30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 110)
  • Q:
    Bijdrager
    arnout

Het (steeds) Grote(r) (wordende) Klassieke Muziek topic

Ehm “grote” moet nog blijken…dit kan ik later desgewenst nog veranderen in “kleine”

Zijn er op dit forum mensen die meer dan de obligate “Baroque Highlights” voor dineetjes of de verstofte Matthaus Passion (die alleen voor het afsluitingskoraal wel eens uit de kast wordt gehaald) in hun verzameling hebben en dit ook luisteren en niet louter als muzak op de achtergrond gebruiken?

Mijn ‘discotheek’ bevat eigenlijk alleen componisten en werken die ik mooi vind en ook echt draai, voor mij geen verzameldrift alles te moeten hebben.
    Zo zul je bij mij niet alle cantates van Bach in de kast zien staan, simpelweg omdat ik niet al het werk van Bach mooi vind.

Mijn favoriete componisten, heel conventioneel, geen eigentijdse componisten en al helemaal geen dodecafonie voor mij:

Bela Bartók
    Gustav Mahler
    J.S. Bach
    Ludwig von Beethoven
    Maurice Ravel
    Claude Debussy
    Igor Stravinsky
    Georg Frederic Handel
    Claudio Monteverdi (voor slechts 2 werken eigenlijk: de Maria vespers en L’Orfeo, die ik grijs heb gedraaid
    en
    Antonio Vivaldi (deze man heeft echt goede dingen geschreven hoor!)

Momenteel zit ik weer in het Mahler-universum, de Michael Gielen uitvoeringen onlangs gedownload…het zal niet mijn favoriete Mahler worden…
    (Eigenlijk is het werk van Mahler wel een eigen draadje waard, wat de favoriete uitvoeringen zijn)

Wat zijn jouw favoriete componisten/werken?

Bijdrager
    St. Mobbs

Geen Anton√≠n Dvoř√°k?

Bijdrager
    Yip

ik vind Franz Liszt een geweldige componist met zeer veel uitersten.

Misschien een leuk idee om filmpjes te posten van je favoriete compositie? (YouTube)

Bijdrager
    inawt

Eigenljk vind ik gewoon alles goed wat staat om de cd van de 100 most essential pieces of classical music (iTunes). Niet echt bepaalde componisten.

Bijdrager
    Lothian

Mozart – eigenlijk zijn gehele oeuvre.
    Uiteraard is niet alles even subliem maar neem een strijkkwartet 15 of pianoconcert 23, geweldig.
    Om nog maar niet te spreken over Cos√¨ fan tutte, √©√©n van de drie da Ponte opera’s.
    Fles wijn, dvd aan en genieten maar. (op een zondagmiddag bijvoorbeeld)

En inderdaad Vivaldi, vooral in combinatie met Janine Jansen, ongelooflijk goed.

Mahler; een vierde met concertgebouw/Bernstein, tweede Haitink/concertgebouw ’68

Mooie hobo solo- Hansjörg Schellenberger met de Berliner Phil in de vierde van Tsjaikovski, tweede deel, Andantino in modo di canzone, kippenvel.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, leuk topic.

Bijdrager
    arnout

Hoe kon ik Mozart vergeten?
    Zijn opera’s zijn wat mij betreft onovertroffen.
    Mijn favorieten zijn Le Nozze di Figaro (Jacobs) en Die Zauberflote (Gardiner)

Mahler is voor mij in de eerste plaats Haitink en dan de opnamen met het KCO.
    De Kerstmatineebox is erg goed.
    http://cultuurgids.avro.nl/front/detailklassiek.html?item=838d8be92c4957c5390cc987a0056960
    Daarna komen Rafeal Kubelik en Pierre Boulez

@S. Mobs
    Dvorak moet ik nog aan beginnen…ik heb 2 opnamen van de 9e symfonie (Kubelik en Harnoncourt) vooral de opname van Harnoncourt met het KCO is fraai

Bijdrager
    Jogchum

Carmina Burana, Carl Orff, uitgevoerd door het Noord Nederlands Orkest aanschouwd vanaf rij vier, fantastisch!

Bijdrager
    arnout
    ”Yip”

Misschien een leuk idee om filmpjes te posten van je favoriete compositie? (YouTube)

Niet zo goed als Haitinks eerste opname met het KCO of Bernsteins Sony opname, maar wel veel beter dan de favoriet van de meesten: Jascha Horenstein.
    Dit is overigens niet mijn favoriete compositie, maar ik zit momenteel zoals gezegd in het Mahler-universum en de 3e was ik net aan het luisteren.

Bijdrager
    Lothian

Die Zauberflote (Gardiner) – bedoel je met Cyndia Sieden, die is inderdaad fantastisch.

Bijdrager
    arnout

Ja die ja.
    In deze opname is Papageno heel geslaagd: als een sympathieke schijtluis i.p.v. de gewiekste praatjesmaker die hij elders altijd is.

Bijdrager
    Applebanaan
    ”Yip”

FF iets anders hoor :P maar hoe heet dat poppetje dat je in je sig en avatar hebt staan?
    Oja, ik ben HEEELEMAAAAAAAl fan van U2.:P

Bijdrager
    koen

Ik mag erg graag naar Chopin luisteren – prachtige pianomuziek.

Bijdrager
    Duplotrein

Chopin is zeer mooie muziek inderdaad, net als Eric Satie trouwens…

Bijdrager
    Yip

Chopin is inderdaad heerlijk.
    Heel herkenbaar ook. Zijn stukken hebben een zeer strakke klank

@appelbanaan: mr jummy

Bijdrager
    1973

Er zijn veel goede componisten…maar Bach is voor mij de grootste…

Bijdrager
    1973
    ”Duplotrein”

Chopin is zeer mooie muziek inderdaad, net als Eric Satie trouwens…

Ja Satie….!!!

Bijdrager
    Yip

Die is zeker mooi ja, ik speel het zelf ook!

Bijdrager
    trabant

Ik kan maar niet wennen aan die cellosonates van Wispelwey.

Daarentegen kan ik de Ursonate van Kurt Schwitters -uitgevoerd door Jaap Blonk – erg waarderen.
    Ursonography (COMPLETE), Jaap Blonk & Golan Levin, 2007 from Golan Levin on Vimeo.

à Propos cello. In mijn Leipziger tijd (ik lijk Göthe wel) had ik een cellostudent in mijn vriendenkring. Ik wilde hem voor zijn verjaardag wel bladmuziek te geven, maar wat? In Weimar stuitte ik op een ruim gesorteerde muziekwinkel met kundig personeel. Die wisten gelukkig wel wat een derdejaars conservatoriumstudent sowieso al heeft liggen en stelden de moderne componist Alfred Schnittke voor. Het bleek een goede keus, want het geknars en gepiep van Schnittke leek het feestvarken heel geschikt om op vernissages en andere societygedoe bij te beunen.

Maar de mooiste reactie kwam toch van een of andere kunstsnob die ook op het verjaarsfeestje verzeild was geraakt: ‘Schnittke? Bei mir l√§uft st√§ndig Schnittke!”

Bijdrager
    julesp

Ik luister weinig naar klassieke muziek, maar vind Glenn Gold stiekem toch wel mooie muziek:

Oja, en Lang Lang :)

Bijdrager
    arnout
    ”julesp”

Ik luister weinig naar klassieke muziek, maar vind Glenn Gold stiekem toch wel mooie muziek:http://www.youtube.com/v/zpx6hJZ0-9o&hl=nl&fs=1Oja, en Lang Lang :)

Je bedoelt Bach gespeeld door Gould?:)

”trabant”

Ik kan maar niet wennen aan die cellosonates van Wispelwey.

Ik heb ze op de plank staan.
    Die cellosuites door Wispelwey.
    Draai ze nooit.
    Ik vind muziek voor soloinstrument sowieso ‘hard listening’.
    Vaak niet door te komen.
    Met uitzondering van pianomuziek van Satie en Chopin, omdat daar de melodielijnen langer en eenvoudiger zijn.
    Maar ook dit draai ik niet echt vaak.
    De pianosonates van Beethoven, hoe toegankelijk ze in principe ook zijn – het is immers geen a-tonale muziek- gaan er bij mij werkelijk niet in.
    Een 2 uur durende symfonie van Mahler dan weer wel.

Bach’s cellosuites?
    Ik vind ze ronduit saai…al mag je dat eigenlijk niet vinden:)

Bijdrager
    zussie

Wagner is mijn favoriete componist, heerlijk bombastisch

Het mooiste wat ik ooit heb gehoord is de ‘Stabat Mater’ van ‘Vivaldi’

Bijdrager
    Job.

mijn favorieten:

Beethoven
    Pyotr llyich Tchaikovsky
    Sergei Rachmaninoff
    Mozart
    Bach
    Erik Satie
    Franz Liszt
    Chopin
    Antonio Vivaldi
    Yo-Yo Ma
    Penguin Cafe Orchestra
    Howard Shore

Perpetuum Mobile- Penguin Cafe Orchestra

Rachmaninov Prelude in g minor – Op. 23 No. 5 – Gilels

Nigel Kennedy, Vivaldi¬īs Summer – III Presto

en als liefhebber van goeie muziek kun je Michael Jackson natuurlijk niet negeren, check deze klassieke versie van Smooth Criminal;)

Bijdrager
    cles
    ”zussie”

Wagner is mijn favoriete componist, heerlijk bombastisch

Hoezo bombastisch, verdiep je in Wagner en je vind honderden werelden.
    En bombastisch is dit niet, wel Duits, dus koper is altijd vertegenwoordigd.

Bijdrager
    Luidspreker

Helaas ben ik nogal een leek op dit gebied. Om daar verandering in te brengen heb ik ooit een kleine 3 gig aan klassieke muziek gedownload (verzamelmeuk, verscheidene artiesten). Het enige wat ik daarvan met regelmaat luister is Chopin. Prachtige pianostukken.

Bijdrager
    1984

Bijdrager
    1984

Bijdrager
    boriskiss

Voor mijn vioolexamen vrijdag, ga ik een paar stukken van Bach spelen. En van die andere stukken weet ik de naam niet meer van de componist.

Bijdrager
    inawt

Waarom moet dit topic nou persé klein genoemd worden. Laat het gewoon groot. Klein werkt niet uitnodigend.

Bijdrager
    boriskiss

O ja, en ik heb mijn examen gehaald.

edit: Ik heb Pracht gespeeld.
    edit2: de etudes van Pracht dan;)

Moderator
    Poezenbeest

Weet je inmiddels ook van wie je de stukken hebt gespeeld?

Owja… en gefelie… denk ik

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 110)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.