijn een beetje hit and miss vind ik.

30 berichten aan het bekijken - 2311 tot 2340 (van in totaal 2343)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.